مزایا و معایب انواع تسهیلات قابل پرداخت مسکن

    کد خبر :671801

خبر‌های زیادی در روز‌های اخیر درباره وام‌های مسکن شنیده‌ایم؛ با جزییات زیاد و شرایط متفاوت که در کنار قوانین قبلی باعث می‌شوند کسانی که به‌دنیال صاحبخانه شدن به‌کمک وام‌های بانکی هستند کمی گیج شوند. بانک مسکن برای هر کدام از وام‌های قابل پرداخت شرایط مختلفی در نظر گرفته که برای شروع بهتر است بدانید دوره بازپرداخت آن‌ها بین پنج تا ۲۰ سال و نرخ بهره‌شان بین هشت تا ۱۸ درصد متغیر خواهد بود. روش ساده و پلکانی نیز برای بازپرداخت وجود دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت انتخاب روش‌های پلکانی برای بازپرداخت وام، بار کمتری روی دوش متقاضیان خواهد بود. به طور کلی بهترین شرایط از نظر اقساط مربوط به وام صندوق جوانان است که مهلت بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضی می‌دهد. وام صندوق یکم مسکن، وام اوراق مسکن، وام جعاله به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند و وام طرح ملی مسکن در جایگاه آخر ایستاده است.

 

صندوق پس‌انداز جوانان؛ ۲۰ ساله با بهره ۹ درصد

وام ۲۵۰ میلیونی صندوق پس‌انداز جوانان قابل پرداخت در تهران که بعد از سپرده‌گذاری مداوم پنج تا ۱۵ ساله قابل دریافت است، دوره بازپرداخت بلندمدتی دارد. متقاضیان وام در شهر‌های بزرگ یعنی کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، کرمانشاه و شیراز ۲۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. سقف وام صندوق جوانان برای سایر شهر‌ها ۱۸۴ میلیون تومان است. دوره بازپرداخت در صورت انتخاب روش‌های پلکانی ۱۲ ساله و در صورت روش ساده ۲۰ ساله است. در روش ساده همه اقساط ماهانه با هم مساوی است. در چنین شرایطی اقساط ماهانه وام ۲۵۰ میلیونی تهرانی‌ها، دو میلیون و ۲۴۹ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. این رقم برای وام ۲۱۰ میلیونی در شهر‌های بزرگ یک میلیون و ۸۸۹ هزار تومان است و در شهر‌های کوچک، اقساط ماهانه یک میلیون و ۶۵۵ هزار تومان محاسبه می‌شود. باید توجه داشته باشید که تعریف شهر‌های کوچک و بزرگ در وام صندوق پس‌انداز مسکن جوانان، با وام اوراق مسکن و وام صندوق مسکن یکم متفاوت است.

 

صندوق مسکن یکم؛ ۱۲ ساله با بهره هشت درصد

وام خرید از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم در تهران ۱۶۰ میلیون تومان ارزش دارد. زوج‌های شهر‌های بزرگ یعنی مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، می‌توانند تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان وام بگیرند و سقف وام برای سایر شهر‌ها که کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. البته مجرد‌ها هم می‌توانند برای دریافت وام مسکن یکم اقدام کنند که در این شرایط مبلغ وام، نصف می‌شود.

 

وام مسکن یکم کمترین نرخ بهره را دارد. طوری که بانک مسکن اقساط این وام را با نرخ بهره هشت درصدی محاسبه می‌کند و در مقایسه با دیگر وام‌های حوزه مسکن، رقم پایینی به حساب می‌آید. همچنین اگر خانه مورد نظر در بافت فرسوده قرار داشته باشد، نرخ بهره مشمول تخفیف شده و به شش درصد می‌رسد. دوره بازپرداخت وام مسکن یکم ۱۲ ساله است و اقساط آن از همان ماه اول و بدون مهلت استراحت آغاز می‌شود. بازپرداخت وام مسکن یکم به پنج روش انجام می‌شود. روش اول همان روش ساده است که در آن اقساط ماهانه به طور مساوی تقسیم می‌شود. روش‌های دیگر پلکانی نام دارند و هر سال چند درصد به اقساط ماهانه اضافه می‌شود. در روش پلکانی اقساط ماه‌های اول کمتر و اقساط ماه‌های پایانی بیشتر است. این مورد باعث می‌شود تا اقساط با توجه نرخ تورم افزایش پیدا کند تا فشار کمتری در سال‌های اول به متقاضیان وام مسکن وارد شود. روش‌های پلکانی برای بازپرداخت وام مسکن صندوق یکم، شامل پلکانی سه درصد سالانه، پنج درصد سالانه، ۹ درصد سالانه و ۲۰ درصد چهار ساله می‌شود. توجه داشته باشید که مبلغ اقساط وام برای مجردها، نصف ارقام اعلام شده در این گزارش است.

 

به گزارش فرارو:مبلغ اقساط وام ۱۶۰ میلیونی زوج‌های تهرانی در روش ساده، ماهانه یک میلیون و ۷۳۲ هزار تومان است. در شهر‌های بزرگ که وام مسکن یکم ۱۲۰ میلیون تومانی است، مبلغ اقساط ماهانه یک میلیون و ۲۹۹ هزار تومان محاسبه می‌شود و در شهر‌های کوچک که وام مسکن ۸۰ میلیون تومان است، مبلغ اقساط ماهانه ۸۶۶ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

 

اقساط سال اول در روش پلکانی سه درصد برای متقاضیان وام مسکن ۱۶۰ میلیونی در تهران ماهانه یک میلیون و ۵۰۶ هزار تومان است و هر سال سه درصد افزایش پیدا می‌کند. این رقم برای وام ۱۲۰ میلیونی شهر‌های بزرگ در سال اول یک میلیون و ۱۲۹ هزار تومان و برای وام ۸۰ میلیونی شهر‌های کوچک ۸۶۶ هزار تومان محاسبه می‌شود.

 

در روش پلکانی پنج درصد، اقساط وام مسکن یکم در سال اول برای وام ۱۶۰ میلیونی تهرانی‌ها، یک میلیون و ۳۶۷ هزار تومان محاسبه می‌شود. این رقم برای وام ۱۲۰ میلیونی شهر‌های بزرگ یک میلیون و ۲۵ هزار تومان است و در بازپرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی شهر‌های کوچک، معادل ۶۸۴ هزار تومان سال اول در نظر گرفته می‌شود. این رقم هر سال پنج درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

متقاضیان وام مسکن یکم ۱۶۰ میلیونی تهرانی در روش پلکانی ۹ درصد، قبول می‌کنند که در سال اول هر ماه یک میلیون و ۱۱۹ هزار تومان قسط بدهند. این رقم برای وام ۱۲۰ میلیونی شهر‌های بزرگ ۸۳۹ هزار تومان و برای وام ۸۰ میلیونی شهر‌های کوچک ۵۶۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. اقساط ماهانه در این روش، هر سال ۹ درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

روش پلکانی ۲۰ درصد کمی متفاوت است. از این جهت که این بار به جای هر سال، اقساط هر چهار سال یک بار ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. در این روش مبلغ اقساط وام ۱۶۰ میلیونی تهرانی‌ها برای چهار سال اول، یک میلیون و ۴۸۳ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. این رقم برای وام ۱۲۰ میلیونی شهر‌های بزرگ یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان و برای وام ۸۰ میلیونی شهر‌های کوچک، ماهانه ۷۴۲ هزار تومان است.

 

اوراق تسهیلات مسکن؛ ۱۲ ساله با بهره ۱۷.۵ درصد

وام مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم بانک مسکن یا همان وام اوراق مسکن، به‌تازگی دو برابر شده و برای تهرانی‌ها به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. البته این درصورتی است که یک زوج بخواهد برای دریافت وام اوراق مسکن دست به کار شود. وام انفرادی نصف این مبلغ و ۱۰۰ میلیون تومان است. در شهر‌های بزرگ یعنی مراکز استان‌ها و شهر‌های بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت وام اوراق مسکن زوجین ۱۶۰ میلیون تومان است و اگر به صورت انفرادی برای دریافت وام اقدام کنید، این رقم به ۸۰ میلیون تومان می‌رسد. وام اوراق مسکن در شهر‌های کوچک با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون تومان برای زوجین و ۶۰ میلیون تومان به صورت انفرادی پرداخت می‌شود.

 

مهلت بازپرداخت وام اوراق مسکن ۱۲ ساله است و نرخ بهره این وام ۱۷.۵درصد در نظر گرفته می‌شود که در بافت فرسوده تخفیف خورده و به ۱۶درصد می‌رسد.

 

بازپرداخت این وام به سه روش قابل انجام است. اول روش پلکانی است که در آن اقساط به صورت مساوی تقسیم می‌شوند. روش دوم، پلکانی سه درصدی است که بر اساس آن در پایان هر سال سه درصد به مبلغ اقساط وام اضافه می‌شود. پلکانی ۲۰ درصدی هم روش دیگری است که در پایان هر چهار سال اقساط ماهانه ۲۰ درصد بیشتر می‌شود. در روش‌های پلکانی، اقساط سال اول کمتر است و در ادامه بیشتر می‌شود. با توجه به تورم، روش پلکانی به نظر صرفه بیشتری دارد.

 

مبلغ اقساط وام اوراق مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی برای زوج‌های تهرانی، در روش ساده سه میلیون و ۳۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شود و متقاضی این وام باید تا ۱۲ سال همین رقم را به عنوان قسط وام به بانک مسکن پرداخت کند. در روش پلکانی سه درصد، اقساط سال اول حدود دو میلیون و ۹۸۴ هزار تومان است و در روش پلکانی ۲۰ درصد، اقساط وام مسکن در چهار سال اول دو میلیون و ۹۷۴ هزار تومان محاسبه می‌شود.

 

در شهر‌های بزرگ که سقف وام مسکن به ۱۶۰میلیون تومان می‌رسد، مبلغ اقساط در روش ساده دو میلیون و ۶۶۴هزار تومان است. در روش پلکانی سه درصد اقساط وام در سال اول دو میلیون و ۳۹۰هزار تومان و در روش پلکانی ۲۰درصد اقساط وام در چهار سال اول ماهانه دو میلیون و ۳۷۸هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

 

زوج‌های ساکن شهر‌های کوچک با جمعیت کمتر از ۲۰۰هزار نفر، در صورتی که بخواهند سقف وام اوراق مسکن یعنی ۱۲۰میلیون تومان را دریافت کنند، باید ماهانه یک میلیون و ۹۹۸هزار تومان در روش ساده اقساط پرداخت کنند. این رقم در روش پلکانی سه درصد در سال اول یک میلیون و ۷۹۰هزار تومان و در روش پلکانی سه درصد برای سال اول یک میلیون و ۷۸۴هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

 

جعاله مسکن؛ پنج ساله با بهره ۱۷.۵ درصد

وام جعاله مسکن دوره بازپرداخت کوتاه‌تری نسبت به دیگر وام‌های حوزه مسکن دارد. این وام در اصل برای بازسازی خانه قابل پرداخت است اما به عنوان وام کمکی برای افزایش قدرت خرید، در کنار وام‌های مسکن یکم و وام اوراق مسکن نیز ارائه می‌شود. به‌تازگی ارزش آن دو برابر شده و به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. دوره بازپرداخت این وام پنج ساله است و نرخ بهره برای آن ۱۷.۵ درصد در نظر گرفته می‌شود. بازپرداخت این وام صرفا به روش ساده با قسط‌های مساوی امکان‌پذیر است. با توجه به نرخ بهره و مدت بازپرداخت، هر قسط ماهانه برای وام جعاله مسکن رقمی حدود یک میلیون و پنج هزار تومان محاسبه می‌شود.

 

طرح مسکن ملی؛ ۱۲ ساله با بهره ۱۸ درصد

طرح اقدام ملی مسکن محدود به وام ساخت ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی نیست. متقاضیان باید علاوه بر بازپرداخت این وام، باید اقساط مربوط به زمین و همچنان سرمایه لازم برای ساخت خانه را هم تامین کنند. این مورد باعث شده هزینه‌های شرکت در طرح اقدام ملی مسکن کمی مبهم باشد. چرا که قیمت زمین در این طرح مشخص نیست و هزینه ساخت در هر شهر متفاوت است. مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند کسانی در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند که علاوه بر توانایی تامین بقیه هزینه‌های ساخت خانه، بتوانند ماهانه دو میلیون تومان قسط پرداخت کنند.

 

وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی ساخت در طرح مسکن ملی با نرخ بهره ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ساله محاسبه می‌شود. البته این وام شامل یک دوره دو ساله مشارکت مدنی است که اصطلاحا به آن مهلت خواب وام می‌گویند. از سال دوم، متقاضی باید حداکثر تا ۱۲ سال قسط وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی بپردازد. بر این اساس اقساط ماهانه برای وام ۷۵ میلیونی رقمی حدود یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان و برای وام ۱۰۰ میلیونی، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که این حداقل اقساط طرح ملی مسکن است و باید به این رقم، اقساط زمین ۹۹ ساله و هزینه‌های ساخت را هم اضافه کنید که فعلا ارقام دقیق آن‌ها مشخص نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید