مرندی: همه چیز در وین به واشنگتن بستگی دارد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴
    کد خبر :887950
مرندی: همه چیز در وین به واشنگتن بستگی دارد

در حالی که دور هشتم مذاکرات فشرده در وین جاری است، «محمد مرندی» از کارشناسان و تحلیلگران حاضر در وین در خصوص احتمال توافق گفت که برای نتیجه‌گیری زود است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این خصوص توضیح داد: احتمال قابل توجهی وجود دارد که توافقی وجود داشته باشد… زیرا ما شاهد حرکاتی از ایالات متحده و اروپا هستیم. اما این احتمال نیز وجود دارد که چنین نشود. همه چیز به واشنگتن و اینکه آیا آن‌ها واقعاً آن (توافق) را می‌خواهند بستگی دارد.

به نوشته اسپوتنیک، بیشتر اختلافات بر سر رفع تحریم‌های آمریکاست که همه چیز را از تجارت بین‌المللی و بیمه گرفته تا بانک‌ها، انرژی و صنایع هسته‌ای را در بر می‌گیرد و بر اقتصاد ایران و مردم آن ضربه وارد کرده است.

مرندی در ادامه در اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت دولت فعلی ایالات متحده دنباله‌رو سیاست دولت ترامپ بوده است. طبق این گزارش، ایران فقط به دنبال رفع تحریم‌ها نیست بلکه به دنبال ضمانت‌هایی است که واشنگتن از توافق عقب‌نشینی نخواهد کرد، مقررات را زیر پا نخواهد گذاشت و مانند سال ۲۰۱۸ توافق را ترک نخواهد کرد. مرندی در این خصوص گفت: در سال ۲۰۱۵، ما اطمینان دادیم که توافق را اجرا می‌کنیم. این [باراک] اوباما بود که این کار را نکرد. او پشت درهای بسته به خزانه‌داری و شرکت‌های مختلف گفت که با ما همکاری نکنند. در سال ۲۰۱۸، آن‌ها دوباره توافق را با ترک آن نقض کردند. در حالی که ما وفادار بودیم. بنابراین چیزی که ایران اکنون می‌گوید این است که شما نمی‌توانید ما را دوباره فریب دهید.

مرندی درباره پیگیر بودن کشورهای منطقه در خصوص روند مذاکرات وین گفت که توافق در صورت دستیابی، نباید آن‌ها را نگران کند. وی در این خصوص توضیح داد: کشورهای همسایه تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا هستند. آن‌ها در اردوگاه آمریکا هستند و آمریکا به کرامت انسانی اهمیت نمی‌دهد. همه آن چیزی که برایشان مهم است تسلط و منافع خود است. اگر به خاطر واشنگتن نبود روابط با همسایگان ما بهتر بود، اما ما همچنان می‌خواهیم پل بسازیم.

این تحلیلگران حاضر در وین پیش‌تر در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفته بود غربی‌ها در مذاکرات تعلل و در مقابل رفع تحریم‌ها و اقداماتی که باید انجام دهند، مقاومت می‌کنند.

آمریکا هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به صورت غیرقانونی از این توافق بین‌المللی خارج شد و کارزار موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران را به امید رسیدن به آنچه «توافق بهتر و طولانی‌تر» می‌خواند، به راه انداخت. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، دست به انواع اقدامات و فشارهای شدید اقتصادی آورد تا ایران را بر سر میز مذاکره بیاورد اما با پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او به خواسته خود برای دیدار و مذاکره با مقام‌های ایرانی با موضوع «توافق جدید» نرسید.

به رغم آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا و وعده او در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر بازگرداندن آمریکا به برجام، دولت بایدن اقدامی در جهت پایبندی مجدد واشنگتن به این توافق و برداشتن کارزار فشار حداکثری انجام نداد و حتی از این کارزار برای گرفتن امتیاز در مذاکرات وین استفاده کرده است.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین از ۱۹ بهمن ماه و بعد از ۱۱ روز تنفس در حالی در پایتخت اتریش در جریان است که به گفته وزیر امور خارجه ایران زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آن‌ها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید