مشخصات فنی هیوندای آیونیک 5 برای بازار جهانی اعلام شد

    کد خبر :813783
مشخصات فنی هیوندای آیونیک 5 برای بازار جهانی اعلام شد

هیوندای جزئیات و مشخصات فنی کراس‌اور برقی آیونیک ۵ را برای عرضه در بازار آمریکا اعلام کرد؛ این خودروی الکتریکی دارای شعاع حرکتی ۴۸۲ کیلومتر و پیکربندی‌های تک موتوره و دو موتوره خواهد بود.

هیوندای Ioniq 5 مدل ۲۰۲۲ در اوایل سال جاری با ظاهر شبیه خودروی مفهومی و مشخصات عملکردی امیدوارکننده، رونمایی شد. به گزارش اتوبلاگ، اکنون این کراس‌اور برقی با مشخصات فنی و عکس‌‌های بیشتر، اولین حضور خود را در آمریکای شمالی تجربه می‌کند.

خودروی الکتریکی آیونیک ۵ از پلتفرم E-GMP مشترک با کیا EV6 بهره می‌برد که اخیراً رونمایی شد. این خودرو شعاع حرکتی ۴۸۲ کیلومتر (۳۰۰ مایل) را هدف قرار خواهد داد و قادر به شارژ ۸۰۰ ولت است و با شارژر ۳۵۰ کیلووات می‌تواند تنها در ۱۸ دقیقه، مقدار شارژ باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد برساند. آیونیک ۵ دارای قابلیت‌های اتصال خودرو به شبکه شبیه کیا EV6 است؛ به این معنی که می‌تواند برق مورد نیاز لوازم خانگی کوچک و حتی شارژ یک خودروی الکتریکی دیگر را تأمین کند. مشتریان آیونیک ۵ از دو سال جلسات شارژ ۳۰ دقیقه‌ای نامحدود در شارژرهای الکتریفای امریکا (Electrify America) بهره خواهند برد.

همان‌‌طور که قبلاً گفته می‌شد، آیونیک ۵ با پیکربندی‌های تک موتوره/محرک عقب و دو موتوره/چهار چرخ محرک ارائه می‌شود. مدل‌های مخصوص بازار آمریکای شمالی با بسته باتری ۷۷٫۴ کیلووات ساعت ارائه می‌‌شوند. سخنگوی هیوندای به اتوبلاگ گفت که باتری کوچک‌تر ۵۸ کیلووات ساعتی ارائه‌شده در بازارهای دیگر، انتظارات مشتریان در ایالات متحده برای ظرفیت پیمایش (حداقل در شرایط کنونی) را برآورده نمی‌کند. آیونیک ۵ تک موتوره ۲۲۵ اسب‌ بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد و شعاع حرکتی آن تا ۴۸۲ کیلومتر است.

مدل‌های دو موتوره SE و SEL ظرفیت پیمایش ۴۳۳ کیلومتر را با یک‌ بار شارژ هدف قرار می‌دهند. تیپ محدود AWD دو موتوره در مجموع ۳۲۰ اسب‌ بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد که زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن کمتر از ۵ ثانیه استِ اما ظرفیت پیمایش آن به ۳۹۲ کیلومتر (۲۴۴ مایل) محدود می‌شود. در تمام مدل‌ها حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و ظرفیت یدک‌کشی ۶۸۰ کیلوگرم است. باز هم به دلیل برآورده نکردن انتظارات آمریکا برای مزایای افزایش شعاع حرکتی، مدل‌های عرضه‌شده در بازار ایالات متحده پنل‌های سقفی خورشیدی را به‌عنوان آپشن دریافت نخواهند کرد.

آیونیک ۵ دارای حجم اتاق ۲۹۷۳ لیتر است که در این بازار قابل رقابت به نظر می‌رسد (برای مقایسه بد نیست بدانید فورد موستانگ Mach-E حجم اتاق ۲۸۶۲ لیتر ارائه می‌دهد). صندلی‌های عقب تاشو ۶۰/۴۰ دارای حرکت ۵٫۵ اینچی لغزشی به جلو و عقب هستند. حجم بار پشت ردیف دوم، ۷۷۰ لیتر و حداکثر فضای بار در حالت تا شدن صندلی‌‌های عقب حدود ۱۶۸۰ لیتر است.

هیوندای آیونیک ۵ در ۶ رنگ بیرونی شامل سیاه فانتوم، خاکستری سایبری، سفید اطلسی، ترکیب سفید و سبز، آبی شفاف و شوتینگ استار ارائه می‌شود. در داخل کابین، مشتریان می‌توانند از بین چند طرح‌ رنگ شامل سیاه آبسیدین، خاکستری تیره، سفید و سبز و سبز تیره یکی را انتخاب کنند.

خودروی الکتریکی هیوندای آیونیک ۵ سهم خوبی از فناوری دارد. این خودرو از نمایشگر هدآپ مجهز به واقعیت افزوده بهره می‌برد که اطلاعاتی مانند دستورالعمل‌های ناوبری را در جلوی راننده ارائه می‌دهد. مجموعه جلوداشبورد دیجیتال ۱۲ اینچی و صفحه‌نمایش لمسی سیستم سرگرمی ۱۲ اینچی نیز وجود دارد. اپل کارپلی و اندروید اتو در دسترس هستند و آیونیک ۵ می‌تواند هم‌زمان دو تلفن هوشمند را به هم متصل و جفت کند. سرویس خودروی متصل Bluelink به مالکان این امکان را می‌دهد تا عملکردهای وسیله نقلیه را از راه دور از تلفن خود کنترل کنند و ویژگی نمایه کاربر (پروفایل کاربر) را ارائه می‌دهد.

آیونیک ۵ همچنین تعداد فناوری‌ مفید ایمنی و دستیار راننده ارائه می‌دهد. مجموعه هیوندای SmartSense شامل قابلیت‌هایی مانند دستیار رانندگی بزرگراه، کنترل کروز تطبیقی با امکان رانندگی در مرکز خطوط و دستیار تغییر خط حرکت، یادگیری ماشین برای کنترل کروز جهت انطباق با سبک رانندگی افراد، جلوگیری از برخورد رو به جلو، پایش نقطه کور دید راننده، جلوگیری از برخورد در نقطه کور دید راننده، دستیار محدودیت سرعت، دستیار نور بالای خودکار می‌شود.

دستیار خروج ایمن نیز در کراس‌اور برقی آیونیک ۵ وجود دارد که با استفاده از رادار خودرو، وسایل نقلیه را در نزدیکی شناسایی می‌کند و به سرنشینان عقب هشدار می‌دهد و به بسته بودن در کمک می‌کند. حتی دستیار پارکینگ هوشمند از راه دور (Remote Smart Parking Assist) نیز وجود دارد که به مالک امکان می‌دهد درحالی‌که در خارج از خودرو ایستاده است، خودرو را وارد پارکینگ کنند یا از پارکینگ خارج شوند.

به گزارش زومیت، فروش مدل ۲۰۲۲ هیوندای آیونیک ۵ در ۱۷ ایالت آمریکا (آریزونا، کالیفرنیا، کانتیکت، ایلینوی، فلوریدا، جورجیا، مین، مریلند، ماساچوست، نیویورک، نیوجرسی، کارولینای شمالی، اورگن، پنسیلوانیا، رودآیلند، تگزاس و ورمونت) به‌زودی آغاز خواهد شد و در سال ۲۰۲۲ به سایر ایالت‌ها نیز گسترش می‌یابد. هیوندای پس از آیونیک ۵ قصد دارد خودروهای الکتریکی بیشتری راهی بازار کند که شامل سدان متوسط ​​آیونیک ۶ (۲۰۲۲) و شاسی‌بلند بزرگ آیونیک ۷ (۲۰۲۴) می‌شود. قیمت هیوندای آیونیک ۵ هنوز اعلام نشده است و در زمان نزدیک به عرضه توسط سازنده اعلام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید