ممنوعیت تجویز داروی ضدسرفه برای شیرخواران زیر ۶ ماه

    کد خبر :1045702
تجویز داروی ضدسرفه شیرخواران

یک متخصص بیماری اطفال در همدان با تأکید بر ممنوعیت تجویز شربت‌سینه به کودکان زیر یک سال دارای علائم سرفه و درد در قفسه سینه گفت: مصرف دارو برای درمان سرفه در شیرخواران عوارض جبران‌ناپذیری دارد.

دکتر محمدصادق صبا با بیان اینکه سرماخوردگی و برونشیت دو بیماری شایع فصل سرماست که اغلب کودکان به آن مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر به علت آب‌وهوای خشک و سرد زمستان در استان همدان آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی، برونشیت، سینوزیت و … در کودکان افزایش‌ یافته است.

وی مهمترین علائم ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی در کودکان را عطسه، سرفه و تب شدید دانست و مطرح کرد: بیش از ۷۰ درصد مبتلایان به متخصص کودکان مراجعه می‌کنند در صورتی که برای موارد سرفه‌ بدون تب و درد نیازی به پزشک نیست.

این متخصص بیماری‌های کودکان بیان کرد: سرفه یکی از مکانیسم‌ها دفاعی بدن برای جلوگیری از ورود محرک‌های خارجی به گلو از راه دهان و هواست بنابراین هر سرفه در کودکان بالای یک سال نشانه بیماری نیست.

وی با بیان اینکه نباید به کودکان زیر یک سالی که با علائم سرفه و درد در قفسه سینه به پزشک مراجعه کنند شربت سینه تجویز شود، یادآور شد: مصرف دارو برای درمان سرفه در شیرخواران زیر ۶ ماه ممنوع است چراکه ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

صبا خاطرنشان کرد: برای درمان سرفه در کودکان زیر یک سال از بخور سرد، مرطوب نگه‌داشتن اتاق و نوشیدن مایعات استفاده شود.

وی با بیان اینکه معمولاً یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد که سرماخوردگی کودک بهبود یابد، اظهار کرد: بعد از پنج تا شش روز سرفه کودک قطع و مجدد تا پایان دوره بهبودی سرفه آغاز می‌شود.

این پزشک پیشکسوت کودکان مطرح کرد: تب در بیماری‌های تنفسی معمولاً دو تا چهار روز طول می‌کشد که در روز دوم به اوج خود می‌رسد و در روز چهارم قطع می‌شود اما اگر در روز چهارم میزان تب بالا بود، باید کودک مجدد معاینه شود چرا که احتمال عفونت و پیشرفت سرماخوردگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در اغلب موارد سه بیماری برونشیت، سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان با علائم مشابه ظاهر شده اما در آنفلوآنزا کودک دچار تب و لرز شدید می‌شود، خاطرنشان کرد: برای درمان آنفلوآنزای کودکان در دوره اول بیماری نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک نیست چراکه با شربت‌سینه و قرص مسکن علائم بیماری کمتر می‌شود و به‌مرور کودک بهبود می‌یابد.

صبا یادآور شد: اگر سرفه کودک شدید و یا با درد در قفسه سینه همراه باشد نیاز به بررسی بیشتر بوده و باید دوباره توسط پزشک معاینه شود.

وی دود اسپند را برای کودکان خطرناک عنوان کرد و افزود: هیچ مطلب علمی وجود ندارد که ثابت کند دود اسپند برای کودکان مفید است، از طرفی نیز ریه کودک را مختل کرده و در تنفس او مشکل ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، این پزشک پیشکسوت استفاده از مایعات گرم، استراحت کافی و در معرض قرار نگرفتن کودک با افراد درگیر با سرماخوردگی را در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی مؤثر دانست و گفت: خواب، استراحت کافی و شادی تأثیر بسزایی بر افزایش سیستم ایمنی کودک دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید