مصوبه کمیسیون تلفیق درباره “خرید سربازی” اجرایی می‌شود؟!

    کد خبر :884085
مصوبه کمیسیون تلفیق درباره "خرید سربازی" اجرایی می‌شود؟!

رحیم زارع؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب اظهار کرد: با رعایت اصل 110 قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده، فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از پنج سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از 35 سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تأثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکان‌پذیر نیست، خرید سربازی امکان‌پذیر خواهد بود، بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت 250 میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ 400 میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمام رشته‌ها با پرداخت مبلغ 600 میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود!

به گفته وی، مشمولان متأهل به ازای هر فرزند از 20 درصد تخفیف تا سقف حداکثر 60 درصد برخوردار خواهند بود و افراد متأهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف 50 درصدی برخوردار می‌شوند.

سخنگوی کمسیون تلفیق در یک گفت‌وگوی خبری نیز با تأکید بر اینکه در این مصوبه با نیروهای مسلح هیچ مشورتی نشده است، گفت: فقط همکاران من در کمیسیون تلفیق این موضوع را پیشنهاد دادند، دفعه قبلی این مصوبه رأی نیاورد و در رأی‌گیری مجدد، برای مشمولان داخل کشور، مصوب شد که شرط تأهل و سن بالای 35 سال مشمولان غائب درنظر گرفته و در اولویت قرار داده شود.

وی تأکید کرد: حتماً در این مصوبه باید نظر نیروهای مسلح اخذ، تمام مصوبات نیز باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شود و شورای محترم نگهبان آن را تأیید کند.

هرچند که بنابر گفته سخنگوی کمسیون تلفیق، خرید سربازی با توجه به ضوابطی صورت خواهد گرفت اما اصل این ماجرا، واکنش‌هایی را درپی داشته است؛ برخی معتقدند با اجرای این کار، تبعیضی بین مشمولان صورت می‌گیرد و بسیاری از افراد واجد شرایط به دلایل مبالغ بالای تعیین شده و عدم توانایی مالی، قادر به خرید سربازی نخواهند بود.

پیش از این نیز امیر دریاداردوم غلامرضا رحیمی‌پور؛ رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با تسنیم درباره مباحث مطرح شده درباره خرید سربازی گفته بود: ستادکل نیروهای مسلح به‌طور کلی با خرید سربازی موافق نیست زیرا این کار (خرید سربازی) در سال 96 با دو هدف‌گذاری انجام شد؛ نخست اینکه از تعداد غایبان کاسته شود که متأسفانه تعداد غایبان در چند سال گذشته مضاعف شد و بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود یعنی غیبت مشمولان سربازی توسعه یافت.

وی متذکر شده بود: در وهله دوم نیز اجرای این موضوع باید عادلانه باشد در حالی که خرید خدمت سربازی عادلانه نیست لذا به همین دو دلیل گفته‌ شده، ستادکل نیروهای مسلح موافق این طرح نیست.

حال باید دید که ستاد کل نیروهای مسلح با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق موافقت خواهد کرد و اینکه در نهایت این مصوبه در صحن علنی مجلس نیز رأی خواهد آورد یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید