مردانی: واکسن بزنید تا «اومیکرون» نگیرید

    کد خبر :867605
مردانی: واکسن بزنید تا «اومیکرون» نگیرید

مسعود مردانی با بیان اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده تاکنون هیچ مورد از ابتلای به ویروس جهش یافته اومیکرون در کشور شناسایی نشده، افزود: به دلیل اینکه اومیکرون جدید و ناشناخته است و اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست تنها براساس نقل قول ها، عوارض این بیماری در آفریقا به صورت خفیف گزارش شده است.

فوق تخصص بیماری عفونی با تاکید بر اینکه اگر مردم می خواهند اومیکرون نگیرند باید واکسن کرونا را دریافت کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه این بیماری در آفریقای جنوبی شیوع یافته، گفته شده اومیکرون بیشتر در کودکان و اشخاصی که واکسن دریافت نکرده اند دیده شده است.

مردانی با بیان اینکه علائم اومیکرون شبیه کرونا بوده و در موارد اعلام شده خفیف تر گزارش شده، گفت: کرونا در نوع شدید خود کشنده است اما عمدتا با درمان به موقع و در صورت عدم برخی مشکلات در بدن کشنده نخواهد بود.

مردم همچنان باید از ماسک استفاده کنند

مصطفی صالحی وزیری مسوول آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران نیز پیش تر در این زمینه گفته بود: تزریق واکسن کرونا نباید عامل ساده انگاری هموطنان شود و همه باید از عادی انگاری به شدت پرهیز کنیم، تزریق واکسن همراه با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، به خوبی در برابر ویروس کرونا از جمله «اومیکرون» محافظت می کند. مردم همچنان باید از ماسک استفاده کنند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، از تجمعات و دورهمی ها پرهیز کنند.

این ویروس شناس ادامه می دهد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن همزمان از ابتلا به بیماری پیشگیری می کند و بستری، ابتلا به نوع شدید و مرگ ناشی از کرونا را کاهش می دهد، افزایش مجدد مبتلایان به بیماری کرونا در اروپا، این موضوع را تایید می کند که مردم در کنار زدن واکسن، باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند تا از بروز موج های جدید بیماری جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت پنجمین حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد.

سازمان جهانی بهداشت این سویه را نگران‌کننده خوانده و کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت اومیکرون هستند زیرا دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.

گرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزییاتی از میزان سرایت سویه اومیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، یک متخصص بیماری‌های همه‌گیر احتمال داد که میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا ۵۰۰ درصد بیشتر باشد.

سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرده که هنوز برای اعلام میزان نگرانی در مورد شیوع سویه اومیکرون زود است و مساله پس انجام مطالعات لازم و بررسی عملکرد واکسن‌های موجود در قبال آن روشن خواهد شد.

دانشمندان نیز بر پایه تجربیات گذشته یادآور شده‌اند که ویروس‌ها همواره جهش پیدا می‌کنند، اما گاهی در جهش ضعیف‌تر شدن و گاهی در مسیر ماهرتر شدن برای فرار از پادتن و از کارآیی انداختن واکسن‌ها.

تا روز شنبه ۱۳ آذر ماه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در ۳۶ کشور، اومیکرون شناسایی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید