مذاکرات وین در ایستگاه آخر؛ آیا امیرعبداللهیان به وین می‌رود؟

    کد خبر :888812
دیدار وزرای خارجه ایران و آلمان

همه طرف‌ها علیرغم تأکید بر رسیدن به مقطع حساسی از مذاکرات وین و ضرورت اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی طرف دیگر، نسبت به حصول توافق ابراز امیدواری کرده‌اند. این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با همتایان اروپایی خود دیدار کرده است؛ بی‌شک مهم‌ترین محور این گفتگوها موضوع مذاکرات وین است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- امیدها برای موفقیت مذاکرات افزایش یافته است؛ برخی گمانه‌زنی‌ها حتی از احتمال حصول توافق طی روزهای آتی خبر داده‌اند.

علیرغم امیدواری‌ها ظاهرا هنوز برخی موضوعات مد نظر ایران از جمله مسئله تضمین حل نشده است؛ هر چند اخبار غیررسمی از توافق بر سر سازوکاری جهت راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها خبر می‌دهد.

«سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور روز شنبه در گفتگو تلفنی با «ایمانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه بر آمادگی ایران برای یک توافق «خوب» که شامل تضمین معتبر و پایان یافتن ادعاها با هدف فشار بر ایران باشد، تأکید کرد.

مکرون نیز ضمن اشاره به پیشرفت‌ها در وین، در خصوص به نتیجه رسیدن گفتگوها ابراز امیدواری کرد.

از سوی دیگر، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در حاشیه این کنفرانس با وزرای خارجه آلمان و هلند و دیدار کرده است.

وی در گفتگو با «آنالنا بربوک»، وزیر خارجه آلمان بار دیگر بر جدیت ایران برای رسیدن به یک توافق «خوب» تأکید کرد، ضرب‌الاجل‌های مطرح شده را بی‌حاصل و ساختگی دانست و ابراز امیدواری کرد که در این مرحله حساس از گفتگوها، سه کشور اروپایی «سال‌ها بی‌عملی» خود را کنار بگذارند و نقش مثبت و موثری ایفا کنند.

بربوک هم ضمن اشاره به اینکه مذاکرات در مرحله حساسی قرار گرفته است، بر ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای عبور از این مرحله و گشودن فصل جدیدی از روابط تأکید کرد.

برخی ضمن اشاره به پیشرفت‌های اساسی در مذاکرات وین این احتمال را مطرح کرده‌اند که اگر هیئت‌های مذاکره‌کننده طی روزهای آتی بتوانند به معدود اختلافات باقی مانده فائق آیند، ممکن است حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در مراسم امضای توافقنامه راهی وین شود.

این در حالی است که دست‌کم در توافق سال 2015، طبق گفته‌های «محمد جواد ظریف»، هیچگونه سندی به امضای طرف‌ها نرسیده است؛ مشخص نیست که آیا قرار است توافق احتمالی وین برای بازگشت طرف‌های به تعهدات خود در برجام، به امضای مقام‌های رسمی ایران، آمریکا و 1+4 برسد یا خیر.

از سوی دیگر، برخی تحلیل‌گران بر این باور هستند که در شرایط کنونی مذاکرات وین، برگزاری دیدار مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا می‌تواند اختلافات باقی مانده را حل‌وفصل کند و از به درازا کشیده شدن گفتگوها و پیچیدگی بیش‌تر شرایط جلوگیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید