موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل: بن بست استراتژیک اسراییل در برابر ایران

    کد خبر :882680
موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل

گزارش جدید موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل (INSS) که روز دوشنبه منتشر شده، دیدگاه بدبینانه ای نسبت به احتمال احیای برجام دارد و همزمان تاکید دارد که اسراییل در برابر تمام گزینه های در پیش روی خود در موضوع هسته ای ایران، در یک بن بست استراتژیک گرفتار شده است.

موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل (INSS) در گزارش جدیدی که درباره چشم انداز امنیت ملی اسراییل با تمرکز ویژه بر موضوع هسته ای ایران، انتشار داده احتمال احیای برجام در چارچوب مذاکرات ایران با قدرت های جهانی را بعید دانسته است.

“جمهوری اسلامی ایران که از دستاوردهای هسته‌ای خود و حمایت کشورهای مختلف احساس جسارت می‌کند؛ بدون امتیازاتی که به نظر می رسد آمریکا تمایلی به ارایه آنها به ایران ندارد، حاضر به بازگشت به تعهدات برجامی خود نخواهد بود.”

این گزارش هشدار می دهد که اسراییل به درستی از اهرم های قدرت نظامی، دیپلماتیک، اقتصادی و فناوری خود برای دستیابی به منافع ملی خود بر اساس یک استراتژی روشن و منسجم علیه ایران، استفاده نمی کند.

نویسندگان این گزارش شامل “امانوئل تراختنبرگ” مدیر اجرایی موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل، سرتیپ “اودی دکل” رییس سابق شورای امنیت ملی اسراییل ، “درور شالوم” رییس سابق بخش تجزیه و تحلیل اطلاعات ارتش اسراییل، “سیما شاین” رییس سابق میز ایران موساد و بسیاری دیگر هستند.

در این گزارش آمده است: ” تهران بیش و پیش از هر چیز دیگر به دلیل تلاش برای دستیابی به قابلیت هسته‌ای نظامی، جدی‌ترین تهدید خارجی برای اسراییل است.”

این گزارش افزوده:” اسراییل در مقابله با تمام چالش‌های ناشی از رفتارهای ایران و همچنین نیاز روزافزون به افزایش هماهنگی با ایالات متحده و تعمیق روابط ویژه با آن – چه توافق بین ایران و کشورهای بزرگ حاصل شود یا نه، از یک ناتوانی ساختاری رنج می برد.”

در همین راستا، این گزارش تاکید دارد که برای مقابله با برنامه هسته ای ایران، دولت تل آویو باید گزینه های نظامی خود را آماده سازد.

در این گزارش آمده است که پیشرفت های هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی ایران ، این کشور را در “کوتاه‌ترین زمان ممکن برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای قرار داده است – در صورتی که رژیم تهران تصمیم به انجام این کار بگیرد” و همزمان “وسوسه عدم بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) را بدون در پی داشتن مجازات قابل توجه برای ایران، تقویت می کند.”

دولت بایدن “ممکن است نه توانایی و نه تمایلی برای اعطای امتیازات مورد نظر ایران، نداشته باشد. همچنین اعتماد و آمادگی ایران برای حمله به دشمنان از طریق نیروهای نیابتی خود افزایش یافته است.”

در ادامه این گزارش آمده است: “اسراییل… در رابطه با موضوع هسته ای ایران در یک بن بست استراتژیک قرار دارد. سناریوهای مختلف برای نتیجه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی، خواه به توافقی جزیی یا طولانی‌مدت یا حتی شکست مذاکرات منجر شود، همه برای اسراییل منفی هستند.”

با این حال، این گزارش هشدار می‌دهد که اسراییل باید از مخالفت با احیای برجام اجتناب کند، زیرا چنین موضعی “اسراییل را تنها با گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، منزوی می‌کند.”

علاوه بر این، ایران همچنان به مداخلات منطقه ای خود از جمله تلاش‌هایش برای محاصره اسراییل، به ویژه از طریق تجهیز حزب الله لبنان به موشک های دقیق نقطه زن و تقویت نیروهای نیابتی خود در سوریه ادامه می‌دهد.

به گزارش عصرایران، اما علاوه بر تهدید موشکی ” ایران نیروهای نیابتی خود را به هزاران پهپاد مجهز می‌کند، با بُردی که آنها را قادر می‌سازد از همه جبهه‌ها به عمق آسمان اسراییل نفوذ کنند.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید