معامله 22 پذیرفته شده آزمون 99 با سهمیه جانبازی و خانواده شهدا / معاونت حقوقی وزارت علوم در صدد برخورد با متخلفان

    کد خبر :762399

سهمیه جانبازان و خانواده شهدا در آزمون سراسری در سال های اخیر با حاشیه های قابل تأملی رو به رو شده است که گاهاً از چشم مسئولان و نهادهای مسئول دور می ماند؛ اتفاق عجیب و غریبی که در سال های گذشته رخ داده بود و همچنان مشتریان خاص خود را دارد.

به گزارش «بازتاب»، سوء استفاده از سهمیه جانبازان و خانواده شهدا موضوعی است که پیش از این و در سال های مختلف کم و بیش مطرح بوده است. با این همه در سال تحصیلی جدید وزارت علوم و سازمان سنجش با نمونه های جالبی از این سوء استفاده رو به رو شده اند که از قرار معلوم بنای برخورد با آن را دارند.

پیش از این و به طور مثال در سال 1398 برخی رسانه ها از انجام این تخلف توسط برخی داوطلبان کنکور سراسری خبر دادند و نوشتند که شخصی که درصد قابل قبولی جانبازی دارد، از ۴ دختر داوطلب کنکور خواسته است تا در ازای چندین میلیون پول آنان را به عقد دائم به صورت صوری خود درآورد. به این ترتیب این چهار دختر همسر جانباز محسوب شده و از سهمیه ۲۵ درصدی جانبازی استفاده کردند و توانستند رتبه قابل قبولی در کنکور کسب کنند.

در همان دوران به این مهم نیز اشاره شد که بسیاری از افرادی که در رشته پزشکی قبول می شوند با استفاده از سهمیه های مختلف این کار را انجام می دهند. بسیاری از کاربران معتقدند که این روش جدید بسیار عجیب بوده و افرادی که نمی توانند درصدهای خوبی در کنکور اخذ کنند از روش های این چنینی استفاده می کنند که بسیار غیراخلاقی و حق‌کشی است.

اگرچه این موضوع در آزمون های سراسری گذشته با واکنش های قاطع و موثری از سوی سازمان و نهادهای مسئول رو به رو نمی شد، اما این بار «بازتاب» به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد مشخصاً معاونت حقوقی وزارت علوم تصمیم دارد این موضوع را به صورت جدی در مورد آزمون سراسری سال 99 پیگیری کرده و قبولی داوطلبان سال جاری را ملغی کند.

یک منبع مطلع که در همین رابطه با خبرنگار ما صحبت می کرد در رابطه با این موضوع گفت: در سال جاری 22 پذیرفته شده آزمون سراسری از طریق ازدواج صوری با خانواده شهدا و جانبازان موفق شده اند با رتبه های بسیار عالی وارد دانشگاه شوند.

وی ادامه داد: در یک نمونه مشخص همسر 61 ساله یک شهید با پسر 27 ساله ای ازدواج کرده است و این پسر با استفاده از سهمیه به دست آمده موفق به قبولی در رشته پزشکی شده است. جالب اینکه حالا خانم 61 ساله حاضر به طلاق نمی شود و می خواهد با این پذیرفته شده آزمون پزشکی زندگی کند.

این منبع مطلع افزود: در نمونه دیگر جانبازی در استان فارس با دریافت 15 میلیون تومان یک دختر را به عقد خود در آورده و پس از قبولی دختر در دانشگاه وی را طلاق داده است.

اطلاعات رسیده به دست «بازتاب»، نشان می دهد این بار معاونت حقوقی وزارت علوم به صورت جدی در حال پیگیری موضوع است و پس از دریافت لیست 22 نفر از پذیرفته شدگان از بنیاد شهید در پی برخورد با آنان است.

اگرچه وزارت علوم بنا دارد این بار به صورت قاطع به این موضوع ورود کرده و این نوع جدید حق خوری را از بین ببرد اما همچنان در این باره پرسش هایی به ذهن متبادر می شود که بی پاسخ خواهد ماند.

سئوال اول اینکه نقش سازمان سنجش به عنوان اولین فیلتر افراد پذیرفته شده و شایسته در این رابطه چیست و دیگر اینکه تاکنون چند نفر از همین محل وارد دانشگاه های کشور شده و پس از دریافت مدرک به بازار کار معرفی شده اند؟

به نظر می رسد با توجه به این موارد جدید، بازنگری در سهمیه ها به ویژه سهمیه خانواده شهدا و جانبازان یک ضرورت است که اگر مورد توجه قرار نگیرد دوباره چنین تخلف ها و سوء استفاده هایی را به وجود خواهد آورد.

8
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. محسن ميرزايي گفت:
    موافقم ۳
    مخالفم ۴

    اون مورد آقايي كه با همسر شهيد ازدواج كرده بي ربط است ، همسر همسر شهيد سهميه اي نداره ، اين گزارشات ساختگي براي برداشتن سهميه ايثارگران هستش كه از حالا سازش را كوك كرده اند .

  2. میثاق گفت:
    موافقم ۶

    رسانه تان را تبدیل به بازتاب فیک نیوز ها کردید و رفت.
    برای همسر همسر شهید سهمیه از کجایتان در آوردید.

  3. مسلم گفت:
    مخالفم ۲

    قضاوت و نظر شما درست نیست امیر جان

  4. امیر گفت:
    موافقم ۷

    اگر یک نفر برای رضای خدا رفته وشهید شده است اجرش با خداست وخانواده وی حقوق ماهیانه از بنیاد شهید می گیرد. این سهمیه ها و تبعیض ها دیگر برای چیست؟

  5. محبتی گفت:

    همسر همسر شهید سهمیه دارد.

  6. ناشناس گفت:

    یعنی اینا جاشون تو بهشته جانبازی که در در این دنیا حق جانبازیشون میگیره دیگه با کسی که جانباز نیست در اون دنیا هیچ فرقی نداره

  7. حمید گفت:
    موافقم ۲
    مخالفم ۱

    🙂 شاگرد منم سه ساله پشت کنکوره و فکر میکنه رقابت سالمه

  8. ریحانه گفت:

    دقیقا درست میگی آفرین….

دیدگاهتان را بنویسید