مصائب خرید لاستیک دولتی شهروندان؛ وعده سرخرمن وزارت صمت در ارتباط با لاستیک دولتی

    کد خبر :767469

اگرچه قرار بود که وزارت صمت تا اواخر آبان سالجاری، عرضه و تقاضا در بازار لاستیک خودرو را ساماندهی کند اما همچنان سامانه جامع تجارت که وظیفه یکپارچه سازی فروش لاستیک دولتی را به عهده دارد، با مشکلاتی روبروست.

بازتاب– زهره علامی؛ همگام با افزایش نرخ ارز از ابتدای سالجاری، قیمت لاستیک خودرو به صورت روزانه افزایش یافت و قیمت تایر تا 55 درصد رشد کرد، به عنوان مثال قیمت لاستیک ایرانی پراید در بازار آزاد به جفتی یک میلیون و دویست هزار تومان رسید؛ البته قیمت تایر دولتی ۲۵ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از نرخ بازار عرضه می شود و قیمت لاستیک دولتی پراید جفتی حدود 600 هزار تومان است.

اما علاوه بر افزایش قیمت لاستیک در بازار آزاد، برخی نمایندگان شرکت‌های تولید کننده و همچنین فروشندگان لاستیک با احتکار تایر خودرو بازار را آشفته تر کردند و افزایش قیمت لاستیک در بازار آزاد و احتکار و کمبود آن، موجب افزایش انتقادها به وزارت صمت شد.

برهمین اساس اواخر شهریور ماه، معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت اعلام کرد که مردم اگر می‌خواهند لاستیک با نرخ دولتی دریافت کنند باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند اما یک روز پس از اظهارات این مسوول و افزایش مراجعه به این سایت، وزارت صمت در اطلاعیه ای که منتشر کرد تخصیص سهمیه تایر سواری را به 2 ماه بعد (آبان ماه) موکول کرد.

حالا آذرماه از نیمه گذشته و همچنان ثبت نام در سامانه جامع تجارت برای صاحبان خودرو به سختی انجام می شود و خریداران لاستیک همچنان سردرگم هستند و اغلب آنها نتوانسته اند در سایت ثبت نام کنند.

البته برای خرید لاستیک دولتی دو راه وجود دارد، یک مراجعه حضوری و دیگری ثبت نام به روش آنلاین. در روش آنلاین اغلب خریداران با مشکل کندی اینترنت، پیغام نبود موجودی تایر و یا عدم دسترسی به سایت مواجه هستند و در بازه زمانی مشخص شده از سوی شرکت های سازنده نمی توانند خرید کنند؛ افرادی هم که موفق به خرید آنلاین لاستیک شده اند هنوز لاستیک خود را دریافت نکرده اند.

اما روش حضوری هم مشکلات خودش را دارد، در این روش خریدار گاه با صف های عریض و طویل مواجه می شود، در همین راستا اواسط آبان ماه بود که رئیس اتحادیه لاستیک فروشان کرج با انتقاد از تشکیل صف های طویل برای خرید لاستیک دولتی، از مسئولان گلایه کرد.

به گفته او، زد وبندهایی که از سوی برخی دلالان و سودجویان در بازار لاستیک صورت گرفته و عدم کنترل بازار از سوی وزارت صمت موجب شده که مشکلات این صنف تمامی نداشته باشد و صاحبان خودرو برای خرید لاستیک دولتی باید ساعت ها در صف منتظر بمانند تا شاید موفق به خرید شوند.

مشکلات ناتمام کامیون داران برای دریافت لاستیک دولتی

مشکلات خرید لاستیک فقط مربوط به صاحبان خودروهای سواری نمی شود، کامیونداران هم برای خرید لاستیک و ثبت نام به زیر سامانه تخصیص تایر در سامانه جامع تجارت با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

قیمت لاستیک کامیون از سال گذشته با افزایش قیمت مواجه شد و سیاست های وزارت صمت برای توزیع لاستیک دولتی در میان کامیون داران با موفقیت چندانی همراه نبود و احتکار، رانت و بی نظمی در فروش لاستیک موجب شد که بسیاری از صاحبان کامیون موفق به خرید لاستیک دولتی نشوند.

درواقع ناآشنایی صاحبان کامیون با اینترنت، زد و بند و رانت بازی های موجود در بازار، اختلال در سامانه خرید تایر موجب شده که کامیون داران برای تأمین لاستیک مورد نیازشان، با مشکل مواجه باشند.

در این شرایط با افزایش قیمت لاستیک، عدم کنترل بازار و مشکلات عدیده سامانه جامع تجارت، شاهد رشد روز افزون کرایه ها و به تبع آن افزایش قیمت کالاها و خدمات هستیم، موضوعی که در صورت بی توجهی و تداوم آن می تواند وضعیت اقتصادی کشور را بغرنج تر کند، برهمین اساس پیشنهاد می شود که وزارت صمت هر چه سریعتر برای رفع مشکلات سامانه تجارت و ساماندهی عرضه و تقاضا در بازار لاستیک اقدام کند؛ انتظاری که اگر همین فردا نیز عملیاتی شود، دیر است چه برسد به اینکه می دانیم با این شرایط حالا حالاها رخ نخواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید