معمای اطلاع‌رسانی تهران پیش از آغاز عملیات علیه اسرائیل

    کد خبر :1061910
پهپاد های ایرانی در حمله به اسرائیل

مقامات ترکیه، اردن و عراق روز یکشنبه گفتند که جمهوری اسلامی ایران چند روز قبل از حمله پهپادی و موشکی خود به اسرائیل، به آن‌ها اطلاع داده است، اما مقامات آمریکایی گفتند تهران به واشنگتن هشدار نداده و قصد داشته خسارت قابل توجهی وارد کند.

جمهوری اسلامی ایران روز شنبه صدها پهپاد و موشک را در یک عملیات تلافی‌جویانه پس از حمله اسرائیل به محوطه سفارت خود در سوریه پرتاب کرد.

به گزارش رویترز، در پی این اقدام، نگرانی‌های گسترده‌ای نسبت به تشدید بیشتر درگیری وجود دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گفت که ایران به کشورهای همسایه و ایالات متحده، متحد اسرائیل 72 ساعت قبل از حمله اخطار داده است که این حملات را انجام خواهد داد.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که قبل از حمله با واشنگتن و تهران صحبت کرده است و به عنوان یک واسطه پیام‌هایی را برای اطمینان از متناسب بودن واکنش‌ها منتقل کرده است.

یک منبع دیپلماتیک ترکیه گفت: «ایران گفت این واکنش پاسخی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق خواهد بود و فراتر از این نخواهد رفت. ما از احتمالات آگاه بودیم. تحولات غافلگیرکننده نبود.»

با این حال، یکی از مقامات ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به امیرعبداللهیان گفت که واشنگتن از طریق واسطه‌های سوئیسی با ایران تماس داشته اما 72 ساعت قبل از حمله اطلاعی دریافت نکرده است. این مقام گفت: «این درست نیست. آنها هیچ اطلاعیه‌ای ندادند، و هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که «اینها هدف خواهند بود، پس آنها را تخلیه کنید»، به ما ندادند.

این مقام گفت که تهران تنها پس از شروع حملات به ایالات متحده پیام داد و هدف حملات تخریب گسترده بود.

مقامات عراقی، ترکیه و اردن هر کدام گفتند که جمهوری اسلامی ایران در مورد حمله هفته گذشته هشدارهای اولیه از جمله برخی جزئیات را ارائه کرده است.

حمله با هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک خطر ایجاد تلفات بزرگ و تشدید درگیری را به همراه داشت.

مقامات آمریکایی روز جمعه و شنبه گفتند که انتظار یک حمله قریب الوقوع را دارند و از ایران خواستند که این کار را انجام ندهد. جو بایدن به صراحت تنها پیامش به تهران این بود: «این کار را نکن».

تشدید تنش

دو منبع عراقی از جمله یک مشاور امنیتی دولت و یک مقام امنیتی گفتند که جمهوری اسامی ایران حداقل سه روز قبل از وقوع این حمله از کانال‌های دیپلماتیک برای اطلاع رسانی به بغداد استفاده کرده است.

زمان دقیق حمله در آن زمان فاش نشد، اما ساعاتی قبل از حملات به مقامات امنیتی و نظامی عراق داده شد تا بغداد بتواند حریم هوایی خود را ببندد و از حوادث مرگبار جلوگیری کند.

این مقام امنیتی عراق گفت: «دولت به وضوح از مقامات ایرانی فهمیده بود که ارتش آمریکا در عراق نیز از قبل از این حمله مطلع بوده است.»

یک مقام ارشد اردنی گفت که ایران روز چهارشنبه نمایندگان عرب را در تهران احضار کرده است تا آنها را از قصد خود برای انجام یک حمله آگاه کند، هرچند زمان مشخصی را اعلام نکرده است.

این منبع اردنی در پاسخ به این سوال که آیا ایران جزئیاتی در مورد اهداف و نوع تسلیحات مورد استفاده نیز ارائه کرده است، مستقیماً پاسخ نداد، اما اشاره کرد که چنین است.

یک منبع ایرانی در جریان این موضوع گفت که ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک شامل قطر، ترکیه و سوئیس به ایالات متحده در مورد روز برنامه‌ریزی شده حمله اطلاع داده و گفته است که به گونه‌ای حمله را انجام خواهد شد که از تحریک کردن به واکنش جلوگیری شود.

به گفته این مقام آمریکایی اما، اینکه تا چه حد می‌توان از تشدید تنش جلوگیری کرد، مورد سوال است. بایدن به اسرائیل گفته است که ایالات متحده به هیچ اقدام تلافی جویانه اسرائیل نخواهد پیوست.

به گزارش اکوایران، بنی گانتز، وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت، با این حال، اسرائیل هنوز پاسخ خود را می‌سنجد و پاسخ اسرائیل «به روش و در زمان مناسب» داده خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید