مدرس بازیگری: جای هنر در نمایشگاه قرآن خالی است

    کد خبر :37753

‘امیر دژاکام’ مدرس بازیگری و کارگردان نمایش گفت :هنر، رسانه ای است که می تواند در معرفی فرهنگ قرآنی به جامعه بسیار اثرگذار باشد که متأسفانه جای آن در نمایشگاه قرآن خالی است و سال به سال به نظر می رسد که در حال کم رنگ شدن است.
[مدرس بازیگری: جای هنر در نمایشگاه قرآن خالی است]

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم، ‘امیر دژاکام’ روز جمعه گفت:داستان های قرآنی از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید آثار نمایشی برخوردارند و برپایه این داستان ها می توان اقتباس های موفقی در راستای تولید و نگارش متون تئاتر و سینما انجام داد.
وی افزود: کارگردان نمایش ‘ساقی’ با تاکید بر ظرفیت بالای دراماتیک داستان های قرآنی گفت: این داستان ها حتی می توانند بن مایه تولید آثاری در زمینه هنرهای معاصر نظیر ویدئو آرت، چیدمان و یا اجراهای حرفه ای باشند.
این مدرس بازیگری افزود: هنرمندان با ورود به فضا های نوین هنر معاصر می توانند باعث احیای آثار و داستان های قرآنی در نگاه مخاطب جامعه کنونی شوند که این موضوع امر بسیار مهمی است.
دژاکام از نمایشگاه قرآن به عنوان مکانی بسیار مناسب برای شروع این نوع تجربه ها یاد کرد و گفت: نمایشگاه قرآن باید محفلی باشد تا هنرمندان بتوانند آثار تولیدی خود را در وهله اول آنجا به نمایش بگذارند و نمایشگاه زمینه ای برای نشر و نمایش عمومی آثار خواهد شد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: این گونه آثار هنری باید بتواند با 70 میلیون نفر که سلیقه ها و ذائقه های متفاوت دارند، ارتباط موفق برقرار کنند و این آثار باید بتوانند در کنار مضمون داشتن و جنبه های اخلاقی و تعلیمی، جنبه تفریحی و مهیج هم داشته باشند تا بتوانند مخاطب را به خود جذب کنند.
کارگردان نمایش ‘ننه دلاور’ با اشاره به تجربه هایی که در این حیطه صورت گرفته بیان کرد: مفاهیم داستان ها و آیات قرآنی در آثار هنرمندان ما به صورت غیرمستقیم بسیار استفاده شده اما به صورت مستقیم نیز می توان به تجربه های نمایشنامه نویسانی نظیر محمد چرمشیر، محمد رحمانیان یا بهرام بیضایی اشاره کرد که از داستان ها و مفاهیم قرآنی با هوشمندی در نگارش متون خود بهره برده اند.
وی همچنین گفت: بنده نیز در این زمینه متن ‘منطق الطیر سلیمانی’ را نوشته ام که شاید تنها اثر نمایشی باشد که درباره نزول کلام الله نوشته شده و برای اجرای آن نیز با معاونت قرآن و عترت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی مذاکراتی داشتم که متأسفانه شرایط اجرای آن به لحاظ امکانات میسر نبود.
عضو سابق هیئت علمی دانشگاه هنر و معماری از نمایشگاه قرآن به عنوان فرصتی برای تحکیم پیوند فرهنگ قرآنی با جامعه هنری یاد کرد و گفت: چند سال پیش پیشنهاد اجرای نمایش هایی را در فضای نمایشگاه قرآن دادم. چون معتقدم این گونه فرصت ها را باید مغتنم شمرد و متآسفانه مسئولین کمترین توجهی به آن ندارند. آن ها بیشتر به دنبال کار آماری هستند تا تولید محتوا و آثاری با این مضمون.

** در طول سال به مباحث قرآنی بپردازیم
محمد پولادگر رئیس فدراسیون پارا تکواندو با استقبال از برپایی نمایشگاه قرآن گفت: برگزاری این نمایشگاه ها با توجه به عظمت و ویژگی اقیانوس بی کران قرآن خیلی کم است و ما باید در طول سال و نه فقط در ماه مبارک رمضان به مباحث قرآنی بپردازیم. چون قرآن معجزه پیامبر است و ما می توانیم درباره هر موضوعی از قرآن الهام بگیریم.
وی با اشاره به استقبال مردم از نمایشگاه قرآن گفت: امسال نمایشگاه خیلی باشکوه تر از سال های پیش برگزار شده است و صدق این موضوع را در استقبال بی شمار مردم می توان دید ولی برای حضور بیشتر مردم و ورزشکاران باید موضوع هایی را که مورد علاقه ورزشکاران است، در نمایشگاه قرآن فراهم شود و با تحقق این مهم می توانیم شاهد حضور ورزشکاران باشیم.
پولادگر افزود: ورزشکاران به قرآن و مبانی قرآنی علاقه مند و با قرآن مانوس هستند و با آداب قرآنی بزرگ شده اند و بهتر است که با افزایش این نمایشگاه ها رنگ و بوی قرآن را پررنگ تر کنیم و جوانان بیشتری را برای حضور در این مکان ها دعوت کنیم.
بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم که از هشتم خرداد با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» در مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد، امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید