مغز متفکر عملیات ترور رهبر گروه واگنر معرفی شد

    کد خبر :1043071
مغز متفکر عملیات ترور رهبر گروه واگنر

در اولین گزارش از ماجرای مرگ رهبر گروه واگنر، وال‌استریت ژورنال انگشت اتهام را به متحد و معتمد دیرینه پوتین نشانه رفته است.

این روزنامه گزارش داد که ترور یوگنی پریگوژین، فرمانده جنگ‌طلب واگنر در سانحه‌ای هوایی توسط نیکولای پاتروشف، دوست نزدیک ولادیمیر پوتین طراحی شده بود.

اکوایران به نقل از بیزینس اینسایدر در این باره نوشته است: مقامات اطلاعاتی غربی و یک افسر اطلاعاتی سابق روسیه به وال‌استریت ژورنال گفتند که ترور رئیس گروه واگنر در ماه آگوست، توسط این مرد ۷۲ساله انجام و مورد تأیید قرار گرفت.

پریگوژین که در سال جاری شورش کوتاه‌مدتی علیه وزارت دفاع روسیه رهبری کرد، پس از سقوط جت تجاریش در سانحه‌ای در خارج از مسکو جان باخت. در آن زمان پوتین اعلام کرد که یک نارنجک دستی در هواپیما منفجر شده است.

اما افسر اطلاعاتی سابق روسیه به وال‌استریت ژورنال گفت که پاتروشف در ماه آگوست به دستیار خود دستور داده بود تا عملیاتی را طراحی کرده و پریگوژین را بکشد.

مقامات اطلاعاتی غربی نیز گفته‌اند که همزمان با بررسی‌های بازرسان ایمنی از هواپیما، یک بمب کوچک زیر بال هواپیما قرار گرفت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به رویترز گفت که درباره این ماجرا اظهار نظر نخواهد کرد و افزود: «متأسفانه اخیراً، وال‌استریت ژورنال به تولید آثار تخیلی علاقه زیادی پیدا کرده است».

پاتروشف، مانند پوتین جاسوس سابق سازمان اطلاعات کِی‌جی‌بی (سازمان جاسوسی شوروی) بود. او بعداً رئیس اف‌اس‌بی (جایگزین کِی‌جی‌بی) شد. در حال حاضر، او دبیر شورای امنیت روسیه است و از سوی برخی به عنوان گزینه جایگزینی پوتین در صورت بروز اتفاقی برای رئیس‌جمهور محسوب می‌شود.

وال‌استریت ژورنال پاتروشف را «قدیمی‌ترین متحد و معتمد پوتین» دانسته و او را وفادار به رهبر کرملین توصیف کرد که با ترور کسانی که قدرت پوتین را تهدید می‌کردند، مرتبط بوده است.

در این گزارش آمده است که پاتروشف اغلب در مناسبت‌های از انظار پنهان بوده و اغلب چهره‌ای در پس‌زمینه است. اما او قدرت عظیمی در اختیار دارد.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که او از تابستان ۲۰۲۲ به پوتین گفته بود که پریگوژین یک تهدید است؛ زیرا گروه واگنر به او قدرت سیاسی و نظامی زیادی می‌دهد.

افسر سابق اطلاعاتی روسیه گفت که پوتین این هشدارها را نادیده گرفت؛ تا اینکه پریگوژین در اکتبر ۲۰۲۲ با پوتین تماس گرفت و از کمبود تجهیزات شکایت کرد.

سپس، روابط پریگوژین با پوتین و ارتش روسیه بدتر شد. در ماه ژوئن، وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای گروه‌هایی مانند واگنر مجبور به امضای قراردادهای رسمی ارتش هستند که خشم پریگوژین را برانگیخت.

گروه واگنر در شورش خود با تسخیر یک مقر نظامی روسیه، به سمت مسکو به راه افتاد و در راه خود هواپیماها و هلیکوپترهای روسی را سرنگون کرد.

شورش واگنر قبل از رسیدن به مسکو، با یک توافق صلح که شامل تبعید پریگوژین به بلاروس می‌شد، پایان یافت.

وال‌استریت ژورنال گزارش داد که این توافق ایده پاتروشف که به افراد پریگوژین اجازه می‌داد با او به بلاروس رفته یا در ارتش روسیه بجنگند.

رهبر گروه واگنر روسی

مرگ پریگوژین به طور گسترده‌ای مشکوک تلقی می‌شد؛ زیرا دو ماه پس از شورش واگنر رخ داده بود. اما روسیه هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرد. گزارش وال‌استریت ژورنال اولین گزارشی است که می‌گوید پاتروشف پشت ترور پریگوژین بوده است.

ساعاتی پس از سقوط هواپیما، یک اروپایی که در جمع‌آوری اطلاعات شرکت داشت و با دارای کانال ارتباطی با کرملین بود، از یکی از مقامات آن پرسید که چه اتفاقی افتاده است.

این مسئول گفت: «او (پریگوژین) باید حذف می‌شد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید