موافقت نماینده مجلس از اختصاص سهمیه بنزین به تمام شهروندان

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ ۲۰:۳۲
    کد خبر :1045879
مسعود پزشکیان

 با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان از جمله کسانی که خودرو ندارند موافقم، دولت نمی‌تواند بنزین را گران کند

مسعود پزشکیان درباره توزیع ماهانه ۱۵ لیتر یارانه بنزین به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو، تاکید کرد: پیشنهادی به مجلس ارائه شد که روی آن بحث نشده و به تصویب هم نرسیده است. پیشنهاد مبنی بر آن بود که هر فردی در ایران سهمی از بنزین داشته باشد. افرادی که خودرو ندارند می‌توانند سهم خود را در بازار آزاد بفروشند یا به دولت ‌دهند تا دولت آن را عرضه کند.

او ادامه داد: اگر دولت قیمت بنزین را به فرض مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی ۱۵ لیتر بنزین باشد، ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده ۵ نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌شود. درحال‌حاضر دولت سوبسید به بنزین اختصاص می‌دهد. افرادی که ماشین دارند از سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر دولت استفاده می‌کنند، اما افرادی که خودرو ندارند از سوبسید بنزین محروم هستند. افراد فاقد خودرو از این سوبسید محروم هستند درحالی‌که گرانی‌های ناشی از اختصاص این سوبسید در زندگی روزمره به آنها تحمیل می‌شود.

او افزود: «درباره این موضوعات بحث‌هایی مطرح شده است اما نه طرحی تصویب شده و نه دولت لایحه‌ای به مجلس آورده است. برای اجرای این پیشنهاد، مردم باید به این باور برسند که این طرح نه‌تنها برای افراد آسیب‌پذیر مشکل ایجاد نمی‌کند، بلکه به نفع آنها خواهد بود. در صورت وجود این باور در جامعه است که می‌توان این طرح را به مرحله اجرا رساند.»

پزشکیان درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفت: «افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی‌بینی نشده است و دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.» این نماینده مجلس درباره احتمال افزایش قیمت بنزین با تصمیم سران سه‌قوه، تاکید کرد: «این اختیاراتی است که مقام معظم رهبری به سران سه‌قوه داده و ممکن است که به این افزایش قیمت اقدام کنند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید