معینی: شرایط نورافکن و شکاری برای تیم امید خاص است!

  • آرشیو
  • دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۲۹
    کد خبر :335604

عضو کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه این کمیته بعد از جام جهانی جلسه‌ای نداشته است، درباره شرایط تیم امید گفت: بزرگترین مشکل این تیم بازی‌های تدارکاتی بود.

فریدون معینی در گفتگو با مهر، به ارزیابی‌اش از وضعیت تیم فوتبال امید ایران قبل از حضور در بازی های آسیایی پرداخت و از کمبود بازی تدارکاتی به عنوان بزرگترین مشکل این تیم یاد کرد. معینی همچنین تاکید کرد که کمیته فنی بعد از جام جهانی جلسه‌ای برای تحلیل عملکرد تیم ملی نداشته است.

آقای معینی! چیزی تا شروع بازی های آسیایی باقی نمانده است. شرایط تیم امید چگونه است؟

– فریدون معینی: مشکلاتی که در ارتباط با تیم امید در ایران هست، کم و بیش در تمام کشورها وجود دارد. کرانچار و همکارانش در تیم امید کارشان را با اشتیاق و امید فراوانی شروع کردند. من دو هفته پیش با کرانچار صحبت می کردم که می گفت تیم به شرایط مدنظرش نزدیک شده است. کرانچار می خواهد تیم جوانی را برای المپیک آماده کند. بعد از بازی دوستانه با عراق، تیم به چین می رود و از همانجا عازم اندونزی خواهد شد. امیدواری ما به این تیم زیاد است. هرچند یکی از مشکلات مهم، همکاری باشگاه ها بوده است.

* در بحث تیم امید، باشگاه ها همیشه خود را مُحق می دانند. چطور با این مشکل کنار آمدید؟

– باشگاه ها هم حقوقی دارند ولی باید تعامل صورت بگیرد. باید این چالش را که از گذشته وجود داشته است، مرتفع کنیم و وضعیتی را پیش بینی کنیم تا با کمترین لطمه به باشگاه ها و بهبود شرایط تیم امید، به مسابقات برویم.

* فکر می کنید تیم امید با این وضعیت چقدر آماده بازی های آسیایی شده است؟

– تیم به آمادگی نسبی رسیده است. در مجموع دو نوع آمادگی وجود دارد. یکی آمادگی جسمی و روحی و دیگری آمادگی برای خود مسابقات. این نوع آمادگی نیاز به بازی های تدارکاتی زیادی دارد و آنطور که باید به آن نرسیده ایم. البته مرحله گروهی مسابقات جایی است که تیم ها به این حالت می رسند و شرایط در مراحل بالاتر عوض می شود. امیدواریم با برگزاری سه بازی در مرحله گروهی، به شرایط خوبی برسیم. هرچند گروه ایران بسیار سخت است ولی پیشرفت در سختی ها رخ می دهد.

* فدراسیون فوتبال مصوباتی داشت که اگر باشگاهی با تیم امید همکاری نشود جریمه و یا محرومیت در انتظارش باشد. آیا این روش برخورد با باشگاه هایی که صاحب بازیکن هستند، درست است؟

– هر کشوری فرهنگ خودش را دارد. فیفا برای ایجاد فصل مشترک میان کشورها، «فیفا دی» را گذاشت ولی برای کشورهایی که از نظر سازماندهی مسابقات ضعیفتر هستند، شرایط فرق می کند. تفکر فدراسیون فوتبال این است که تیم امید شکل بگیرد. مردم فوتبال را دوست دارد. فدراسیون فوتبال حتی به داشتن دو بازیکن از یک باشگاه اکتفا کرد. ضمن اینکه باشگاه ها باید ذخیره های خوبی داشته باشند. امروز بازیکنان ذخیره در فوتبال دنیا نقش پررنگتری از نفرات اصلی دارند و شرایط و نتایج را عوض می کنند. اگر بخواهیم مثبت فکر کنیم، این اتفاق باعث می شود تا باشگاه ها بازهم به نفرات جوانتر خود میدان بدهند.

* علی دایی از جمله مربیانی بود که به شدت نسبت به نحوه بازیکن گیری تیم امید اعتراض داشت.

– شاید بیشتر کشورهای دنیا شرایط پایدارتری دارند و لیگ آنها پاسخگو است. به همین خاطر مربیان ملی آنها دغدغه ای ندارند و با برگزاری چند بازی تدارکاتی، نفرات خود را هماهنگ می کنند ولی کشور ما هنوز به این شکل ایده آل نرسیده است. همکاری و تعامل با مربیان لیگ برتری نقش مهمی دارد. مربیان هم اگر فکرهای بهتری دارند حتما به ما بگویند و راهکار ارائه بدهند.

* آیا فدراسیون با علی دایی در این ارتباط صحبتی داشته است؟

– خیر؛ به هر حال باشگاه ها می خواهند موقعیت خود را در لیگ بهتر کنند ولی اینجا هم تیم ملی است.

* بزرگترین نگرانی فدراسیون فوتبال و شما قبل از اعزام تیم به بازی های آسیایی چیست؟

– بازی تدارکاتی. همیشه برای آماده سازی و بازی های دوستانه با مشکلاتی روبرو می شویم. برای همین تعداد بازی های تدارکاتی کم بود.

* شاید یکی از اعتراضات باشگاه های ایرانی به این باشد که چرا فدراسیون نمی تواند بازیکنان تیم امید که در باشگاه های خارجی بازی می کنند را به اردو بیاورد؛ مثل امید نورافکن بازیکن شارلوا و رضا شکاری بازیکن روبین کازان.

– این هم یکی از معضلات است. از لحاظ قوانین بین المللی حق با آنها است چون در قراردادهایشان فقط حق همراهی در فیفا دی آمده است. این یک حالت خاص است. باید دید چه می شود ولی هم نورافکن و هم شکاری نفرات خوب تیم امید هستند که در بازی های جام جهانی جوانان هم درخشیدند.

* آخرین وضعیت این دو بازیکن به کجا رسید؟ آیا تیم امید را همراهی می کنند؟

– اطلاعات کاملی در این زمینه ندارم.

* آقای معینی! آیا کمیته فنی فدراسیون فوتبال بعد از جام جهانی روسیه جلسه ای برای بررسی عملکرد تیم ملی داشته است؟

– خیر جلسه ای نداشتیم ولی ارزیابی نفرات کمیته فنی به صورت جسته و گریخته وجود داشته است!

* آیا قرار است کمیته فنی هیچ موقع برای تیم ملی و تحلیل عملکرد کارلوس کی روش تشکیل جلسه ندهد؟

– ما در گذشته جلساتی با آقای کی روش داشتیم و اگر بازهم لازم باشد، در آینده ایشان با کمال میل به کمیته فنی می آید.

* آیا کمیته فنی در جریان برنامه آماده سازی تیم ملی و کی روش برای جام ملتهای آسیا قرار دارد؟

– هنوز کاملا به کم و کیف کار آگاهی ندارم. ارتباطاتی بین مسئولان اصلی فدراسیون از جمله آقای تاج و ساکت در جریان است و نمی دانم صد درصد قرارداد در چه وضعیتی است. امیدواریم که آقای کی روش در تیم ملی بماند و ایران را در جام ملتهای آسیا همراهی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید