مواد غذایی سرشار از ید

    کد خبر :896037
مواد غذایی سرشار از ید

ید، ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئیدی است که 80 درصد آن در غده تیروئید ذخیره می‌شود. دریافت ید از منابع غذایی غنی آن باید کافی و منظم باشد تا نیازهای بدن به این ماده مغذی تامین شود زیرا فقط 20 درصد ید در غده تیروئید ذخیره می‌‌شود.

نیاز روزانه هر فرد بزرگسال به ید حدود 100 تا 150 میکروگرم است که در دوره بارداری و شیردهی افزایش پیدا می کند.

در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که مقادیر قابل توجهی از این ماده معدنی را به بدن می رسانند. این منابع عبارتند از:

میگو و ماهی

میگو و دیگر آبزیان مهم‌ترین خوراکی‌ های سرشار از ید هستند و 100 گرم میگو 100 میکروگرم از نیاز روزانه بدن به ید را تامین می‌کند.

ماهی ساردین یکی از منابع غنی از ید است به‌طوری که 100 گرم آن 30 میکروگرم ید دارد البته این ماهی منبع غنی از ویتامین‌ها و املاح دیگر مانند ویتامین‌های D، B12، روی، سلنیوم، آهن و… است. کنسرو ساردین در روغن زیتون فرابکر یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی است.

تخم‌ مرغ

تخم‌‌مرغ و به خصوص زرده را نیز باید جزء خوراکی‌های غنی از ید دانست. هر تخم‌مرغ متوسط 40 میکروگرم ید دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ حدود 26 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تامین می‌کند.

نمک یددار

نمک‌یددار در دسترس‌ترین ماده غذایی برای تامین ید است. طی ده‌های گذشته غنی‌سازی نمک با ید به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی تغذیه برای مقابله با کمبود ید و عوارض آن مطرح شد. هر گرم نمک یددار 10 تا 13 درصد نیاز روزانه بدن به ید را تامین می‌کند.

لبنیات

شیر و لبنیات در تامین نیاز بدن به ید موثر هستند و یک ظرف ماست یا تکه‌ای پنیر حدود 50 تا 60 میکروگرم ید دارد. البته مصرف کافی لبنیات برای تامین نیاز بدن به کلسیم، منیزیوم، پتاسیم و روی نیز ضروری خواهد بود.

آلو

آلو یکی از میوه‌های سرشار از ید است و خوردن 5 عدد آلو در روز می‌تواند نیاز روزانه بدن به ید را تامین کند. البته آلو خشک حاوی مقدار بیشتری ید است.

پیاز

پیاز نیز به‌دلیل وجود ید برای مقابله با اختلالات تیروئیدی موثر است. البته ید تاثیرات متعددی بر سلامت بدن دارد که از جمله می‌توان به جلوگیری از تشکیل لخته خون، کاهش فشار خون و تقویت استخوان‌ها اشاره کرد.

جودوسر

جودوسر یکی از غلات غنی از ید است که علاوه بر این به‌دلیل مقدار بالای اسیدهای آمینه و موادمعدنی به حفظ عملکرد طبیعی غده تیروئید نیز کمک می‌کند.

منبع: سلامت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید