مقابله روسیه با غرب یک «جنگ جهانی» است

    کد خبر :1004955
روسیه غرب جنگ جهانی

وزیر خارجه روسیه گفت: رویارویی روسیه با کشورهای غربی یک “جنگ جهانی” است که شامل رویکردهای ناسازگار با سیاست بین‌المللی است.مسکو دیگر نمی‌تواند به هیچ معامله‌ای با آمریکا یا متحدانش اعتماد کند.

به نقل از آرتی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در برنامه بازی بزرگ که از شبکه ۱ روسیه پخش شد، گفت: کشورهای غربی مدعی دفاع از یک “نظم مبتنی بر قوانین” هستند و چنین دستوری چیزی جز دستور واشنگتن و متحدانش نیست.

لاوروف گفت: در واقع آنها [غرب‌ها] تصمیم می‌گیرند که کدام نظام جهانی‌سازی در جهان اعمال شود، مکانیسم‌های آن چه باشد، اختلافات تجاری چگونه حل شود».

این دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت که واشنگتن و متحدانش به راحتی از اصولی که قبلاً اعلام کرده بودند تخلف ناپذیر است، سوء استفاده کرده‌اند. او گفت: «غرب تمام اصول خود را در یک لحظه زیر پا گذاشته است… تجارت آزاد، رقابت منصفانه، فرض برائت… همه زمانی که [غربی ها] نیاز به مجازات فدراسیون روسیه داشتند، به سلاح تبدیل شدند».

لاوروف افزود: «وقتی صحبت از شرکای غربی پیشین ما می‌شود، نمی‌توانیم به هیچ توافقی با آنها، از جمله توافق‌هایی که ماهیت الزام‌آور قانونی دارند، تکیه کنیم».

وزیر خارجه روسیه گفت که ایالات متحده و متحدانش مکررا قوانین «نظامی» را که ظاهراً از آن دفاع می‌کردند، زیر پا گذاشته‌اند و از تعهدات خود در توافق‌های منعقد شده با مسکو غفلت کرده‌اند.

لاوروف گفت که واشنگتن و بسیاری از کشورهای غربی استقلال کوزوو را بدون هیچ رفراندوم بر اساس اعلامیه یکجانبه پریشتینا به رسمیت شناختند، اما همان کشورها نتایج همه پرسی در کریمه را رد کردند و استدلال کردند که اصل تمامیت ارضی اوکراین ظاهراً در این مورد خاص مورد قبول است.

او گفت: در فوریه ۲۰۱۴، زمانی که اپوزیسیون اوکراین تعهدات خود را بر اساس توافقی که با ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور وقت منعقد شد، زیر پا گذاشت، هیچ یک از ضامن های غربی توافق “انگشت خود را بلند نکردند.” فهرست ضامن ها شامل فرانسه، آلمان و لهستان در آن زمان بود. اکنون غرب سعی دارد تمام تقصیرها را به گردن روسیه بیندازد و روسیه را به “تجاوز بی دلیل” متهم کند و این چیزی جز تلاش برای انتقال مسئولیت از واشنگتن و متحدانش نیست.

به گفته لاوروف واشنگتن و متحدانش هرگز به هیچ کشوری اجازه نخواهند داد که سیاست مستقلی را بر اساس منافع ملی دنبال کند، اگر این سیاست با برنامه‌های واشنگتن در تضاد باشد.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه روسیه گفت: “اگر هر کشور دیگری تلاش کند و به همان اندازه قاطعانه از منافع ملی خود دفاع کند، غرب نیز علیه آن مخالفت خواهد کرد.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید