مشکلات اصلی خرید خانه در ترکیه برای ایرانیان چیست؟

    کد خبر :928427

حتما شما هم شنیده اید که خرید ملک در ترکیه یکی از آسان ترین روش های دریافت اقامت ترکیه است اما طی ماه های گذشته اخبار ضد و نقیضی به گوش می رسد که بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی در این کشور را نگران کرده است. چندین سال پیش این مشکلات در خصوص خرید خانه در ترکیه برای چینی ها هم به وجود آمد و متاسفانه بسیاری از سرمایه گذاران این کشور را دچار مشکلات عدیده نمود؛ همین مسئله باعث شده است تا بسیاری از افراد، اخبار اخیر را به واقعیت نزدیک تر بدانند. در این مقاله می خواهیم به بررسی مشکلات اصلی خرید خانه در ترکیه برای ایرانیان بپردازیم.

خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت این کشور

ایرانیان به علت مشکلات اقتصادی بسیار زیادی که در داخل کشور با آن روبرو هستند طی سال های اخیر به مهاجرت و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر روی آورده اند غافل از اینکه سایر کشورها نیز نمی توانند منافع ما ایرانی ها را تامین کنند یا حتی از عهده حفظ آن ها برآیند. نمونه بارز آن هم کشور ترکیه است. طبق قوانین ترکیه، فردی که یک ملک به قیمت 250 دلار خریداری کند می تواند اقامت این کشور را به دست آورد آن هم در کمترین زمان ممکن و بدون شرط های جانبی همانند تسلط به زبان ترکی!

چنین شرایطی باب میل بسیاری از ایرانیان است تا بتوانند سرمایه های خود را در یکی از کشورهای همسایه به جریان بیاندازند تا اینکه روی دیگر سکه نیز نمایان شد و معلوم گردید ماجرا به همین جا ختم نمی شود. البته همچنان امکان اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک وجود دارد اما نباید چشم خودمان را به روی معایب آن ببندیم. اقامت ترکیه با خرید ملک بسیار گران تر از آن تمام می شود که در ظاهر معلوم است. این مسئله را در ادامه تشریح می کنیم.

خرید ملک با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی

مشاورین املاک در ترکیه از اتباع سایر کشورها برای خرید ملک با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی سو استفاده زیادی می کنند. البته سواستفاده در همه کشورها نسبت به اتباع بیگانه دیده می شود اما در ترکیه فرق دارد چرا که تعداد سرمایه گذاران ایرانی دراین کشور بسیار زیاد است و می توان گفت اصلی ترین نقش ممکن را در سرمایه گذاری خارجی بازی می کنند اما متاسفانه سواستفاده مشاورین املاک باعث شده است تا خرید ملک در ترکیه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

طبق گزارشات به دست آمده بسیاری از ایرانیان املاکی را خریداری کرده اند که نصف قیمت پرداخت شده، ارزش داشته اند. متاسفانه مشکلات سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک به همین موضوع ختم نمی شود و سایر معایب خرید خانه در ترکیه پس از اقدام به فروش آن نمایان می شود. بنابراین ضرر و زیان ایرانیان از خرید ملک در ترکیه بسیار بیشتر آن چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد.

فروش ملک 40 درصد زیر قیمت

بزرگترین مسئله ای که ایرانیان را در کشور ترکیه شوکه کرد همین مسئله بود که آن ها مجبور شدند املاک خریداری شده خود را با 40 درصد زیر قیمت ملک به فروش برسانند. املاکی که توسط ایرانی ها خریداری شده است با قیمت بسیار پایینی به فروش می رسد. در برخی از موارد هم وطنان مجبور شده اند ملک مورد نظر را 60 درصد ارزان تر از ارزش واقعی ملک به فروش برسانند تا بتوانند بخشی از سرمایه خود را مجددا به دست بیاورند. جمع شرایط فوق باعث می شود تا یک ایرانی از خرید ملک در ترکیه نه تنها صاحب هیچ منفعتی نشود بلکه زیان های بسیار زیادی را هم متحمل شود.

قانون فروش ملک به اتباع ترکی

قانون دیگری که سد راه ایرانیان است تا بتوانند املاک خود را آزادانه به فروش برسانند این است که طبق قوانین این کشور، املاک خریداری شده فقط باید به فرد یا افرادی فروخته شود که اقامت کشور ترکیه را دارند. این مسئله کاملا متناقض با اصل آزادی انسان در معاملات است؛ این کشور از طریق تجویز فروش ملک به ایرانیان توسط اتباع ترکی و ممنوعیت فروش ملک توسط ایرانیان به افرادی که تبعه سایر کشورها هستند سود زیادی را به دست می آورد و در مقابل ضرر بسیار زیادی را به سرمایه گذاران وارد می کند.

همانطور که مشاهده می کنید خرید ملک با ارزشی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن، فروش ملک با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت واقعی ملک و همچنین محدودیت هایی که در زمینه واگذاری ملک به دیگران وجود دارد باعث شده است تا مشکلات بسیار زیادی سد راه ایرانیان مقیم این کشور به وجود آید. بسیاری ازافراد پرس و جو می کنند و می خواهند بدانند که این اخبار واقعیت دارند یا خیر! باید بگوییم که متاسفانه چند سال پیش این مسائل برای سرمایه گذاران چینی در ترکیه به وجود آمد و احتمال اینکه واقعیت داشته باشد بسیار زیاد است. بنابراین برای خرید ملک در ترکیه با احتیاط کامل گام بردارید!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید