مشکل بازار میوه و برنج به فروش بلیت هواپیما رسید

    کد خبر :890304
مشکل بازار میوه و برنج به فروش بلیت هواپیما رسید

نظام توزیع فروش بلیت هواپیما هم مثل برخی بازارها با عمده‌خری مواجه است و آن‌طور که بازیگران صنعت هوایی معتقدند ۷۰ درصد بازار فروش بلیت هواپیما دست چارترکنندگان است، بلیت‌ها توسط دلالان چند ماه قبل از عید خریداری شده و در آستانه نوروز با نرخ‌های بالاتر به فروش می‌رسند.

درحالی که انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری بر ممنوعیت فروش بلیت هواپیما خارج از نرخ‌نامه تاکید دارند، اما نرخ پروازها در آستانه روزهای پایینی سال سیر صعودی به خود گرفته است.

اکنون پروازها از مبدا تهران در برخی از مسیرها به‌خصوص به مقصد شهرهای جنوبی تا ۲۰۰ هزار تومان بالاتر از نرخ‌نامه انجمن شرکت‌های هواپیمایی به فروش می رود.

امروز چهارشنبه ۴ اسفند انجمن شرکت‌های هواپیمایی مجددا در هشدار به همه ایرلاین‌ها نسبت به خلاف قانون بودن گران‌فروشی بلیت هواپیما تذکر داد، اما شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند که چارترکنندگان عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما هستند.

یک کارشناس صنعت هواپیمایی نیز امروز درباره نقش دلالان و عمده خریداران بلیت هواپیما در گرانی نرخ‌ها گفت: مشکلی که در بازار میوه و برنج و سایر اقلام‌خوراکی است امروز در نظام توزیع فروش بلیت هواپیما هم وجود دارد.

وی بیان‌ کرد: بلیت‌ها در اختیار چارتر کنندگان و دلالان فروش است. چارتر کنندگان بلیت‌ها را چند ماه قبل از عید خریداری کرده و در آستانه نوروز با نرخ‌های بالاتر به فروش می رسانند.

۷۰ درصد بازار فروش بلیت هواپیما دست چارترکنندگان است

خرید عمده بلیت هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی توسط چارتر کنندگان و دلالان باعث آن شده است که به اذعان برخی مسئولان صنعت هواپیمایی تا ۶۰ درصد بازار فروش بلیت هواپیما دست چارترکننده باشد.

یک منبع آگاه در صنعت هوایی نیز معتقد است که اکنون ۷۰ درصد بازار پروازهای داخلی به دست چارترکنندگان است و همین عامل باعث شده است تا بلیت‌ها با نرخی که دلالان بزرگ می خواهند به فروش برود.

چرا ایرلاین‌ها بلیت های خود را به چارترکنندگان می‌فروشند؟

مدیر یکی از ایرلاین‌ها درباره اینکه چرا شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های خود را پیش پیش به چارترکنندگان یا خریداران عمده بلیت هواپیما می فروشند، گفت: از آنجایی که ایرلاین‌ها همه زیان‌ده بوده و سرمایه در گردش ندارند، مجبور به فروش بلیت‌های خود قبل از انجام پروازها هستند.

وی ادامه‌داد: در این صورت با داشتن نقدینگی می‌توانیم موتور و قطعات هواپیما خریداری کرده و نقدینگی خود را تامین کنیم. برای همین به صورت یکجا پرواز خود را به چارتر کننده می‌فروشیم و مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان را دریافت می‌کنیم تا بتوانیم به موقع موتور هواپیما خریده یا مخارج شرکت را پرداخت کنیم.

بلیت هواپیما برای نوروز ۱۴۰۱ گران می‌شود؟

این فعال در صنعت هوایی افزود: این سیکل بسته مشکل تامین نقدینگی در شرکت‌ها باعث شده تا بازار به دست چارتر کننده‌ها بیفتند و عمده‌خری بلیت هواپیما توسط آژانس‌های بزرگ و توزیع آن در بین سایر آژانش‌های هواپیمایی انجام شود.

ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید