مذاکره مستقیم ایران و آمریکا پیرامون مسائل هسته‌ای/ تحولات جدیدی که افق مذاکرات وین را متأثر خواهد کرد

    کد خبر :882551
مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

وزیر امور خارجه از امکان برگزرای گفتگوهای مستقیم ایران و آمریکا خبر داده است. به گفته او مذاکرات از حوزه موضوعات فنی فراتر رفته و تلاش برای حصول توافق مستلزم اتخاذ تصمیمات سیاسی است. این در حالی است که گمانه‌ها از اختلاف میان نهادهای دخیل در مذارکات هسته‌ای حکایت دارد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- وزیر امور خارجه، «حسین امیر عبداللهیان» در مراسم اختتامیه همایش ملی «ایران و همسایگان» اعلام کرد که اگر دستیابی به یک توافق «خوب با تضمین بالا» مستلزم گفتگوهای مستقیم ایران و آمریکا باشد، تهران آن را نادیده نمی‌گیرد.

او تأکید کرد که مذاکرات وین به جایی رسیده است که از حوزه فنی فراتر رفته و نیازمند تصمیمات سیاسی است.

امیرعبداللهیان همچنین دلیل عدم حضور خود در همایش ایران و همسایگان را شرکت در جلسه‌ای مهم با موضوع برجام عنوان کرد.

پیش‌تر آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرده بودند که مذاکره و تعامل با دشمن به شکل مقطعی به معنی تسلیم نیست؛ این سخنان که به عنوان مجوز گفتگو با آمریکا تعبیر شده بود.

هر چند امیرعبداللهیان در سخنان خود تأکید کرد که تا به حال گفتگوی مستقیمی میان ایران و آمریکا در وین رخ نداده است و تبادل نظرات و دیدگاه‌ها به واسطه «انریکه مورا» و کشورهای 1+4 انجام می‌شود، برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی اظهارات او را به معنی برگزاری گفتگوهای مستقیم تفسیر کردند.

این مسئله سبب شد «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در حساب توییتری خود اعلام کند که «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد».

«ابراهیم رئیسی» نیز در سخنان خود تلویزیون با تأکید بر اینکه درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم پیش‌تر نیز مطرح شده بود، اعلام کرد که تا کنون مذاکره‌ای میان دو کشور برگزار نشده است.

بر اساس برخی اخبار تأیید نشده، پیش‌تر وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده ایران خواستار اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا شده بود، اما شورای عالی امنیت ملی با این موضوع مخالفت کرده بود.

مخالفت شورای عالی امنیت ملی با مذاکره در حالی بود که حتی مقام‌های اتحادیه اروپا به مذاکره‌کنندگان ایران پیشنهاد کرده بودند که تبادل نظر با هیئت آمریکایی را منحصرا به سه کشور اروپایی و روسیه واگذار نکنند.

ظاهرا با توجه به اینکه اعضای 1+4 هر کدام نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و خواسته‌های خاص خود را دارند، وزارت امور خارجه این پیشنهاد را به تهران منتقل کرده است.

به نظر می‌رسد، جلسه مهم برجامی وزیر امور خارجه، ناظر بر تصمیم‌گیری نهایی تهران در خصوص مذاکره مستقیم با آمریکا بوده است و در نهایت مقام‌های این وزارتخانه موفق به جلب نظر مثبت شورای عالی امنیت ملی شده‌اند.

در این شرایط احتمالا در هفته‌های آتی شاهد برگزاری گفتگوهای مستقیم ایران و آمریکا و سرعت گرفتن مذاکرات وین خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید