معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: پیشنهاد پرداخت وام اجاره ۱۴۰۰ به ستاد کرونا

    کد خبر :808468
وام اجاره ۱۴۰۰ به ستاد کرونا

وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد پرداخت کمک ودیعه مسکن را به ستاد ملی کرونا داده که ستاد در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته وزارت راه و شهرسازی دو برنامه را برای کمک به اقشار اجاره‌نشین در دستور کار قرار داد که در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید. یکی از این موارد پرداخت کمک ودیعه مسکن و دیگری تمدید قراردادهای اجاره بود. هر دو برنامه نیز با توفیق نسبی مواجه شد.

سال گذشته دولت اعلام کرد که مالکان اجازه ندارند مستاجران را بیرون کنند، مگر اینکه مستاجر خودش تمایلی به ماندن نداشته باشد. به صاحب‌خانه‌ها اجازه داده شد در تهران ۲۵ درصد، سایر کلانشهرها ۲۰ درصد و دیگر نقاط شهری ۱۵ درصد به نرخ اجاره سالیانه بیافزایند. هرچند بخشنامه تمدید قراردادهای اجاره به دلایلی همچون آگاه نبودن برخی مستاجران از حقوق قانونی خود و سوءاستفاده بعضی مالکان در مواردی عقیم ماند اما در بسیاری دیگر از موارد به اجرا رسید.

پرداخت وام کمک ودیعه مسکن موسوم به تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات نیز مصوبه دیگری بود که مردادماه سال ۱۳۹۹ در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد. این وام در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد بود که به مستاجر پرداخت شد و کل مبلغ بعد از اتمام قرارداد اجاره به بانک مسترد می‌شود.

امسال نیز آنطور که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ اعلام کرده، کمک ودیعه اجاره و تمدید اجاره‌ها به ستاد ملی کرونا پیشنهاد شده که در این‌باره ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری خواهد کرد. او توضیحات بیشتری درباره مبلغ وام اجاره در سال جاری ارایه نداده اما احتمال افزایش ارقام وجود دارد.

محمودزاده همچنین با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار واحد مسکن ملی آماده افتتاح است گفت: با توجه به اینکه بخشی از واگذاری‌ها به شکل واگذاری گروهی و کوچک مقیاس بوده است این اطلاعات در حال جمع‌آوری و نهایی‌شدن است که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. او چند روز قبل هم به ایسنا گفته بود: در آینده نزدیک مرحله دوم بهره‌برداری از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در تعدادی از استانها انجام می‌شود و تا پایان دولت چند مرحله افتتاح خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، از اوایل مردادماه ۱۳۹۹ در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد و مهلت پرداخت آن تا پایان اسفندماه به اتمام رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است. نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند. در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهرها ۳۲۰ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید