محکومیت شرکت هلندی به پرداخت غرامت به 5 ایرانی

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ ۱۶:۵۸
    کد خبر :1033561
هلند

دادگاهی در هلند روز چهارشنبه شرکتی در این کشور را بابت فروش مواد شیمیایی به دولت صدام، دیکتاتور معدوم عراق در جریان جنگ با ایران به پرداخت غرامت به ۵ ایرانی محکوم کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد نماینده شرکت یادشده برای دفاع از خودش در پرونده‌ای که آن را به فروش مواد خام برای گازهای سمی به صدام متهم می‌کرد در دادگاه حاضر نشد.

دادگاه مذکور در همان پرونده شرکت دیگری را از اتهامات وارده تبرئه و اعلام کرد این شرکت هنگام فروش مواد شیمیایی به صدام مطلع نداشته که قرار است از این مواد برای تولید گاز خردل استفاده شوند.

دادگاه مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد این ۵ ایرانی بعد از سه حمله شیمیایی که در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶ در جریان جنگ ایران و عراق صورت گرفت دچار مجروحیت دائمی شدند.

شاکیان این پرونده تصریح کرده‌اند که دو شرکت مذکور «مطلع بوده‌اند یا می‌بایستی اطلاع می‌یافتند» که از ماده «تیونیل کلرید» فروخته‌شده به عراق برای ساخت گاز خردل استفاده خواهد شد.

دادگاه شکایت واردشده علیه شرکت «Forafina Beleggingen I B.V.» که سابقاً با نام «KBS Holland» فعالیت می‌کرد را وارد دانست.

رویترز نوشته میزان خسارت تعیین‌شده هنوز مشخص نیست.

وکلای شرکت دیگر به نام Otjiaha B.V که نام سابقش Melchemie بود ادعا کردند که این شرکت هیچ اطلاعی از اینکه ممکن است از مواد فروخته شده برای ساخت گازهای سمی استفاده شود نداشته است.

دادگاه با این ادعا موافقت کرده و اعلام کرد: «در آن زمان هنوز حتی درباره استفاده رژیم عراق از گاز خردل در جنگ علیه ایران اطلاع گسترده‌ای وجود نداشت، چه برسد به اینکه مشخص باشد که عراق از کلرید تیونیل برای تولید آن گاز استفاده می‌کند.»

دادگاه هلندی ادعا کرد که از این ماده برای تولید آفت‌کش‌ و همچنین ساخت پلاستیک نیز استفاده می‌شود. این دادگاه همچنین اضافه کرد که در اوایل دهه ۱۹۸۰ دولت هلند از تجارت با عراق حمایت می‌کرد و هیچ محدودیت صادراتی برای این ماده وضع نکرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید