میان ناظر بازار با ادمین کانال های بورسی چه ارتباطی وجود دارد؟ سهامی که خبر منفی داشتند ولی روز قبل سیگنال شدند!

    کد خبر :771026

یکی از دلایل تحمیل هزینه و ضررهای سنگین به سهامداران خرد در بورس تهران به ویژه آنهایی که در این بازار مبتدی هستند، کانال های بورسی بی نام و نشانی است که در فضای مجازی و به ویژه تلگرام به راه افتاده و به آنها دستور کارهای غلط می دهند؛ کانال هایی که تخصص، هویت و سلامت اقتصادی آنها برای دنبال کنندگان محرز نیست ولی فریب توصیه های آنها را می خورند.

به گزارش «بازتاب»، همزمان با بالا گرفتن تب بورسی شدن در جامعه که مقامات ارشد دولتی نیز در آن نقش موثری ایفا کردند، به سرعت در شبکه های مجازی و به ویژه تلگرام صفحه و کانال هایی به راه افتاد که گردانندگان آنها مدعی هستند می توانند با شیوه هایی خاص و معرفی سیگنال هایی طلایی به دنبال کنندگان سود سرشاری برسانند.

هر چند فصل بهار سال جاری و اوایل تابستان، آن هم نه بخاطر تخصص این ادمین ها بلکه فضای کلی بازار دنبال کنندگان چنین صفحاتی بعضاً موفق شدند به سودهای قابل تأملی دست یابند، اما به محض ریزشی شدن شاخص و سقوط سنگین ارزش سهام های مختلف، برای همگان ثابت شد که اکثر این صفحات و کانال ها تقریباً هیچ تخصص کارآمدی در بورس ندارند. چرا که اگر داشتند آن ریزش سهمگین نیمه دوم تابستان را پیش بینی کرده و اجازه نمی دادند سهامداران خردی که به آنها اعتماد کرده بودند، متحمل خسارت های سنگینی شوند.

با این همه جدا از کانال و صفحاتی که بدون هیچ معلومات و سوادی خود را علامه بورس معرفی می کردند و خیلی زود دست شان برای سهامداران خرد رو شد، هنوز هستند صفحات و ادمین هایی که گاهاً سیگنال های درستی به دنبال کنندگان می دهند و آنها را به سودهای قابل توجهی می رسانند؛ ادمین هایی که البته در حسن نیت بسیاری از آنها تردید جدی وجود دارد و مشخص نیست این رویه را با چه اهدافی دنبال می کنند.

با این همه در میان همه صفر و یک های موجود در این فضای آشفته، فعالیت های مشکوکی در همین فضای مجازی ولی در پیوند با تحولات بازار سرمایه در حال رقم خوردن است که بوی فساد، تبانی و به صورت مشخص رانت اطلاعاتی می دهد؛ واقعیت هایی که در کنار هم قرار می گیرد تا از همین بازار دست و پا شکسته این روزها سود سرشاری را به برخی افراد خاص برساند و از آنسو سهامداران خرد و عمدتاً مبتدی را متحمل ضررهای بیشتری کند.

در همین رابطه بخوانید:

از پیگیری تخلف ها در بازار سرمایه چه خبر ؟ چرا اسامی متخلفان بورس علنی نمی شود؟

هر چند برای این مهم مثال های فراوانی در طول روز و هفته های اخیر می توان یافت و مورد اشاره قرار داد، اما اینجا به یک اتفاق مشخص در مورد اتفاقی که برای چند سهم در هفته جاری رخ داد اشاره و بسنده می کنیم.

شامگاه روز شنبه و به صورت مشترک تعدادی از کانال های بورسی در تلگرام اقدام به سیگنال کردند سهم هایی چون غبهنوش، قصفها، پتایر و زمگسا کردند و به دنبال کنندگان خود توصیه کردند که حتما فردا صبح (یکشنبه 30 آذر) نسبت به خرید این سهام اقدام کنند.

سهم هایی که به آن اشاره شد طی روزهای گذشته با نوسان 10 درصد معامله می شدند و اتفاقاً با رشد وحشتناکی در ارزش ریالی سهم رو به رو شده بودند. هر چند همین رشد وحشتناک خرید این سهام را ترسناک و غیر منطقی نشان می داد ولی سیگنال شدن سهم های مورد اشاره توسط این کانال ها عجیب بود.

کانال بورسی

به هر صورت در دقایق پایانی روز معاملاتی یک شنبه 30 آذر پیامی از سوی ناظر بازار روی کدال منتشر شد که به صورت مشخص حکایت از اخباری منفی در مورد چهار سهم غبهنوش، قصفها، پتایر و زمگسا بود.

در این پیام اشاره شد که به اطلاع كليه فعالان محترم بازار سرمايه مي رساند، با توجه به عدم ايفاي كامل تعهدات توسط بازارگردان در نماد معاملاتي شركت هاي بهنوش ايران(غبهنوش)،ايران تاير(پتاير)،كشاورزي و دامپروري مگسال(زمگسا)و قند اصفهان (قصفها)دامنه نوسان نمادهاي فوق از فردا دوشنبه مورخ 1399/10/01 از 10 درصد به 5 درصد تغيير خواهد يافت.

این پیام در روز دوشنبه اثر خودش را بر روی سهام مورد اشاره گذاشت و آنها را با صف های فروش سنگین رو به رو کرد؛ اتفاقی که بدون شک برای آن دسته از خریداران این چهار سهم که روز یک شنبه 30 آذر و به توصیه چند کانال تلگرامی اقدام به خرید سهم کرده بودند، خسارت سنگینی به لحاظ مالی در پی خواهد داشت.

کانال بورس

هر چند این رویه موضوع تازه ای نیست و عمدتاً کانال های بورسی تلگرامی سیگنال و تحلیل هایشان با خطا رو به رو می شود، اما در این مثال مشخص سئوال این است که ادمین کانال های مورد اشاره و نیز دیگر فعالان فضای مجازی به چه دلیل درست روز قبل از پیام بد ناظر بازار برای این چهار سهم اقدام به سیگنال کردن آنها کردند؟ آیا با این رخدادها نمی توان اینگونه نتیجه گرفت که میان برخی کانال های تلگرامی و  دیگر صفحات مجازی با دست اندرکاران بورس تهران تعاملاتی وجود دارد که ماحصل آن تشدید فشار و ضرر بر سهامداران خرد به ویژه افراد مبتدی است؟

مستند به آنچه گفته شد، از نهادهای نظارتی و مسئول در این حوزه که وظیفه صیانت از سرمایه های مردمی را بر عهده دارند و باید برای جلب اعتماد عمومی تلاش کنند، انتظار می رود نسبت به چنین نشانه هایی کوتاه نیایند و در صورت وجود چنین تعاملاتی برای برخورد جدی با آن اقدام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید