محیط زیست نمی‌تواند در مقابل فشارهای بیرونی مقاومت کند

    کد خبر :210780

رییس سازمان محیط زیست گفت: محیط زیست نمی‌تواند در برابر فشارهای بیرونی زیاد مقاومت کند. هرچند اعلام کردیم از سال آینده با پشتوانه قانون هوای پاک جلوی تولیدات غیر استاندارد را می‌گیریم.

دکتر عیسی کلانتری در همایش ملی مبارزه با سرطان گفت: در سال جاری کمترین میزان بارش را در ۵۰سال اخیر داشته‌ایم و متوسط بارندگی حدود ۶۰ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته است.

وی افزود: غبارهای نمکی در دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده و بر اساس تحقیقات محققان اثرات مخربی بر نحوه زندگی جانوران داشته است برای مثال زنبور عسل بر اثر این غبارهای نمکی نمی تواند مسیر خود را پیدا کند.

کلانتری اظهار کرد: تغییر اقلیم باعث بخشی از مشکلات است و بیشتر آن به مدیریت غلط بر می‌گردد. سیاست‌های غلط اقتصادی که به محیط زیست شکننده تاثیر می‌گذارد بر بهداشت انسان نیز موثر است. آلودگی آب و از دست رفتن قدرت پالایشی رودخانه‌ها و ورود فاضلاب به رودخانه‌ها، باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی همچنین تصریح کرد: ورود فاضلاب ها به آب ها، ورود کودها و سموم مصرفی به خاک، محیط زیست را تخریب کرده است. از سال های دور قرار بوده کودهای مصرفی شیمیایی در شمال کشور پوشش گوگردی داشته باشند هنوز این اتفاق نیفتاده است.

کلانتری ادامه داد: اکنون بزرگ‌ترین موضوع و مشکل، آلودگی هواست. آلودگی هوا به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌شود که بخش اول تولید سوخت در کشور است. وزیر نفت با صراحت اعلام کرد که نمی‌توان گازوییل با استانداردهای مورد نظر محیط زیست تولید کرد. طبق استاندارد گازوییل نباید بالای ۵۰ پی پی ام گوگرد داشته باشد، اما گازوییل‌های موجود در کشور حدود ۷۰ تا ۱۰ هزار پی پی ام است.

رییس سازمان محیط زیست گفت: بزرگ‌ترین عامل آلودگی هوا در هوای سرد، ذرات زیر ۲.۵ میکرون است که در اثر سوخت ناقص گازوییل به وجود می‌آید. در هوای گرم‌تر گازوییل جای خود را به بنزین می‌دهد. ترکیبات درونی بنزین، به خصوص بنزن این مشکلات را ایجاد می‌کند اما در سمت دیگر هیچکس زورش به مافیای خودروسازی کشور نمی‌رسد.

به گزارش مهر، وی در آخر افزود: محیط زیست در برابر فشارهایی که از بیرون است نمی‌تواند زیاد مقاومت کند. هرچند اعلام کردیم از سال آینده با پشتوانه قانون هوای پاک جلوی تولیدات غیراستاندارد را می‌گیریم، اما باز هم به لابی‌های خیلی سنگین سرمایه‌داری برخورد خواهیم کرد. بهانه حمایت از تولید داخل، حتی به قیمت جان مردم، ممکن است این قانون را متوقف کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید