موشک جدید هایپرسونیک ایرانی از چه نوع فن آوری استفاده می کند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ۱۷:۲۵
    کد خبر :1034052
هایپرسونیک 2

فتاح2 نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک ایرانی است که مجهز به سر جنگی با قابلیت گلایدکنندگی است و در اصطلاح HGV نامیده می‌شود.

این موشک امروز و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه موشک فتاح۲ با سر جنگی جدید رونمایی شد.

این نوع پرتابه تنها در طراحی ظاهری و مسیر پروازی متفاوت با سرجنگی‌های مانور دهنده است و سرعت آن از 5 تا 20 ماخ بسته به طراحی و نظر سازنده متفاوت است.

فتاح 2 همچون گونه قبلی دارای یک موتور شتاب دهنده اولیه مشابه موتور موشک خیبرشکن است که آن را از سطح زمین جدا کرده و تا مسافت چند صد کیلومتری و ارتفاع بالا انتقال می دهد. با پایان کار این موتور، مرحله دوم جدا شده و موتور سوخت مایع آن روشن و موشک برای اجرای فاز حمله آماده می‌شود.

بدیهی است با ورود مجدد به جو، فتاح 2 هم می‌تواند شکل مسیر پروازی همانند موشکهای کروز را انتخاب کند و هم می‌تواند در هر زمان لازم با اجرای مانور، وارد مسیر جدیدی به سمت هدف یا برای گمراه کردن سامانه‌های پدافند موشکی دشمن شود.

مشخصات موشک هایپر سونیک

پرتابه‌های HGV به‌جای ارتفاع گرفتن همانند شیوه پرتابه‌های بالستیک، در ارتفاع بسیار کمتری به‌همراه امکان تغییر مسیر مکرر به‌سمت هدف طی مسیر می‌کنند و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آنها دچار مشکل می‌شوند و احتمال غافلگیر کردن مجموعه دفاع موشکی دشمن بسیار بیشتر می‌شود.

این تغییر مسیر می‌تواند بسته به توان پیمایش مسافت HGV، شامل تغییر سمت حمله هم باشد. این توان پیمایشی علاوه بر داشتن موتور مجزا از موتور موشک، به طراحی بدنه سر جنگی گلایدکننده هم بازمی‌گردد.

فتاح 2 بر خلاف فتاح که از موتور سوخت جامد کروی استفاده می‌کرد، از پیشران راکتی سوخت مایع با سوخت هیدرازین استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد که این موتور سوخت مایع، طراحی جدیدی باشد که به طور اختصاصی برای فتاح 2 ساخته شده است. به کمک این موتور، فتاح 2 می‌تواند مسیرهای پیچیده و غیرقابل پیش بینی را در داخل جو طی کند ضمن اینکه موتور سوخت مایع امکان تنظیم نیروی رانش را هم دارد که به بهینه‌تر شدن مسیر پروازی و رسیدن به برد بیشتر و کنترل بهتر روی سرعت پروازی کمک شایانی می‌کند.

 

هایپرسونیک فتاح 2

 

موشک هایپرسونیک چیست و چطور از سپرهای دفاعی رد می‌شود؟

به نوشته تسنیم؛ طراحی این سر جنگی متناسب با رژیم پروازی فراصوت و ابرصوت بهینه شده است تا کمترین نیروی مقاوم هوا را در آن سرعت‌ها داشته باشد. در صورتی هم که این سر جنگی در بخشی از مسیر خود از جو خارج شود، به‌واسطه انرژی اولیه دریافتی و نیز پیشران قرارگرفته در داخل آن می‌تواند تغییر مسیر و سمت داشته باشد تا در فاز نهایی و ورود به جو با استفاده از طراحی خاص خود به‌سمت هدف سرازیر شود.

قابلیت سرعت بسیار بالا، شکل آیرودینامیکی خاصی که بیشترین برد را ضمن حفظ سرعت پروازی بسیار بالا به دست می‌دهد، وجود پیشران برای جبران نیروی مقاوم هوا در فاز پرواز در داخل جو و مجهز شدن به سامانه‌های کنترل پیشرفته موجب می‌شود این نوع سر جنگی جدید جدا از قابلیت هدف‌قراردهی هر نقطه مدنظر، به مهلک‌ترین سلاح برای سامانه‌های سپر دفاع موشکی و انواع رادارهای شبکه دفاع هوایی دشمن تبدیل شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. نیما گفت:

    کاش خودروسازی و بخش تکنولوژی مون هم دست بچه های انقلابی سپاه بود، باعث افتخارن

دیدگاهتان را بنویسید