معتادترین مردم به گوشی هوشمند از کدام کشورند

    کد خبر :887717

اعتیاد به فناوری و در رأس آنها اعتیاد به گوشی هوشمند یکی از انواع وابستگی روانی به ابزارهاست که طی سالیان اخیر مورد توجه محققان و روانشناسان قرار گرفته است. گروهی از پژوهشگران دانشگاه مک گیل کانادا در این مورد تحقیقاتی را طی مدت زمان بیشتر از 6 سال انجام داده‎‌اند تا میزان وابستگی مردم کشورهای مختلف به گوشی هوشمند را مشخص کنند که طی آن مردم چین، عربستان و مالزی، بالاترین درجه وابستگی به گوشی‎هایشان را نشان داده‎اند.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_ با توجه به انبوه جذابیت‎‌هایی که گوشی هوشمند در دسترسی آسان و سریع به اطلاعات فراهم می‎کند، به انتخاب اول بسیاری از شهروندان برای انجام امور روزمره، تفریح، ارتباط و … تبدیل شده است. در این میان شرکت‎های برتر حوزه فناوری نیز با شناسایی این بازار هدف، امکانی فراهم کردند که با هزینه‎های بسیار کم نیز بتوان صاحب یک گوشی هوشمند شده و به این جامعه بزرگ پیوست.

اما همانطور که عنوان شد تیمی تحقیقاتی از دانشگاه مک‎گیل کانادا طی بازه سال‎های 2014 تا 2020، با انجام پژوهشی در 24 کشور روی بیش از 34 هزار شرکت‌‎کننده، اقدام به بررسی میزان وابستگی کاربران به این دستگاه‎ها نموده‎اند. این پژوهشگران در تحقیقات خود کمیتی موسوم به «مقیاس اعتیاد به موبایل» یا SAS را تعریف کرده‌‎اند که حاصل جمع‎بندی امتیاز فاکتورهای متعددی است.

 

 

همچنین این گروه علاوه بر داده‌‎های آماری کسب شده خود، بر روی بیش از 81 پژوهش پیشین نیز تمرکز کرده که تا اطلاعات بیشتری از میزان اعتیاد به گوشی هوشمند در جامعه هدف خود به دست آورد.

طی آمار به دست آمده مردم کشورهای چین، عربستان سعودی و مالزی بیشترین میزان استفاده از موبایل هوشمند را ثبت کرده اند. این در حالی است که طبق داده های به دست آمده، آلمان و فرانسه پایین ترین میزان استفاده از این دستگاه را دارند. در این رده بندی ایران در پله ششم، ترکیه رده ۸، انگلیس در رده ۱۶ و آمریکا در رده ۱۸ قرار دارد.

لازم به ذکر است که جامعه آماری هدف این پژوهش گروه‌ سنی 15 تا 35 سال را هدف قرار داده که میانگین سنی آنها 28.8 سال و اغلب آنها (60 درصد) از بانوان بوده‌اند. محققان برای استفاده چالش برانگیز از موبایل به هر کشور امتیازی بین ۱۰ تا ۶۰ دادند. چین بیشترین امتیاز (۳۶) را در این فهرست به دست آورده بود.

این درحالی است که امتیاز کانادا نیز در این فهرست بالا بود و این کشور در رده هفتم قرار داشت. به اعتقاد محققان دلیل این امر تمایزهایی میان هنجارهای اجتماعی و توقعات فرهنگی درباره اهمیت برقراری ارتباط منظم با دیگران با استفاده از موبایل است.

در نهایت می‌توان گفت که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد استفاده چالش برانگیز از گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان در حال افزایش است که مسلماً پیامدهای روانشناختی متعددی را در بر داشته و لزوم توجه بیشتر کشورها به فرهنگ‌سازی در این زمینه را مطالبه می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید