ملاک انتخاب مدیران خودروسازی زدوبند است نه تخصص/مداخله گری دولت آفت صنعت خودرو

    کد خبر :695315

اکبر ترکان، مشاور سابق رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت خودرو از نظر اشتغال، اولین صنعت کشور است، گفت: به طور میانگین به ازای هر خودرو تولیدی، یک دهم نفر شاغل می شوند. یعنی وقتی یک خودرو تولید می شود، در سال یک و یک دهم نفر شاغل است. لذا ظرفیت بسیاری خوبی در این صنعت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه علی رغم وجود چنین ظرفیتی این صنعت با مشکلات متعدد و ناکارآمدی مواجه است، گفت: چند علت در بروز چنین مسائلی موثر است.

ترکان گفت: اولین علت به قدیمی بودن محصولات تولیدی شرکت های خودروسازی برمی گردد. بنابراین بایستی دائما خودروهای به روز تولید شود.

وی تصریح کرد: در سال های نه چندان دور همکاری ما با پژو در تولید خودرو خوب بود ولی متاسفانه با پیشرفته تر شدن محصولات پژو، تولیدات ما در ایران قدیمی ماند.

ترکان واردات از چین و کاهش کیفیت را از دیگر مسائل صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: زمانی که من در ایدرو مسئولیت داشتم، به ازای تولید هر خودرو پژو در ایران 500 دلار ارزبری داشتیم و مابقی ساخت داخل بود به طوری قطعی ساخت داخل می شد که کیفیت آن را خود شرکت پژو تایید کند.

وی ادامه داد: این موضوع تا سال ها خوب بود ولی بعد از یک مدتی به دلیل سیاست های غلط ارزی تغییر کرد.

مشاور سابق رئیس جمهور گفت: متاسفانه به دلیل عدم تناسب تورم با افزایش نرخ ارز، واردات از چین مبنا بسیاری از تولیدات شد.

وی خاطر نشان کرد: ارز ارزان ضدتولید عمل کرد و سبب شد کیفیت تولید خودرو و قطعات آن کاهش یابد.

ترکان به خط بازار گفت: کل اقتصاد ایران به این بیماری دچار است. طی چهار سال اخیر برای افزایش رفاه کشور ارز ارزان عرضه شده ولی در عمل تولید داخل آسیب جدی دیده است. لذا ریشه تمام فساد و رانت در اقتصاد ایران به ویژه صنعت خودرو ارز ارزان است که باید جلوی آن را گرفت.

رئیس اسبق ایدرو افزود: واردات قطعات چینی باعث شد کیفیت قطعات خودرو کاهش یابد و تاییدیه شرکت پژو را نیز از دست دهیم.

ترکان ریشه دیگر مشکلات و ناکارآمدی ها در صنعت خودرو را دولت و مداخله گری آن عنوان کرد و افزود: یکی از تبعات این موضوع انتصاب مدیران عامل در شرکت های خودروسازی است که گاها نه تنها تخصص کافی را ندارند، بلکه تاکنون یک ماست بندی را نیز اداره نکرده اند چه برسد خودروسازی.

وی گفت: در صورتی که اگر بخش خصوصی مالک شرکت های خودروسازی باشد، قطعا یک مدیر کارآمد و متخصص را بر سر کار قرار خواهند داد.

ترکان در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازی به بخش خصوصی واگذار نمی شود، به خط بازار گفت: سیاسیون از جمله برخی مدیران دولتی و نمایندگان مجلس در شرکت های خودروسازی ذی نفع هستند لذا اجازه نمی دهند تا صنعت خودرو از دست دولت خارج شود. مشکل در قانون اساسی است.

وی تصریح کرد: در یک خودروسازی خصوصی شایستگی و تخصص ملاک عمل است ولی در شرکت دولتی روابط و زدوبندها بیش از تجربه، شایستگی و تخصص مبنای عمل می باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید