مقاومت وزارت آموزش و پرورش در برابر یک درخواست منطقی/ دلیل برگزاری آزمون حضوری مدارس آن هم در شرایط حاد کرونایی چیست؟

    کد خبر :805671

مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش کشورمان بنا دارند تا به هر نحوی که شده در هفته های آتی و پیش از فرا رسیدن ایام رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، امتحانات پایان ترم دانش آموزان را برگزار کردند. هر چند آنها با غیر حضوری برگزار شدن امتحان اکثر مقاطع مشکلی ندارند، اما اصرار دارند که امتحانات مقاطع نهم و دوازدهم حضوری برگزار شود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- با اینکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش در هفته و ماه های گذشته ضمن در نظر گرفتن شرایط خاص کشور و بحران کرونای پیش آمده زمینه حداکثری را برای برگزاری غیر حضوری کلاس ها فراهم کردند، اما اکنون که موعد برگزاری امتحانات پایان ترم فرا رسیده اصرار دارند تا امتحانات پایه نهم و دوازدهم حتماً حضوری برگزار شود.

این موضوع اعتراضات گسترده ای را رقم زده و بسیاری از دانش آموزان مقاطع نه و دوازده و نیز والدین آنها نسبت به برگزاری امتحانات حضوری نگران هستند.

با این همه در جدیدترین واکنش ها محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، تأکید کردیم امتحانات پایه «نهم» و «دوازدهم» حضوری باشد؛ علت این موضوع هم «حیاتی بودن امتحانات این دو پایه تحصیلی» است؛ در این دو پایه، همه دانش آموزان باید در یک شرایط برابر با هم سنجیده شوند و نباید در این حق دانش آموزان، تعدّی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته اگر ستاد کرونا در روزهای آینده با محدودیت‌هایی مواجه شده و محدودیت‌هایی را به ما توصیه کند، ممکن است زمان برگزاری امتحانات را جابجا کنیم اما ارزشیابی سایر پایه‌های تحصیلی، در اختیار شورای مدرسه است تا به هر روشی که صلاح می‌دانند، عمل کنند و امتحانات را برگزار کنند و پایان مناسب و دلپذیری را برای سال تحصیلی رقم بزنند.

هیچ جایگزینی به جز آزمون حضوری نداریم

پیش از این هم عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره گلایه‌های مطرح شده در مورد برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری ضمن اتخاذ مواضع نرم تر به رسانه ها گفت: ما تا پایان سال تحصیلی و اتمام کلاس‌های دانش‌آموزان یک ماه دیگر زمان داریم. اولین امتحان نهایی حدودا اواخر اردیبهشت برگزار خواهد شد، از این رو بهتر است تصمیم قطعی را در زمان مناسب گرفت.

وی ادامه داد: ما برای برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم هیچ جایگزینی به جز آزمون حضوری نداریم، زیرا پایه نهم رشته تحصیلی دانش‌آموز پایه دهم و متوسطه دوم را مشخص می‌کند و یک سری دروس هدف مهم دارد که جمع نمرات آن برای تعیین رشته در پایه دهم لحاظ می‌شود. همچنین ۷۰ درصد برگه امتحانی در نتیجه تاثیر مستقیم خواهد داشت.

فولادوند در خصوص اهمیت امتحان نهایی پایه دوازدهم اظهار داشت: وضعیت نمرات در پایه دوازدهم نیز ۳۰ درصد در کنکور به عنوان سوابق تحصیلی و جمع‌بندی رتبه دانش‌آموز در کنکور نقش مهمی دارد. به همین دلیل برای اینها هیچ جایگزینی نمی‌توان پیدا کرد به جز اینکه به فراخور وضعیت احتمال دارد، امتحانات را عقب‌تر بیندازیم، اما ما تدابیری اندیشیده‌ایم زیرا سال گذشته هم همین تجربه را داشتیم.

اصرار وزیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولان بر برگزاری حضوری امتحانات پایان ترم این دو مقطع تحصیلی در حالی است که از آنسو می بینیم آمار و ارقام ابتلا و مرگ و میر به واسطه ویروس کرونا در کشور به شدت زیاد شده و نگرانی ها به اوج رسیده است و در ۲۴ ساعت اخیر، ۴۳۴ تن از مبتلایان جانشان را از دست دادند تا ظهر امروز شمار جان باختگان این بیماری در کشورمان به ۷۰ هزار و ۹۶۶ تن برسد.

وضعیتی خطرناک که به خاطرش بسیاری از محدودیت ها مثل ممنوعیت سفرهای بین استانی، محدودیت تردد شبانه، تعطیلی بازار و اصناف و… رقم خورده و حالا برگزاری حضوری امتحانات پایان ترم دانش آموزان آن هم در چنین شرایطی محلی از اعراب ندارد.

هر چند این دغدغه مسئولان آموزش و پرورش که باید امتحانات پایانی مقاطع نه و دوازده به دلیل حساسیت ها حضوری برگزار شود، قابل درک است اما از آنسو نباید نسبت به شرایط بحرانی کنونی کشور نیز بی توجه بود.

بر اساس این مهم به نظر بهترین راه به تعویق انداختن آزمون این دو مقطع تا بهبود شرایط باشد.

علاوه بر این ها یک نقد جدی نیز به مسئولان وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و آن اینکه چرا در طول دو سال گذشته و با وجود آگاهی نسبت به بحران کرونا و شرایط غیر قابل پیش بینی وجود، اقدام موثر و قابل تأملی بابت فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای برگزاری دقیق آزمون های آنلاین فراهم نکرده اند.

نقد دیگر اینکه چرا حداقل برای این دو مقطع تحصیلی زیرساخت های لازم برای برگزاری آزمون های حضوری نیز فراهم نشد؟ به گونه ای که ضمانت های لازم مبنی بر رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به وجود می آمد تا دیگر شاهد موج اعتراض دانش آموزان و خانواده های آنها مشابه آنچه اکنون رخ داده است، نمی بودیم؟

به هر صورت شرایط وجود یک وضعیت خطرناک و به مراتب ترسناکی است که نباید با آن به سادگی برخورد کرد. مسئولان آموزش و پرورش کشور یا باید تضمین های لازم مبنی بر رعایت همه نکات بهداشتی و ایمنی را به دانش آموزان و خانواده هایشان بدهند و یا اینکه تا بهبود شرایط صبر کنند و آزمون ها را به تعویق بیاندازند.

انتظاری که می دانیم اکنون قرار نیست در دستور کار قرار بگیرد و به همین دلیل یک خطر بزرگ از این محل جامعه و ویژه دانش آموزان دو مقطع تحصیلی و خانواده های ایشان را تهدید می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید