مدیریت بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد

    کد خبر :860795
مدیریت بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد

شب گذشته (چهارشنبه) مدیران عامل دو خوردوساز بزرگ کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی از جزئیات افزایش قیمت‌ها و قیمت‌گذاری‌های اخیر محصولات خود سخن گفتند. در این بین باتوجه به اینکه متولی قیمت‌گذاری وزارت صمت خواهد بود، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل این وزارتخانه سازوکار و نحوه قیمت‌گذاری را اعلام کرد.

پس از اتمام دوره شش ماهه از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت برای محصولات خودروسازان، طی دو روز اخیر قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشمول افزایش قیمت و براین اساس قیمت‌های جدید برای نیمه دوم سال جاری اعلام شد. به دنبال این موضوع، شب گذشته مدیرعاملان گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بیان جزئیات افزایش قیمت‌ها و تاثیر آن بر تیراژ تولید و بر بازار خودرو و همچنین بررسی تاثیر حذف قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو پرداختند. در این برنامه سهیل معمارباشی (مدیر کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت) نیز به صورت تصویری ارتباط داشت و به اظهار نظر پرداخت.

افزایش متوسط ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو/ قیمت‌های جدید بدون لحاظ سود خودروساز

در ابتدای این برنامه، فرشاد مقیمی- مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- در رابطه با میزان افزایش قیمت محصولات اظهار کرد: در حوزه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو ما براساس فرمول گذشته شورای رقابت و طبق تورم بخشی که لحاظ می‌شد، به تازگی با اعلام درصد تورم بخشی توسط بانک مرکزی، براساس همان چارچوب و فرمول، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعداد را به خودروسازان اعلام کردند و ما نیز طبق آن اقدام کردیم.

وی ادامه داد: ایران‌خودرو بطور متوسط در خودروهای مختلف از ۱۵ درصد تا ۱۹ درصد بابت تورم بخشی افزایش قیمت داشته است اما در برخی از خودروها از همه این ظرفیت هم استفاده نکردیم. بطور مثال در پژو پارس EF۷ خود ۱۷.۴ درصد رشد قیمت داشتیم. در حقیقت به قیمت‌ گذشته اعلامی توسط شورای رقابت برای این محصول ۱۷.۴ اضافه و به عنوان قیمت جدید اعلام شد. لازم به ذکر است که در بحث تورم‌های بخشی هیچگونه سودی لحاظ نشده است. بعضا در برخی از خودروها نیز برای آن دسته از مشتریانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام کردند و سود مشارکت هم ندارند، تورم اردیبهشت ماه مربوط به سال ۱۳۹۹ را هم لحاظ نکرده‌ایم و آن‌ها با عدد پایین‌تر از قیمت اعلامی، خودرو را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل ایران‌خودرو تشریح کرد: بطور مثال در خودرو پژو پارس، قیمت مصرف‌کننده برای کسانی که در سال ۱۴۰۰ ثبت‌نام داشته‌اند و سود مشارکت هم تعلق می‌گیرد، برابر ۱۶۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما برای افرادی که فاقد سود مشارکت هستد، دعوتنامه خودرو با قیمت ۱۴۳ میلیون تومان صادر می‌شود.

وی افزایش قیمت پژو ۲۰۶ را ۱۸.۱ درصد اعلام کرد که به ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. برای کسانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، قیمت خودرو ۱۳۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود و طبق دعوتنامه، خودرو را تحویل خواهند گرفت.

ایران‌خودرو هر هفته برنامه فروش فوق‌العاده خواهد داشت

وی با بیان اینکه بازار آزاد با افزایش تولید و عرضه قطعا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، گفت: طبق برنامه‌ای که به آن اشاره شد، رشد تولید و رشد عرضه را در دستور کار قرار داده‌ایم که برنامه هفتگی آن را به وزیر صنعت ،معدن و تجارت (صمت) تعهد کرده‌ایم و بر اساس همان تعهدات به بازار خودرو عرضه خواهیم کرد. همانطور که از روز گذشته اطلاعات افزایش قیمت‌ها در سایت ما بارگذاری شد و از امروز ( ۱۹ آبان) طرح فروش جدید را اجرا کرده‌ایم و کار آغاز شده است، هر هفته ایران خودرو عرضه فوری و فروش فوق‌العاده را اجرا خواهد کرد.

مدیر عامل ایران خودرو ضمن تاکید براینکه مردم عجله‌ای برای خرید نداشته باشند، گفت: ما بر اساس تعهداتمان عرضه را بیشتر می‌کنیم. این افزایش عرضه بیشتر به معنای کاهش التهاب در بازار و دسترسی بهتر مردم به خودرو از طریق خودروساز خواهد بود.

وی ضمن ارائه این تضمین که رشد تولید اتفاق خواهد افتاد، اعلام کرد: متوسط تولید ما در روزهای گذشته حدود ۲۰۰۰ هزار دستگاه بوده است و به عبارتی ۳۰۰ دستگاه رشد داشته‌ایم. تولید پژو ۲۰۶ را به ۲۵۰ دستگاه در روز و در هفته آینده به ۳۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهیم داد. همچنین خودرو پارس از ۴۰۰ دستگاه در یک روز تا ۷۰۰ دستگاه و تا ۹۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهیم داد. در این زمینه با انجمن‌های قطعه‌ساز نیز توافق‌ها انجام شده است. در شرایط تولید خارج از زیان، افزایش کیفیت را هم می‌توان انتظار داشت. همچنین بحث افزایش اشتغال یا تثبیت اشتغال را هم دنبال خواهیم کرد.

مقیمی ضمن اشاره به اینکه ما به دنبال ارائه خودروی جدید به بازار هستیم، تصریح کرد: این خودروهای جدید نیاز به پروژه دارد. امروز در ایران‌خودرو بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه‌ مختلف وجود دارد که برخی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: بحث کاهش هزینه‌های مالی نیز اولویت دارد. در سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خرید دین داشتیم. ۲۱۰۰ میلیارد تومان هزینه بهره موثر خرید دین است. طبق محاسبه‌ها حدود چهار تا پنج میلیون تومان روی هر خودرو هزینه مالی پرداخت می‌کنیم که بایستی توسط مشتری نهایی پرداخت شود. موضوع بعدی سرعت اجرای پروژه‌هاست. ایران‌خودرو پروژه تارا با گیربکس دستی و اتوماتیک را به سرانجام رساند و اکنون خودرو نیم شاسی K۱۲۵ را در دستور کار قرار داده‌ایم و تا بهمن ماه سال آینده این پروژه را به سرانجام خواهیم رساند.

وی در رابطه با فک رهن محصولات ایران‌خودرو گفت: امروز ۱۲۰۰ خودرو از رهن خارج شده و پیام به همه مشتریان ارسال خواهد شد. تا امروز ۶۵ هزار پیامک ارسال شده است که تا کنون ۱۲۰۰ نفر از مشتریان تکمیل وجه انجام دادند و سندهای آنان آزاد شده است.

مقیمی ضمن اشاره به اینکه بر اساس مصوبه وزیر صمت، تا پایان سال ۱۴۰۰ خودروها به همان قیمتهای قبلی تحویل داده خواهد شد، در رابطه با قرعه‌کشی‌های خودرو، گفت: در محصولات ایران‌خودرو یک قیمتی در بازار وجود دارد که نسبت به کارخانه اختلاف قابل توجهی دارد؛ بنابراین انتظار داریم با افزایش عرضه و خروج خودروساز از زیان، انگیزه در رشد تولید ایجاد و التهاب بازار کم شود. اگر بتوانیم شرایط را بگونه‌ای تنظیم کنیم تا منابع مالی مورد نیاز قطعه‌سازان را به موقع پرداخت کنیم، آن‌ها هم از ظرفیت موجود استفاده می‌کنند و شرایط بهتری خواهند داشت. کلید اصلی موضوع افزایش تولید است و این افزایش در تولید، هزینه‌های جذب شده را کاهش می‌دهد و قطعا در کاهش بهای تمام شده تاثیرگذار خواهد بود.

۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده ایران‌خودرو برای صنعت خودرو

مقیمی در ادامه اعلام کرد: در بحث پروژه‌ها همانطور که اشاره شد، بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت خودرو تعریف کرده‌ایم. مهمترین آن‌ که از اجزای اصلی پلتفرم خودرو هم به حساب می‌آیند، موتور سه استوانه ای است که با مصرف سوخت بسیار پایین (زیر پنج لیتر) در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۴۰۱ به تولید خواهد رسید. همچنین گیربکس شش سرعته را در اواخر سال ۱۳۹۹ نهایی کردیم. تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک هم تا حدود یک ماه آینده شروع می‌شود که اولین خودروی آن رانا سقف شیشه‌ای با گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک است. خودروی دنا هم با گیربکس شش سرعته دستی در دستور کار قرار دارد که بتواند مصرف سوخت را از طریق استفاده از این گیربکس تا ۲.۵ درصد کاهش دهد.

وی درباره کیفیت خودروها نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ خودروی تارا به بازار عرضه شد و در ابتدای تولید، چهار ستاره کیفی را اخذ کرد که تا پایان سال پنج ستاره کیفی را دریافت خواهد کرد. البته وزیر صمت این تعهد را از ما گرفته که خودروی زیر سه ستاره دیگر تولید و عرضه نشود.

۱۹ هزار میلیارد تومان کل بدهی ایران‌خودرو به قطعه‌سازان

مدیر عامل ایران‌خودرو با بیان اینکه کل بدهی ما به مجموع قطعه‌سازان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است، گفت: در موضوع پرداخت بدهی به قطعه‌سازان، چنانچه این بدهی‌ها روند کاهشی نداشته باشند، نمی‌توان رشد تولید را انتظار داشت.

قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۱۶ درصد افزایش یافته است

در ادامه این برنامه سید جواد سلیمانی- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا – نیز با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۱۶ درصد بوده است، گفت: بطور مثال قیمت تیبا ۲ از ۹۲ میلیون تومان به حدود ۱۰۶ میلیون تومان افزایش یافته است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان امسال برای تمامی تعهدات پیش‌فروش شده، هیچگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و مشتریان اطمینان خاطر داشته باشند که این افزایش قیمت، آخرین مرحله افزایش قیمت برای تعهدات باقی‌مانده تا پایان سال ۱۴۰۰ است.

وی در رابطه با تاثیر به‌روز شدن قیمت محصولات بر بازار آزاد، اظهار کرد: طبق اهداف وزارت صمت که برنامه‌ریزی شده و ما نیز مکلف به اجرا شده‌ایم، به دنبال این هستیم که علاوه بر تعهداتی که در طول سال جاری وجود دارد، تا پایان امسال افزایش تولید داشته باشیم و بطور مداوم عرضه هم خواهیم داشت. با افزایش عرضه، التهابات در بازار کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل سایپا در ر ابطه با تاثیر افزایش قیمت بر تولید نیز گفت: برنامه‌ریزی شده است که حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید در سال جاری داشته باشیم. سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم و امسال این عدد به ۴۴۰ هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه از خودروهای کف پارکینگ هم حدود ۱۰ هزار دستگاه به بازار عرضه خواهد شد. در مجموع حدود ۵۰ هزار دستگاه تا انتهای سال افزایش عرضه خواهیم داشت. در طول هفته گذشته و هفته اخیر، افزایش تولید ۲۰۰ دستگاهی در روز داشته‌ایم و تولید هفتگی سایپا از ۷۵۰۰ به ۸۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

سلیمانی در رابطه با فک رهن خودروها، اعلام کرد: حدود ۱۵۰ هزار مشتری داریم که سند آن‌ها در رهن است. از این تعداد ۳۰ هزار نفر بدهی یک میلیون تومانی و حدود ۱۲۰ هزار نفر هم حدود ۵۰ هزار تومان بدهی دارند. برنامه‌ریزی شده که مشتریان سایپا با مراجعه به سایت سایپا و نمایندگی‌ها اقدام لازم را برای فک رهن انجام دهند که تاکنون ۱۵۰۰ نفر اقدام کردند.

محصولات جدید سایپا

این مدیر خودروساز، ضمن تاکید براینکه اولین گام ما در حذف تولید پراید در گروه سایپا برداشته شد، گفت: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید مربوط به خودروی پراید بود. قاعدتاً وقتی محصولی از ظرفیت تولید یک بنگاه خارج می‌شود تا جایگزین شدن آن زمان طولانی می‌طلبد اما ما موفق شدیم ظرف مدت دو ماه جایگزین معرفی کرده و افت تولید نداشته باشیم.

سلیمانی از برنامه‌ریزی برای عرضه شاهین اتوماتیک به بازار در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین نیم شاسی کاملاً ایرانی “آریا” که تا کنون ۳۰ نمونه از آن به تولید اولیه رسیده و در مرحله تست هستند، تا پایان سال به مرحله تولید انبوه خواهند رسید. دو محصول جدید هاچ‌بک جدید ( با نام اطلس) و سدان جدید این گروه خودروسازی که جایگزین خودروهای تیبای فعلی خواهند بود، با کیفیت و آپشن‌های بیشتر عرضه خواهد شد. همزمان وانت جدید شهری را در دستور کار داریم که با قیمت بسیار پایین‌تر عرضه خواهد شد. وانت دو کابین و یک وانت جدید که جایگزین وانت نیسان خواهد شد نیز در دستور کار است.

۸۰۰۰ میلیارد بدهی سایپا به قطعه‌سازان

مدیرعامل سایپا میزان بدهی این خودروسازی به قطعه‌سازان را ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در پایان از ارائه گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری، معادل سه سال برای اولین بار برای خودروها توسط گروه سایپا خبر داد.

معمارباشی: عدم همانگی با شورای رقابت تقصیر بنده بوده است/ تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد

شورای رقابت طی چند روز اخیر بیانه‌هایی مبنی براینکه بازار همچنان انحصاری است و قیمت‌گذاری بایستی توسط این شورا صورت گیرد، صادر کرده است. در این رابطه سهیل معمارباشی-مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت – در ارتباط تصویری با این برنامه، در رابطه با واکنش وزارت صمت به این اظهارات شورای رقابت، اظهار کرد: هماهنگی‌ها و مجوزهای لازم در زمینه افزایش قیمت خودروها اخذ شده است اما این عدم هماهنگی با شورای رقابت به نوعی تقصیر بنده بوده است و بایستی هماهنگی با شورای رقابت نیز انجام می‌شد. موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.

وی افزود: سازوکاری که برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ شده، این است که قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد. در این میان نکته مهم این است که برای تعهدات خودروسازان تا پایان سال، این افزایش قیمت اعمال نخواهد شد. تنها افزایش قیمت از محل تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده است، اعمال می‌شود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت صمت، در رابطه با افزایش قیمت‌های اخیر بازار خودرو، گفت: ما تعهداتی در این رابطه از خودروسازان گرفته‌ایم و تکالیفی بر عهده آن گذاشته‌ایم؛ به صورتیکه خودروسازان مکلف شدند تا پایان سال حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه بیش از تعهداتشان به بازار عرضه کنند.

افزایش تولید و عرضه تا پایان سال، مهمترین تعد اخذ شده از خودروسازان

معمارباشی در رابطه با تعهدات اخذ شده از خودروسازان، تصریح کرد: در ابتدا موضوع افزایش تولید و عرضه خودرو مطرح است. خودروسازان تا پایان امسال حداقل باید ۱۲۰ هزار دستگاه بیش از تعهداتشان به بازار عرضه کنند. سال آینده هم افزایش تولید معادل ۵۰ درصد تولید سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده و در این موضوع هم خودروسازان تعهد دادند. موضوع بعدی کاهش قیمت تمام شده خودرو است که از خودروسازان تعهد گرفته شده تا پایان سال آینده، ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودروها را کاهش دهند.

وی افزود: خودروهای ناقص بایستی تا پایان سال حداکثر به معادل تولید ۱۵ روز کاری این شرکت‌ها برسد. همچنین در مورد مجوز آزادسازی اسناد در رهن خودروهایی که در طرح های قبلی به مردم واگذار شده بود، در این زمینه ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو داریم که اسناد آن در رهن خودروسازان است. این مجوز صادر شده و طی هفته آینده از این محل پیش‌بینی می‌شود، بخش زیادی از این عدد به بازار عرضه شود.

انتفاع خودروساز و مصرف‌کننده باهم دیده شده است

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت موضوع عرضه مستمر خودو و کاهش زمان تحویل خودروها از ۹۰ روز به ۴۵ روز را هم جزو تعهدات اخذ شده از خودروسازان اعلام کرد و گفت: بنابراین بسته‌ای دیده شده که تنها موضوع تعدیل قیمت برای انتفاع خودروساز نبوده است؛ بلکه انتفاع مصرف کننده هم دیده شده است.

این مقام مسئول در رابطه با واکنش وزارت صمت در صورتیکه تعدات خودروسازان اجرا نشود یا ناقص اجرا شود، گفت: بر اساس تکلیفی که وزیر صمت بر دوش ما گذاشته است، برنامه تولید و عرضه هفتگی خودروها و همچنین برنامه جمع کردن روزانه خودروهای ناقص و موارد دیگر را از خودروسازان اخذ کردیم. پایش‌های روزانه از هفته قبل شروع شده و جلسات روزانه با خودروسازان و با حضور وزیر صمت برگزار می‌شود. به تعهداتی که به مردم داده شده و خودروسازان به تعهدی که به وزارت صمت در این مورد دادند، همگی پایبند هستیم و این برنامه اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در حوزه تیراژ تولید به دلیل مسائلی که ناشی از تحریم بوده و شرکت‌های همکار تولیدکنندگان داخلی ما از کشور خارج شدند، با افت شدید تولید مواجه شدیم، تصریح کرد: این افت شدید تولید هرچند که توسط خودروسازان تاحدودی جبران شد، ولی در ادامه اهدافی که در سند پیش‌بینی شده بود را با مشکلاتی مواجه کرد. طبق برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو و سال ۱۴۰۲ دو میلیون دستگاه خودرو و به همین ترتیب تا سال ۱۴۰۴ تولید خودرو را به سه میلیون دستگاه خواهیم رساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید