مروری بر جذاب‌ترین رویداد‌های هنری هفته

    کد خبر :447713

آغاز اکران فیلم «اتاق تاریک»، نمایشگاه آثار نقاشی محمد مساوات و برگزاری کنسرت نوستالژی ناصر چشم‌آذر، جذاب‌ترین رویدادهای هنری این هفته است.

همزمان با آغاز زمستان، فعالیت‌های هنری هم وارد فاز تازه‌ای می‌شوند، از برگزاری جشنواره‌های فجر گرفته تا برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی که در گوشه و کنار شهر برگزار خواهند شد.

پس دست بجنبانید و در آستانه شب یلدا، در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه که همه جمع هستند، برای گذراندن این هفته برنامه ویژه‌ای را تدارک ببینید، چون هر تفریح و فعالیتی به صورت جمعی بیشتر خوش می‌گذرد. از فیلم های روی پرده گرفته تا نمایش های روی صحنه، از نمایشگاه‌های متنوع گالری‌ها و نگارخانه‌ها تا کنسرت‌های خوانندگان، همه و همه را در برنامه‌تان مدنظر داشته باشید.

«اتاق تاریک»، تازه‌ترین فیلم روی پرده

سینماهای کشور این روزها شاهد تراکم بیش از حد آثار سینمایی است و به عقیده برخی درگیر فیلمسوزی است، مسئله‌ای که موجب کوتاه شدن زمان اکران برخی از فیلم شده و گلایه صاحبان آثار را نیز به همراه داشته است. بعضی از سینماگران نزدیکی به ایام جشنواره فجر یکی از دلایل این اتفاق می‌دانند که باعث شده تا فیلم‌های در صف اکران با فاصله کمتری روی پرده بروند.

این هفته نیز یک فیلم تازه با موضوعی اجتماعی روی پرده نقره‌ای سینماهای کشور رفته است، «اتاق تاریک» به کارگردانی روح‌الله حجازی.

این فیلم که نخستین بار سال گذشته، در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درآمد با واکنش‌های متفاوتی همراه بود و برخی از منتقدان و اهالی سینما از این اثر راضی و برخی ناراضی بودند.

ساعد سهیلی و ساره بیات بازیگران اصلی این فیلم هستند که در این فیلم نقش یک زوج را ایفا می‌کنند که فصل تازه‌ای را در زندگی خود آغاز کرده و در همین زمان اتفاقات خاصی را که مرتبط با فرزندشان هست تجربه می‌کنند.

«اتاق تاریک» سعی دارد تا یک مسئله اجتماعی روایت کرده و به نوعی روی سخنش با پدران و مادران است. دو روز نخست اکران برای ارزیابی چگونگی نظر مخاطبان در یک فیلم زمان کوتاهی است و باید منتظر ماند و در هفته‌های آینده بازخوردها را مشاهده کرد.

هنرمند تئاتری که این هفته سری به گالری‌گردی زده

در جمعه پایانی پاییز ۹۷ گالری و نگارخانه‌های تهران با حال وهوایی متفاوت به استقبال علاقه‌مندان رفته و افتتاحیه‌های متنوعی را برگزار می کنند، در ادامه به چند نمایشگاه نگاهی می اندازیم.

این هفته گالری‌گردی میزبان یک چهره هنری است اما نه از هنرهای تجسمی بلکه از هنرهای نمایشی، محمد مساوات کارگردان تئاتر که همواره در کنار نمایش دستی هم بر هنر نقاشی داشته است.

پنجمین نمایشگاه این هنرمند با عنوان «لثه» روز جمعه ۳۰ آذر در گالری محسن افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه نگاره‌ها در تصادفی از اسطوره‌گرایی تا کودکانگی و واقع‌گرایی تا انتزاع‌گرایی‌اند. او هنرمندی بدیهه‌گو و پرسه‌زنی خرده‌بین در متریال و مدیوم است که گاه خال روایتگری را در تئاتر پیدا می‌کند و گاهی دیگر در نقاشی.

«پوستی از آن خود» دیگر نمایشگاهی است که این هفته پذیرای علاقه مندان است، نمایشگاهی که به آثار مریم کوهستانی اختصاص دارد و در آخرین روز پاییز در گالری سیحون افتتاح می‌شود.

کوهستانی در این نمایشگاه آثار حجمی سوررئالیستی خود را به معرض نمایش می‌گذارد، در معرفی «پوستی از آن خود» درباره دغدغه ای که برای کشف جهان و خودش دارد نوشته است.

گالری شیرین دو از روز جمعه ۳۰ آذر میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی محمد مدیرزاده با نام «میراث فلز» است. نقاشی‌های محمد مدیرزاده، فارغ از کلیشه و شعار، گزارشی است از دغدغه‌ها و رنج های او که برآمده از شرایط اجتماعی جهان امروز است.

آیدین آغداشلو درباره آثار او اینچنین گفته است: «نقاشی‌های محمد مدیرزاده نمونه‌ موفق مهارت و تسلطی هستند که در کنار اجرای فنی قابل توجه و استادانه، مرز باریک میان نقاشی انتزاعی واقع‌گرا را نشانه می‌زنند و در نهایت، به مجموعه‌ای لطیف و همگون از این تعامل و هم نشینی دست پیدا می‌کنند.»

فرصتی ویژه برای دانشجویان در تئاتر

نمایش‌های متعددی این روزها با حضور چهره‌های هنرهای نمایشی و سینما روی صحنه تماشاخانه‌های تهران می‌روند تا علاقه‌مندان را با هر سلیقه‌ای راضی نگه دارند.

نمایش «خرده نان» نوشته لویی کالافرت با ترجمه شهلا حائری و کارگردانی کوروش سلیمانی قرار است از ۱۶ آذرماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است و تا ۱۴ دی میزبان هنردوستان است.

در این نمایش رضا بهبودی و آناهیتا اقبال‌نژاد بازی می کنند، «خرده نان» زندگی زوجی را به تصویر می‌کشد که روزمرگی‌های زندگی خود را دارند اما این زن و مرد با اتفاقات عجیبی در همسایگی‌شان مواجه می‌شوند که هیجان را به زندگی شان باز می‌گرداند …

تماشاخانه تازه تاسیس سیمرغ در گام اول کار خود را با نمایش «مکعب» به کارگردانی و بازی علی سلیمانی پرداخته است. سهیلا جوادی نیز دیگر بازیگر این نمایش است که هر شب ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود.

خبر خوشی این هفته متعلق به دانشجویان علاقه‌مند به تئاتر است، یک فرصت استثنایی برای کسب تجربه و آموختن. نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی علی رفیعی و با بازی هنرمندانی چون رویا تیموریان، مریم سعادت، مائده طهماسبی و … روز ۳۰ آذر برای دانشجویان تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته است.

همچنین علی رفیعی در پایان نمایش پاسخگوی سوالات دانشجویان خواهد بود.

«طناب» دیگر نمایش جذاب این هفته به شمار می آید که از بازی آتیلا پسیانی، رامین ناصر نصیر و علی شادمان بهره برده است و برداشتی از «طناب» آلفرد هیچکاک است، نصیر ملکی‌جو این نمایش را که هر شب در سالن ناظرزاده کرمانی روی صحنه می رود کارگردانی کرده است.

یادی از ناصر چشم‌آذر در کنسرت‌های این هفته

بازار کنسرت های خوانندگان نیز این روزها حسابی داغ است و هیچ سالنی حتی برای دقایقی نیز خالی از گروه های موسیقی و طرفدارانشان نمی‌شود. اگر از دوستداران موسیقی هستید دست بجنبانید و سریع بلیت کنسرت خوانند موردنظرتان را تهیه کنید که ممکن است خیلی زود دیر شود.

احسان خواجه امیری در آغاز نخستین ماه زمستان و در روزهای اول و دوم دی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی در دو سانس روی صحنه می‌رود.

این هفته یک کنسرت بسیار خاطره انگیز و البته کمی متاثرکننده هم داریم، برج میلاد در دو روز نخست دی میزبان کنسرت نوستالژی زنده یاد ناصر چشم آذر هنرمند برجسته عرصه موسیقی است.

ماکان بند نیز روزهای سوم و چهارم دی ماه در سالن ایرانیان با حضور روی صحنه شب خاطره انگیزی را برای هوادارانشان می‌سازند.

میثم ابراهیمی و محسن ابراهیم زاده هم به ترتیب روزهای پنجم و ششم دی در برج میلاد به اجرای زنده می پردازند و محمد علیزاده هم هفتم و هشتم دی در سالن میلاد میزبان طرفدارانش است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید