میراث داران اوباما وارد کارزار انتخاباتی شدند

    کد خبر :508980
میراث داران اوباما

معاون اول اسبق دموکرات ترین رئیس جمهوری آمریکا رسما وارد کارزار انتخاباتی شد.

در حالی که تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شدت می گیرد جو بایدن معاون اول اسبق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا وارد سخنرانی ها و کارزار انتخاباتی شده است. اوباما که یکی از دموکرات ترین رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود حمایت خود را از اون اعلام کرده است.

جوزف بایدن در یک سخنرانی انتخاباتی درباره انتخابات 2020 گفت که خود را قهرمانترین و پیشروترین دموکرات تاریخ آمریکا می داند.

به گزارش وب سایت پایگاه خبری هیل، “جوزف بایدن” معاون سابق باراک اوباما، طی سخنرانی‌ با اعضای حزب دموکرات دولت اعلام کرد که انتقادات از سوی اعضای “چپ جدید” بی پایه است. چپ جدید اصطلاحی است که برای ترقی خواهانی استفاده می‌شود که اصول آن توسط برنی سندرز مطرح شد.

بایدن به حضار گفت: به من گفته شده است که توسط چپ گراهای جدید مورد انتقاد و نقد قرار گرفته‌ام. من بالاترین گزارش پیشرفت را بین تمام کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند یا قصد شرکت در آن را دارند، ثبت کرده‌ام.

اظهارات او در حالی بود که دموکرات‌های حاضر در اتاق از کاندیداتوری احتمالی بایدن خوشحال بودند.

بایدن ادامه داد: ما باید دوباره این کشور را سامان دهیم.

او افزود: بدترین دیکتاتورهای جهان با استفاده از حرف‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حال توجیه سو استفاده‌ها از قدرت خود هستند.

بایدن برای ماه‌ها نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را در نظر داشته است و به خبرنگاران گفته بود که از اواخر سال میلادی گذشته در حال سنجش این موضوع بوده است که چگونه نامزد شدنش در انتخابات بر روی خانواده‌اش اثر خواهد گذاشت.

او همچنین در نظرسنجی‌ها از نامزدهای اعلام شده که از سوی این پایگاه خبری منتشر شده است، از دیگر کاندیده ها نظیر برنی سندرز و “کامالا هریس” آمار بهتری دارد که این نشان دهنده رأی بالای او بین دموکرات‌ها در صورتی که وارد انتخابات شود، است.

هراس افکنی ترامپ در حزب جمهوریخواه، امیدبخشی بایدن به دموکرات ها

«جو بایدن» در روشن ترین اشاراتش تا به امروز دموکرات ها را نسبت به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری امیدوارتر و خوشحال تر کرد اما در جناح جمهوریخواهان دونالد ترامپ در دل همحزبی های خود هراس افکنده و به سمت نزاع شدید داخلی حرکت می کند.

در همین باره ایرنا گزارش داده است: ترامپ در حال خط کشیدن بر گذشته حزب جمهوریخواه است، به امید آنکه آینده ای به نام خود بسازد. از این رو، به «جان مک کین» سناتور جمهوریخواهی که چند ماه پیش درگذشت، حمله کرد و سعی دارد با ایجاد ترس در حزب دست به تسویه داخلی زده و مجموعه یکدستی از هوادارانش را به کنگره مستقر کند.

تارنمای هیل خبر داده است سناتورهای جمهوریخواهی که قرار است در انتخابات 2020 کرسی آنها به رای گذاشته شود و برای ماندن برنامه ریزی می کنند، در حوزه ها و مسائل اصلی با ترامپ جدل و جدال نمی کنند زیرا از حمله ها و ضدحمله های او نگران هستند. آنها تلاش می کنند در موضوعاتی مانند ساخت دیوار در مرز مکزیک و مهاجران غیرقانونی با ترامپ درگیر نشوند، مبادا خشم او را برانگیخته و در معرض بدزبانی او قرار بگیرند.

پنجشنبه گذشته دوازده سناتور جمهوریخواه به قعطنامه دموکرات ها علیه اعلام وضعیت اضطراری ترامپ رای مثبت دادند. کرسی آنها ایمن است و قرار نیست در انتخابات آینده شرکت کنند. اما از میان سناتورهای جمهوریخواهی که دوره 6 ساله فعالیت آنها کمتر از دو سال دیگر پایان می یابد، تنها یک نفر به قطعنامه دموکرات ها رای مثبت داد و او کسی نبود جز سناتور «سوزان کالینز» که در ایالتش «مین» اعتباری دارد و او را مستقل و متکی به خود می دانند.

سناتورهایی مانند «کوری گاردنر» (ایالت کلرادو)، «مارتا مک سالی» (آریزونا) و «تام تیلیس» (کارولینای شمالی) دم از مخالفت با ترامپ نزده و به قطعنامه دموکرات ها رای منفی دادند.
در یک اتفاق مشابه دیگر، چهارشنبه گذشته هفت سناتور جمهوریخواه به قطعنامه سنا درباره پایان حمایت نظامی آمریکا از جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن رای مثبت دادند. فقط دو تن از آنها که کرسی هایشان دوباره به رای گذاشته می شود: کالینز و «استیو دینز» از ایالت مونتانا.

استراتژیست های جمهوریخواه می گویند مسائلی مانند امنیت مرزی جزو موضوعات اصلی مورد بحث در حزب جمهوریخواه است و سناتورهایی که جایگاه لرزانی دارند، بیم آن دارند که در صورت ابراز مخالفت با ترامپ، وی با حملات لفظی آنها را از گردونه رقابت حذف کند و یا شاید حزب جمهوریخواه تصمیم بگیرد در انتخابات درون حزبی نامزدهایی را به میدان بفرستد که همسویی کاملی با ترامپ دارند.

به گزارش شبکه «ای.بی.سی نیوز»، در انتخابات میاندوره ای 2018 که ماه نوامبر برگزار شد، 49 نفر از 51 نامزد جمهوریخواهی که ترامپ از آنها حمایت کرده بود، پیروز شدند. با توجه به این آمار، «دارل وست» مدیر مطالعات حکومتی در موسسه بروکینگز به تارنمای هیل گفت: محبوبیت ترامپ در میان رای دهندگان جمهوریخواه بیش از 80 درصد است. این باعث می شود که سناتورهای جمهوریخواه از ترامپ بترسند و این نگرانی را داشته باشند که رویارویی با او موجب ایجاد چالش در رقابت های درون حزبی شود.

وی افزود: سخت است علیه چیزهایی که رئیس جمهوری به عنوان اولویت اصلی برگزیده است، رای مخالف داد. چنین مخالفتی می تواند باعث شود که ترامپ دست به توئیت شده و خشم محافظه کاران را تحریک کند و مشکلاتی برای قانونگذاران جمهوریخواه ایجاد کند.

واشنگتن در اندیشه شکست زودهنگام ترامپ

ترامپ در واشنگتن دی.سی در شرق آمریکا با خیال آسوده نشسته و به ترساندن همحزبی ها فکر می کند اما در سواحل غربی، در ایالت واشنگتن تکاپویی برای حذف ترامپ آغاز شده است. سنای محلی ایالت واشنگتن لایحه ای را تصویب کرد که می تواند نام ترامپ را از برگه های رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری آینده حذف کند، مگر آنکه او اظهارنامه های مالیاتی اش را منتشر کند.

به گزارش شبکه «سی.بی.اس»، طبق این لایحه هر نامزد ریاست جمهوری قبل از حضور در انتخابات مقدماتی و عمومی باید اظهارنامه های مالیاتی پنج سال گذشته اش را منتشر کند. این لایحه با 28 رای موافق در مقابل 21 رای مخالف به تصویب رسید و به مجلس نمایندگان ایالت واشنگتن فرستاده شده است تا در آنجا نیز به رای گذاشته شود.

اخیرا لایحه مشابهی در سنای محلی ایالت «نیوجرسی» بررسی شد و اینک «مجمع عمومی» این ایالت در حال بررسی آن است. دادستان کل ایالت واشنگتن در نامه ای به قانونگذاران گفته که به نظر نمی رسد این لایحه مغایر قانون اساسی آمریکا باشد اما تحلیلگران احتمال می دهند که شاید در دیوان عالی آمریکا به چالش کشیده شود.

«پتی کودرر» سناتور دموکرات در سنای محلی واشنگتن گفت: چهل سال است که انتشار اسناد اظهارنامه های مالیاتی در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل به عرف شده است. اما حالا می بینیم که این رسم زیر پا گذاشته شده است. جمهوریخواهان استدلال می کنند که ایالت واشنگتن با تلاش برای تحمیل قوانین بر انتخابات فدرال وارد یک قلمرو چالش برانگیز شده است. ترامپ در انتخابات 2016 اظهارنامه های مالیاتی اش را منتشر نکرد و سازمان دولتی « خدمات درآمد داخلی» در حال رسیدگی به سوابق مالیاتی اش است.

حمله ترامپ به مک کین

گویا هنوز این خبر به ترامپ نرسیده یا اهمیتی به آن نداده است که اگر چنین بود به جای حمله به «جان مک کین» تیر انتقاداتش را به سوی ایالت واشنگتن می فرستاد. ترامپ هفت ماه بعد از مرگ مک کین هنوز کینه او را از دلش خارج نکرده است. رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: انتشار پرونده ای جعلی و کاملا بی اعتبار «متاسفانه لکه بسیار تاریکی علیه جان مک کین است.» کن استار بازپرس مستقل سابق. او «لکه های» بسیار بدتر هم داشت، از جمله مخالفت با لغو و جایگزینی (قانون خدمات بهداشت و درمان اوباما) پس از سال ها تلاش برای لغو و جایگزینی آن.

گفته می شود مک کین پرونده ای را که «کریستوفر استیل» جاسوس سابق انگلیسی درباره ترامپ تهیه کرده بود به «اف.بی.آی» داده و به رسانه ها درز داده بود. گزارش ها حاکی است که این پرونده حاوی جزئیاتی در خصوص کمک روس ها به پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 آمریکا است. این پرونده 35 صفحه ای در سال 2016 نوشته شده بود. استیل در مصاحبه با فاکس نیوز درز این سند را لکه ای بر دامان مک کین خوانده بود.

«مگان مک کین» دختر جان مک کین به شدت از ترامپ و توئیتش انتقاد کرد و در توئیتر نوشت: هیچ کسی به آن اندازه ای که پدرم را دوست داشتند، تو را دوست نخواهد داشت. کاش فرصت داشتم که شنبه های بیشتری را با او بگذرانم. شاید بهتر باشد شنبه هایت را با خانواده ات بگذرانی، تا اینکه در توئیتر باشی.

مک کین در کتابش با عنوان «موج بی قرار: دوران های خوب، آرمان های عادلانه، مبارزه های بزرگ، و سایر ستودنی ها» نوشت که مخالفت با لغو قانون خدمات بهداشت و درمان را «وظیفه» خود می دانسته است. او همچنین افزود هر گونه خطری که از جانب روس ها برای ریاست جمهوری آمریکا ایجاد می شود «باید بررسی شود.»

بایدن در یک قدمی انتخابات

هراس افکنی ترامپ در حزب جمهوریخواه در حالی است که حزب دموکرات امیدوار است با ورود جو بایدن به عرصه رقیب سرسختی را در مقابل او قرار دهد.

شبکه «ان.بی.سی نیوز» گزارش داد که بایدن در یک سخنرانی در ایالت «دلاویر» تقریبا ورودش به عرصه انتخابات را اعلام کرد. او در بزرگترین ضیافت شام سالانه حزب دموکرات دلاویر برای جلب کمک های مالی برگزار شد، اظهار داشت که وی «بیش از هر کسی مترقی ترین سابقه برای حضور در انتخابات» را دارد. او که با تشویق حضار مواجه شد، افزود: ما باید این کشور را دوباره متحد کنیم.

بایدن در انتقاد از دولت ترامپ گفت که صحبت از تهدیدهای دولت ترامپ علیه نهادهای دموکراتیک آمریکا «گمانه زنی یا اغراق آمیز نیست بلکه واقعی است.» او افزود: «باید از خواب برخیزیم و متوجه باشیم که مقابل چشمان ما چه می گذرد.» از خواب برخاستن دموکرات ها و رای دهندگان آمریکایی به معنای کابوس ترامپ است؛ کابوسی که در انتخابات نوامبر 2020 تعبیر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید