معاون اجتماعی سازمان بهزیستی:

مهدهای کودک می‌توانند همچنان کودکان زیر سن دبستان را پذیرش کنند

    کد خبر :298331

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه آیین‌نامه مشترک بین سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش درباره مهدهای کودک هنوز آماده نشده است، گفت: مهدهای کودک می‌توانند مانند سابق کودکان زیر سن دبستان را پذیرش کنند و هیچ محدودیتی برای آنان وجود ندارد.

حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نگارش آیین نامه مشترک بهزیستی با آموزش و پرورش با حضور نماینده کانون مهدهای کودک در کمیسیون اجتماعی ریاست جمهوری افزود: همواره در تلاش هستیم تا مشارکت بخش‌های مردمی و غیر دولتی در برنامه ریزی‌ها وجود داشته باشد. آیین‌نامه مربوطه هنوز آماده و نهایی نشده اما مهدهای کودک مانند سابق می‌توانند کودکان زیر سن دبستان را پذیرش کنند و هیچ محدودیتی برای آنان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بر اساس تبصره دوم ماده 2 قانون مدارس غیر دولتی، تهیه شاخص‌های آموزشی و پرورشی و نظارت بر آنها بر عهده آموزش و پرورش است، اظهار کرد: بر اساس همین قانون، تهیه برنامه و اعطای مجوز مهدهای کودک بر عهده سازمان بهزیستی است. همانطور که در ریاست جمهوری و کمیسیون اجتماعی هیئت دولت پذیرفته شده، دو مورد از شاخص‌های این برنامه متعلق به آموزش و پرورش است که باید خود آموزش و پرورش آنها را تهیه کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه این شاخص‌ها صرفا جنبه آموزشی دارند، تصریح کرد: اما سایر شاخص‌ها مانند این شاخص که «برنامه باید چگونه باشد؟»، «کسی که می خواهد مجوز دریافت کند باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟» و یا اینکه «مربی باید چه معیارهایی داشته باشد؟» بر عهده سازمان بهزیستی است. هنوز آیین نامه مشترک این موارد بیرون نیامده است و از آنجایی که این موارد باید در کمیسیون اجتماعی دولت بحث شود و سپس به هیئت دولت برود، نیازمند فرایندی چند ماهه است؛ در حال حاضر نیز هر هفته، شنبه‌ها جلسات مربوط به آن برگزار می شود.

مسعودی فرید با بیان اینکه در حال حاضر مهدهای کودک می‌توانند کودکان زیر سن دبستان را پذیرش کنند گفت: مهدکودک جایی است که می تواند از کودک مراقبت کند؛ همانطور که می دانید در حال حاضر مدت زمان حضور کودک در پیش دبستان نزدیک به 3 تا 3/5 ساعت در روز است اما خانواده‌های زیادی هستند که مدت زمانی بیشتری در بیرون از خانه مشغول به کار هستند و جایی را ندارند که بتوانند کودکشان را نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا کودک زیر 10 سال حق ندارد تنها در خانه باشد و اگر این اتفاق بیفتد به سیستم‌های مددکاری اجتماعی گزارش می‌شود، افزود: این ساز وکار در کشور ما وجود ندارد. برای کودک 8 ، 9 ساله‌ای که تنها در خانه است یا باید سیستم‌های نگهداری داشته باشیم و یا فکری به حال آنها شود. در کشورهای دیگر هم اینطور است که یا مادر یا یکی از نزدیکان از کودک نگهداری می‌کند یا باید کودک در جایی نگهداری شود.

مقطع پیش‌دبستان باید در کشور اجباری شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه نگهداری و رسیدگی به کودکان برای رشد همه‌جانبه آنها موضوعی جدا از موضوع پیش دبستانی است، اظهار کرد: در حال حاضر مقطع پیش دبستانی در کشور ما اجباری نیست. این درحالیست که اجباری شدن این مقطع خواسته ماست تا دسترسی به آن برای همه فراهم شود.

مسعودی فرید در ادامه تصریح کرد: وقتی مقطع پیش دبستانی در کشور اجباری نیست خانواده‌هایی که توان مالی دارند این هزینه را پرداخت می‌کنند و آنهایی که توان مالی ندارند، از آن صرف نظر می‌کنند. پس ما با برنامه‌ریزی هایمان باعث می‌شویم شکاف طبقاتی بیشتر شود؛ درحالیکه ادعا می‌کنیم باید شکاف ها کم شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اجباری کردن این مقطع با فراهم کردن تسهیلات قابل دسترسی است، افزود: در بسیاری از کشورها درصدی از درآمد تولید ناخالص داخلی را برای رشد و تکامل همه جانبه کودکان در نظر می گیرند که نشان می‌دهد سرمایه گذاری در این بخش تا چه اهمیت دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید