مشکلات تنفسی ناشی از بارش باران در خوزستان ۳۴۷ نفر را راهی مراکز درمانی کرد

    کد خبر :952682
مشکلات تنفسی ناشی از بارش باران در خوزستان ۳۴۷ نفر را راهی مراکز درمانی کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مراجعه ۳۴۷ نفر از مردم خوزستان به مراکز درمانی، به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از بارش باران در این استان خبر داد.

حبیب حی بر شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی بارش‌های دو روز اخیر در استان خورستان، تعدادی از هم استانی‌ها به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

حی‌بر عنوان کرد: در پی بارش‌های دو روز اخیر و تا ظهر جمعه، تعداد ۳۴۷ نفر به مراکز درمانی مراجعه که خوشبختانه از این تعداد تنها پنج نفر بستری و بقیه با درمان سرپایی، ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه به گروه‌های پرخطر در اولین بارش‌های پاییزی اشاره و بیان کرد: به افراد گروه‌های پرخطر با سابقه ابتلاء به آسم و آلرژی، افرادی که سابقه تنگی نفس به دنبال بارندگی‌های پاییزی در سال‌های قبل را دارند، مبتلایان به بیماری‌های مزمن داخلی (قلبی – عروقی، کلیوی و …) و کودکان، توصیه می‌شود به جز موارد ضروری از منزل و یا محل کار خارج نشوند.

حی‌بر در پایان گفت: هنگام بارش‌های پاییزی حداقل تا ۲۴ ساعت پس از قطع بارش از فعالیت ورزشی در هوای آزاد خودداری شود و افراد پرخطر در صورت نیاز به خروج از منزل، از ماسک مناسب استفاده کنند.

در چند سال اخیر اولین باران پاییزی در خوزستان باعث تنگی نفس برخی از مردم و هجوم بیماران به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی می‌شود.

مشکلات تنفسی اهوازی‌ها بعد از نخستین بارش‌های پاییزی از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شد. سال ۹۵ دانشگاه علوم پزشکی اهواز عامل این اتفاق را گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس اعلام کرد.

کنوکارپوس، درختی همیشه‌سبز است که معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می‌شود؛ همچنین مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در برابر محیط سخت دارد.

بعد از حملات تنفسی به دنبال یک طوفان در خوزستان، فرضیات این شد که ممکن است گرده درخت کنوکارپوس منجر به افزایش حملات تنفسی و مراجعه بیشتر به اورژانس شده باشد که بر همین اساس پروژه تحقیقاتی در دانشگاه جندی شاپور اهواز انجام و عصاره گرده درخت کنوکارپوس بر روی تعدادی بیمار مورد مطالعه قرار گرفت و مطالعات نشان داد، ۵۸ درصد این بیماران دچار حساسیت به گرده درخت کنوکارپوس می‌شوند.

پیش از این نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته بود با آزمایش عصاره گیاه کنوکارپوس از سوی تیم تحقیقاتی ثابت شده که این گیاه، عامل اصلی ایجاد بحران تنفسی در خوزستان است.

با مقایسه‌ای که نسبت به درخت نخل انجام شد، نتیجه این بود که حساسیت، ۵۶ درصد در درخت نخل نسبت به کنوکارپوس کمتر و در گل ابریشم، پرتقال و نارنج که در فصل بهار گرده افشانی می‌کنند، کنوکارپوس واقعاً حساسیت بالاتری دارد.

مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید