مقایسه دانشگاه های سوئد و مجارستان برای مهاجرت تحصیلی

    کد خبر :1040716

کسانی که می‌خواهند برای ادامه تحصیل به دانشگاه کشورهای دیگر مهاجرت کنند، با انتخاب‌های گوناگونی روبرو هستند. برخی از این افراد نمی‌توانند انتخاب درستی میان دانشگاه‌های سوئد یا مجارستان انجام دهند. در این مطلب قصد داریم تا این دانشگاه‌ها را از جوانب مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت شما را برای بهترین تصمیم راهنمایی کنیم.

چگونه در سوئد مشغول به تحصیل شویم؟

دانشگاه‌های کشور سوئد در دو نوبت بهار و پاییز دانشجو پذیرش می‌کنند. شما می‌توانید از اواسط ماه اوت یا اواخر ماه ژانویه برای پذیرش در این دانشگاه‌ها اقدام کنید. تا قبل از سال ۲۰۱۱ تحصیل در کشور سوئد به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شد. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان برای ادامه تحصیل به سوئد مهاجرت کردند.

اما پس از آن باز هم سوئد در میان گزینه‌های جدی برای مهاجرت تحصیلی قرار داشت زیرا هزینه‌های تحصیل در این کشور به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. شهریه که برای شرکت در دوره‌های آموزشی دانشگاه‌های سوئد پرداخت می‌کنید در مقایسه با کیفیت آموزشی که دریافت خواهید کرد، بسیار کم است.

همچنین سطح کیفی زندگی شهروندان در این کشور بسیار بالا بوده و امکانات بسیار گسترده‌ای در اختیار آنها قرار می‌گیرد. دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌های سوئد به صورت ۳ ساله، کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا ۴ برگزار می‌شود. برای تحصیل در رشته پزشکی نیز باید ۵ سال متوالی در دانشگاه‌های این کشور درس بخوانید.

چگونه در مجارستان مشغول به تحصیل شویم؟

در کشور مجارستان نیز دانشگاه‌های معتبر بسیار زیادی مشغول فعالیت هستند. شما می‌توانید به دو شکل کالج یا شرکت در دوره‌های دانشگاهی به ادامه تحصیل در این کشور بپردازید. دوره‌های آموزشی در کالج ۴ سال طول می‌کشد و طول دوره دانشگاه نیز با توجه به مقطعی که انتخاب می‌کنید، تعیین می‌شود.

معمولاً بین ۴ تا ۶ سال باید در دانشگاه‌های کشور مجارستان به ادامه تحصیل بپردازید تا مدرک تحصیلی خود را دریافت نمایید. مدارس معتبر و برجسته‌ای در کشور مجارستان وجود دارند که می‌توان در آن به ادامه تحصیل پرداخت.

دوره‌های این مدارس بر اساس برنامه‌های درسی آمریکا یا بریتانیا برگزار می‌شود. در صورتی که فرد زیر ۱۸ سال سن داشته باشد باید در مدارس و کالج‌های مجارستان پذیرفته شود. کسانی که بالاتر از ۱۸ سال سن دارند به راحتی می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور مجارستان پذیرفته شده و به ادامه تحصیل بپردازند.

دوره‌های آموزشی برای تحصیل در مجارستان به سه زبان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی برگزار می‌شود. از آنجایی که زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی شناخته می‌شود، دوره‌هایی که با این زبان برگزار می‌شوند شهریه بیشتری دارند. در دانشگاه‌های دولتی بیشتر زبان آلمانی و فرانسوی استفاده می‌شود.

تا چه سنی می‌توان برای ادامه تحصیل به سوئد مهاجرت کرد؟

با وجود اینکه هیچ محدودیت سنی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف وجود ندارد اما اگر شما کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشید، شانس بیشتری برای پذیرش در مقطع کارشناسی سوئد دارید. همچنین تا ۲۸ سالگی فرصت دارید برای تحصیلات تکمیلی مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنید. افراد تا ۳۵ سالگی می‌توانند در دوره‌های دکترای سوئد پذیرفته شوند. البته این بدان معنا نیست که افراد دیگر نمی‌توانند برای مهاجرت تحصیلی به سوئد اقدام کنند بلکه شانس و پذیرش اپلای آنها در این کشور کمتر خواهد شد.

تا چه سنی می‌توان برای ادامه تحصیل به مجارستان مهاجرت کرد؟

در قوانین تحصیلی کشور مجارستان هیچ محدودیت سنی برای پذیرش در دانشگاه‌ها وجود ندارد اما بهترین نتیجه را کسانی می‌گیرند که ۴ تا ۷ سال از دریافت مدرک تحصیلی قبلی آنها گذشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت که تا ۲۶ سالگی می‌توانید در دوره کارشناسی پذیرش شوید. شانس شما برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد مجارستان تا ۳۳ سال است. همچنین برای دکترا نیز تا ۳۸ سالگی وقت دارید.

اگر گپ تحصیلی شما بیشتر از ۴ تا ۷ سال است می‌توانید مدارک اشتغال در رشته دانشگاهی خود را به دانشگاه ارائه دهید. در این صورت ممکن است سوابق کاری مرتبط شما، نظر داوران دانشگاهی را تغییر داده و شانس شما را برای افرادی در دانشگاه‌های برتر مجارستان افزایش دهد.

کسانی که می‌خواهند در کشور مجارستان تحصیل پزشکی بپردازند باید تا پایان ۱۸ سالگی اقدامات لازم را انجام دهند زیرا دوره آموزشی این رشته طولانی‌تر بوده و امکان پذیرش در آن نسبت به سایر رشته‌ها کمتر است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر سوئد چقدر است؟

هزینه تحصیل در سوئد با توجه به نوع دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، تعیین می‌شود. اگر در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شوید شهریه کمتری پرداخت خواهید کرد. همچنین در صورت دریافت بورسیه‌های تحصیلی به راحتی می‌توانید با هزینه بسیار کم یا به صورت رایگان در سوئد به ادامه تحصیل بپردازید. این شهریه دانشگاه بر اساس مقطع و رشته تحصیلی تعیین می‌شود. به طور کلی شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد باید سالانه ۷ تا ۱۵ هزار یورو شهریه پرداخت کنید.

هزینه تحصیل در کشور مجارستان چقدر است؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم هزینه تحصیل در کشورهای دیگر با توجه به مقطع و رشته تحصیلی تعیین می‌شود. در صورتی که می‌خواهید در رشته‌های علوم پزشکی به ادامه تحصیل بپردازید باید بین ۱۰ تا ۱۹ هزار دلار آمریکا پرداخت نمایید.

این شهریه برای رشته‌های فنی و مهندسی از ۵۰۰۰ یورو در سال شروع می‌شود. رشته‌هایی مانند علوم اقتصادی یا مدیریت نیز همین شهریه را دارند. متقاضیان شرکت در رشته‌های موسیقی و هنری نیز باید ۶۰۰۰ یورو در سال شهریه پرداخت کنند. در این کشور نیز امکان تحصیل رایگان با دریافت بورسیه وجود دارد. البته برخی از بورسیه‌ها تنها قسمتی از شهریه را پوشش می‌دهند و مابقی را باید خود دانشجو پرداخت کند.

اپلای در برترین دانشگاه‌های سوئد و مجارستان با رویال مهاجرت

اکنون که با شرایط پذیرش در دانشگاه‌های سوئد و مجارستان آشنا شده‌اید به راحتی می‌توانید انتخاب خود را میان این دو کشور انجام دهید. اگر باز هم نمی‌توانید میان این دو کشور انتخاب مناسبی را انجام دهید می‌توانید با موسسه رویال مهاجرت مشورت کنید.

وکلای این مجموعه با بررسی تمام شرایط و علایق شما گزینه مناسب را به شما پیشنهاد خواهند کرد. همچنین شما را تا پایان پروسه مهاجرتی همراهی می‌کنند. این موسسه با تمام قوانین و شرایط پذیرش دانشجو در کشورهای دیگر آشنایی دارد و تاکنون هزاران دانشجو را به کشورهای دیگر اعزام کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید