مناظره ناقص و بی فایده‌ای که صدا و سیما برگزار کرد/ چرا مسائل اصلی اقتصاد ایران در مناظره اقتصادی طرح و بررسی نشد؟

    کد خبر :816409

روز شنبه برابر با 15 خردادماه، نخستین مناظره میان نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و به صورت زنده پخش شد؛ مناظره ای که انتقادات فراوانی به آن وارد است و به عقیده بسیاری از کارشناسان برنده ای نداشت.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در مناظره ای که روز شنبه برگزار شد و به واسطه محدودیت هایی که صدا و سیما ایجاد کرده بود، هر نامزد انتخاباتی باید به یک پرسش مشخص پاسخ می داد و این خود مقدمه ای برای تعیین سرفصل های کلیدی بحث در این مناظره بود.

اگرچه تعدادی از نامزدها تلاش کردند تا فارغ از بحث و سئوال طرح شده توسط مجری مناظره، مباحث دیگری را مطرح کنند، اما این موضوع سبب نشد تا بسیاری از موضوعات کلیدی و مشکلات اساسی اقتصاد ایران در این مناظره به بحث گذاشته شود.

واقعیتی که بسیاری را مجاب کرد تا از دیروز در رابطه با این مناظره سخنان انتقادی بر زبان بیاورند و اینگونه مدعی شوند که مناظره روز شنبه آنچنان حسنی نداشت و تنها بر روند مشارکت تأثیر منفی داشت، بلکه برای شهروندانی که مصمم به رأی دادن هستند نیز در رسیدن به یک جمع بندی مناسب، چندان یاری نکرد.

اما چرا چنین موضوعی مطرح می شود و اساساً کدام موضوعات مهم اقتصادی در این مناظره یا از سوی مجری برنامه پرسیده نشد و یا از سوی نامزدها به صورت جدی به میان کشیده نشد؟

شاید مهم ترین مسئله این روزهای اقتصاد ایران، بازار سرمایه و زیان سنگینی است که سهامداران خرد طی چند ماه اخیر در این بازار متحمل شدند.

از همین رو این انتظار می رفت که در مناظره نخست که اتفاقاً مناظره اقتصادی بود بحث پیرامون بازار سرمایه و چرایی تحمیل زیاد سنگین به سهامداران خرد به صورت جدی به میان کشیده شود، نسبت به اقدامات دولت فعلی نقدهای جدی وارد شود و برای عبور از این شرایط راهکارهای درست و دارای ضمانت اجرایی مطرح شود؛ انتظار درستی که دیدیم محقق نشد و جز یکی دو نامزد که به صورت سرسری به این بحث اشاره کردند، دیگران وارد این موضوع مهم و مبتلا به بخش زیادی از جامعه نشدند.

مسئله کرونا و پیامدهای اقتصادی آن، زیان هایی که به کسبه و تولید کنندگان وارد کرده است و نیز وعده هایی که دولت فعلی مثل بیمه بیکاری وام اجاره برای جبران بخشی از خسارت ها داده است و به صورت کامل اجرایی نشد، از دیگر موضوعاتی بود که انتظار می رفت نامزدها به آن ورود جدی داشته باشند، اما متأسفانه نه مجری برنامه و نه نامزدها به مسئله به این مهمی ورود نکردند و از کنار آن به آسانی عبور کردند.

بحث مهم دیگر در حوزه اقتصاد بحث تحریم های سنگین و شرایط دشواری بود که در سال های اخیر به واسطه فشار بین المللی و تحریم های آمریکا بر کشور تحمیل شده بود.

این موضوع نیز چندان در بیان و سخن نامزدهای انتخاباتی نمود و بروز نیافت و آنها به این مسئله ورود موثری نداشتند. نامزدهای منتسب به جریان اصولگرایی به واسطه رقیب بودن با دولت مستقر چندان علاقه ای برای ورود به این مسئله را نداشتند و نامزدهای منتسب به جریان اصلاحات و اعتدال نیز آنچنان که باید و شاید برای مردم پیامدهای اقتصادی تحریم ها را باز نکردند.

جدا از مسائل بالا در ماه و سال های اخیر ما با پدیده شوم و خسارت بار دیگری مثل ترویج و گسترش سایت های شرط بندی رو به رو بودیم که دیدیم در این باره نیز اصلاً سخنی بر زبان نیامد و حال اینکه بانک مرکزی و دیگر بانک ها در گسترش این پدیده خسارت بار نقش موثری داشته اند.

در باره ارزهای دیجیتال و نقش رو به فزونی این ارزها در بازارهای بین المللی به ویژه بازار ایران نیز تقریباً بحثی مشاهده نشد و حال اینکه این بازار به زودی همه بازارهای جهانی را متأثر خواهد کرد و در حال حاضر نیز بسیاری از شهروندان ایرانی در این بازار درگیر شده اند و کیفیت و کمیت آن برایشان مهم است.

همچنین در مورد مسئله انرژی و تأمین انرژی به ویژه در روز و ماه هایی که شاهد قطع بی برنامه برق در کشور هستیم و نیز بسیاری از سدهای کشور با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، باز مشاهده کردیم که در مورد انرژی و تعاملات منطقه ای در این حوزه نیز سخنی به میان نیامد!

به هر صورت مناظره نخست نامزدها با همه کاستی هایی که داشت، تمام شد و حالا مردم ایران منتظر روزهای آینده و دو مناظره دیگر هستند تا بتوانند با شناخت بهتر و کامل تر نسبت به انتخاب خود اقدام و رأی خود را به صندوق بیاندازند.

باید ببینیم در مناظرات بعدی نیز این کاستی و بی فایدگی ها که با بی اخلاقی نیز توأم شد تکرار خواهد شد و یا خیر روند دیگر و بهتری را شاهد خواهیم بود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید