مدیریت بحران: پاییز امسال، گرمتر از حالت عادی است

    کد خبر :833715
مدیریت بحران: پاییز امسال، گرمتر از حالت عادی است

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه پاییز امسال نیم تا یک درجه گرمتر از حالت عادی است، گفت: بر اساس تغییرات اقلیمی در ایران، فراوانی و شدت وقوع پدیده‌های حدی مثل امواج گرمایی، سیل، تگرگ و بارندگی‌های شدید و ..در کشور رو به افزایش است.

«صادق ضیائیان»درباره چرایی علت سیلاب‌های تابستانی در کشور و ادامه آن در هفته‌های آینده، افزود: این بارش‌ها غیر معمولی نیست و در سواحل دریای خزر بارش‌های تابستانی هرساله وجود دارد؛ هم چنین در خطه جنوب بارش موسمی هر ساله قابل پیش بینی است.

وی گفت: عمدتا بارش‌های تابستانی از «ابرهای همرفتی» شکل می‌گیرد و خاصیت ابرهای همرفتی رگبار باران با شدت زیاد است که در محدوده جغرافیایی محدود و کوچک رخ می‌دهد و اثر آن در کاهش خشکسالی نیز محدود است.

ضیاییان اضافه کرد: در روزهای آینده برای نوار شمالی کشور و در بخش‌هایی از جنوب کرمان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد بارش رگباری خواهیم داشت. در هرمزگان و غرب کشور هم بارش‌های رگباری ادامه دارد.

رییس مرکز ملی پیش بینی ادامه داد: بر اساس تغییرات اقلیمی که برای کشور ما رخ داده است اکنون و در آینده «پدیده‌های حدی» مثل سیل، رعد و برق، رگبار ناگهانی، گرما و سرمای شدید افزایش خواهد داشت و تعداد و شدت وقوع آن افزایش خواهد یافت.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: امسال در فصل بارش (زمستان)، بارش مناسب نداشتیم و بر این اساس برای کل سال زراعی کاهش بارندگی ثبت شده است.

وی گفت: نقشه‌ها درحال حاضر نشان می‌دهد در پاییز امسال با احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد، کم بارشی در حدود سی درصدی نسبت به بلند مدت خواهیم داشت؛ یعنی احتمال دارد ۲۰ تا ۳۰ درصد بارش‌های پاییزی امسال نسبت به بلند مدت کاسته شود. انتظار داریم بارندگی های پاییزی دیرهنگام شروع شود و پاییز امسال نیم تا یک درجه گرمتر از نرمال باشد. شایان ذکر است بارش های سیل آسا در زمره پیش بینی های فصلی و ماهانه جای ندارد و پیش بینی آنها چند روز قبل از وقوع قابل پیش بینی است.

به گزارش ایرنا، تازه‌ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه۱۳۹۹ ) تا هفتم تیرماه ۱۲۹.۹ میلی‌متر بارش رخ داده و این درحالی است که در دوره بلندمدت ۲۲۴.۳ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده و این موضوع کاهشی به میزان ۴۲.۱ درصد را نشان می‌دهد.

این میزان کاهش بارش اثر منفی خود را بر روی موجودی مخازن سدها گذاشته و سبب کاهش بیش از ۴۹ درصدی آب موجود در مخازن سدها شده که همین امر تامین آب را با چالش‌های جدی همراه کرده است.

براساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، از ابتدای تیرماه تا هفتم این ماه، فقط یک دهم میلی‌متر بارندگی روی داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۰.۹ میلیمتر بوده، کاهشی ۸۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید