مسئولان آموزش و پرورش نباید مدرسه‌داری کنند

    کد خبر :660505
مسئولان آموزش و پرورش نباید مدرسه‌داری کنند

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش و مسئولان نباید مدرسه داری کنند گفت: همین عامل است که کیفیت آموزشی ما اینگونه است.

 

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ برگزار شد با بیان اینکه مدرسه پایگاه اصلی تعلیم و تربیت است گفت: آموزش و پرورش در تربیت خلاصه می‌شود اما متاسفانه آنگونه که باید به امر تربیت نپرداخته‌ایم.

وی افزود: دانش و مهارت است که زمینه حرکت به سمت توسعه را فراهم می‌کند و دانش یک سرمایه است.

 

وی با اشاره به موج سوم دانایی اظهار کرد: آفرینش دانش، پردازش اطلاعات و نوآوری و در مجموع مباحث نرم افزاری در این برهه حائز اهمیت است. سرمایه انسانی و تربیت انسانها بیش از هرچیز دیگری مهم است. توسعه رفتن به سمت یک جامعه انسانی است.

 

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از اشکالات این است که تقویت بعد تحلیلی ذهن رخ نمی دهد. اگر نتوانیم این مهم را در مدارس تقویت کنیم، توسعه هم رخ نمی دهد. افراد باید بر اساس زیسته انسانی تربیت شوند، یک علت تخریب محیط زیست این است که این تربیت اتفاق نمی افتد. باید نظام آموزشی انسان محور ایجاد شود.

 

دانش آشتیانی با تاکید بر ضرورت حرکت از حافظه محوری به سمت دانش محوری و مدرسه محوری گفت: اهتمام به آموزش اندیشیدن و روش اندیشیدن و نه انتفال اندیشه‌ها باید اتفاق بیفتد. شخصیت افراد و شاکله وجودی آنها توسعه را به وجود می آورد و نه برعکس؛ بیشتر سرمایه‌گذاری های ما روی نیاز انسانهاست در حالی که باید سرمایه گذاری روی خود انسانها باشد.

 

وی ادامه داد: معتقدم ما در آموزش و پرورش باید فکر دیگری بکنیم، اکنون مرتب به فکر ماهی گرفتن هستیم و آن را توسعه می دهیم. راه این نیست و باید اندیشید که مدل فعلی تعلیم و تربیت درست است یا خیر؟.

 

دانش آشتیانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش و مسئولان نباید مدرسه داری کنند گفت: همین عامل است که کیفیت آموزشی ما اینگونه است. در زمان حادثه پلاسکو وزیر بودم. می‌گفتند درباره آتش نشانها در کتاب درسی بنویسید، یکی می‌گفت درباره آب بنویسید، و…. بعد هم گفته می‌شود حجم کتب فلان است. باید این رویه را تغییر دهید.

 

وی ادامه داد: فرآیندهای فعلی آموزش و پرورش معلم را پژوهنده بار نمی‌آورد. همه چیز را در قالب راهنمای معلم و… در اختیار معلم قرار می دهیم. وی چه زمانی می تواند پژوهش کند؟ تا زمانی که این فرایندها اصلاح نشوند معلم پژوهنده نمی‌شود، دانش آموز هم پژوهنده نخواهد شد. آموزش و پرورش تماما مدارس را مدیریت می کند و همه ضوابط از جمله ساعت رفت و آمد را برای وی تعیین می کند.

 

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم الگوی دانش آموز است اظهار کرد: معلم در درجه اول مربی تربیت است. معلم باید در طرح درسش، تربیت را به دانش آموزان در حوزه‌های مختلف منتقل کند.

 

وی با اشاره به مدیریت مدرسه گفت: اگر مدیر دستوری و اداری باشد، تربیت اتفاق نمی افتد. مدبر باید راهبر باشد.

 

به گزارش ایسنا، دانش آشتیانی از روند برنامه درسی متمرکز انتقاد کرد و افزود: به عنوان مثال محیط آموزش دانش آموز سیستان و بلوچستانی با دانش آموز ساکن استانهای دیگر چون تهران و شیراز متفاوت است. وی باید شهر و منطقه خود را به خوبی بشناسد، تا زمانی که در کتاب درسی مثالها از مناطق شهری چون تهران و… است آن دانش آموز تمایل به شهرهای دیگر پیدا می کند در حالی که باید ابتدا آداب و سنن منطقه خود را به خوبی بشناسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید