مخالفت رئیس‌جمهور با پیشنهاد وزیر بهداشت برای توقف سفرهای هوایی و زمینی به ترکیه/ سند

    کد خبر :799243

در حالی وزیر بهداشت خواستار توقف یک‌هفته‌ای سفرهای هوایی و زمینی به ترکیه به‌دلیل وضعیت بحرانی شیوع کرونا شده بود که رئیس‌جمهوری پس از نامه وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

11 فروردین امسال وزیر بهداشت طی نامه‌ای به‌شرح زیر خطاب به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا خواستار توقف سفرهای هوایی و زمینی به کشور ترکیه به‌مدت یک هفته شد؛ «با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید19 در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون‌یافته،‌ ضروری است حداکثر تا 48 ساعت آینده به‌مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور متوقف شود.

بدیهی است شهروندان ایرانی که در ترکیه به‌سر می‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند می‌توانند با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خرج کنند.

ضمناً جهت هموطنانی که از مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور می‌شوند ایجاد قرنطینه برای موارد مشکوک یا مثبت ضروری خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید استانداران محترم در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را به‌عمل آورند.»

*مخالفت وزیر کشور با توقف سفرهای زمینی و هوایی به ترکیه

این در حالی بود که سه روز بعد یعنی 14 فروردین ماه وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با این پیشنهاد مخالفت کرد، متن نامه عبدالرضا رحمانی فضلی به‌شرح زیر است؛

«با احترام با عنایت به درخواست وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توقف ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور ترکیه به‌مدت یک هفته به استحضار می‌رساند جلسه فوق‌العاده کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، راه و شهرسازی، امور خارجه و پلیس گذرنامه برگزار که گزارش آن به‌همراه پیشنهادات مزید استحضار و صدور اوامر لازم تقدیم می‌گردد:

اهم مطالب مطروحه:

ـ در شرایط تحریمی کشور فعالیت مرزها از ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مباحث مرتبط با ضرورت‌های زندگی شهروندان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است این امر در مورد مرزهای ایران با کشور ترکیه حساسیت بیشتری داشته، چراکه تنها مسیر تردد به اروپا در حوزه تجاری و مسافری است.

ـ در حال حاضر برابر توافقات ایران و ترکیه به‌صورت هفتگی 200 پرواز میان دو کشور انجام می‌شود که نیمی از آنها را ناوگان ایرانی و نیمی دیگر توسط ناوگان ترکیه‌ای صورت می‌پذیرد، توقف تردد مسافری آسیب جدی به این توافق وارد می‌کند.

ـ محدودیت تردد مسافری از طریق هوایی موضوع کنسل کردن پروازها و پرداخت خسارت را متوجه شرکت‌های ایرانی کرده که با توجه به محدودیت زمانی، عملاً خسارت سنگینی وارد می‌کند.

ـ با توجه به فراوانی پروازهای ترکیه‌ای به سایر کشورهای دنیا و مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه بلیت آنها، بسیاری از ایرانیان از آن طریق به کشور مسافرت (ترانزیت) می‌کنند. هرگونه تصمیم بدون اطلاع قبلی مشکلات متعددی را برای آنها در پی خواهد داشت.

ـ بسته شدن مرزهای ترکیه و باز بودن هم‌زمان مرزهای هوایی سایر کشورها مانند امارات از منظر سیاسی و اجتماعی در مناسبات دو کشور تبعات منفی در پی خواهد داشت.

ـ توقف تردد مسافری بدون اطلاع‌رسانی قبلی در حوزه اجرا نیز مشکلات متعددی را برای نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مستقر در مرز به‌همراه خواهد داشت، قطعاً عدم توجه به آن اصل تصمیم را با چالش مواجه می‌کند.

ـ نمایندگان وزارت امور خارجه، راه و شهرسازی و نیروی انتظامی با بسته شدن مرز به‌دلیل تبعات سوء مختلف مخالف بودند.

ـ نماینده وزارت بهداشت پس از استماع نظرات دستگا‌ه‌ها، تصمیم‌گیری را منوط به هماهنگی نهایی مجدد با وزارت متبوع دانستند.

علی‌‌ای‌حال پس از بحث و تبادل نظر پیشنهادات ذیل مورد قبول اعضا قرار گرفته تا در صورت تأیید حضرتعالی ابلاغ گردد:

1 ـ با توجه به تبعات سوء توقف تردد از مرزهای هوایی و زمینی با ترکیه، موضوع بسته شدن مرزها در شرایط فعلی منتفی شود.

2 ـ جمعیت هلال احمر نسبت به انجام تشدید کنترل مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی هوایی اقدام عاجل کند.

3 ـ وزارت بهداشت با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه نسبت به تعیین مراکز آزمایشگاهی مورد تأیید در خارج اقدام و اطلاع‌رسانی لازم از طریق وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور خارجه به شهروندان و شرکت‌های هواپیمایی انجام تا افراد با گواهی سلامت وارد کشور شوند.

4 ـ وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرف روز جاری لغو تور ترکیه را به تمام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کند.»

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور دیروز (16 فروردین) ضمن مخالفت با توقف ایاب و ذهاب از طریق مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه با پیشنهادات وزیر کشور موافقت کرده است؛

در نامه رئیس دفتر رئیس‌جمهور به وزیر کشور آمده است؛

نامه شماره 2961 مورخ 1400/01/14 جنابعالی و ضمیمه آن با موضوع «درخواست وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توقف ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور ترکیه و پیشنهادهای مطرح‌شده» به استحضار ریاست جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند: «با پیشنهاد موافقم».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید