محمود صادقی : عجیب است کمیسیونی که نبض مجلس است هنوز تشکیل نشده است

  • سیاسی
  • شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۹:۰۵
    کد خبر :735322

 محمود صادقی درباره عملکرد مجلس یازدهم طی دو ماه اخیر گفت: مجلس یازدهم به مدت ۲ ماه است که تشکیل شده اما به نظر می رسد نمایندگان هنوز از فضای تبلیغاتی و احساسی فاصله نگرفته‌اند و این فضا بر کارهای جدی غلبه دارد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از میزان طرح‌ها و لوایحه ارائه شده را منتشر کرده که نشان می‌دهد لوایح با پشتوانه کارشناسی بهتری انجام می‌شود و طرح‌ها از این جهت ضعیف هستند. هر چند که حق مجلس ارائه طرح است ولی بیشتر طرح‌ها از نظر کارشناسی ضعیف هستند و ایراد قانون اساسی دارند.

صادقی با تاکید بر اینکه برخورداری از پشتوانه کارشناسی در طرح‌های ارائه شده و پرهیز از حرکات نمایشی باید در دستور کار نماینده‌های مجلس یازدهم قرار گیرد، اظهار داشت: تعداد زیادی از نمایندگان دوره یازدهم تازه وارد هستند و تا بخواهند با امکانات، فرصت‌ها و محدودیت‌های مجلس آشنا شوند، ‌زمان نیاز دارد.

وی افزود: از طرفی مقابل نماینده‌ها مونیتوری قرار دارد که روز شمار معکوس پایان دوره ۴ ساله آنها را نمایش می‌دهد تا متوجه باشند که هر روز که می‌گذرد فرصتی از دست رفته است.

به گزارش ایرنا،صادقی با تاکید بر اینکه نمایندگان باید به دور از شتابزدگی از پشتوانه کارشناسی معاونت قوانین و مرکز پژوهش‌ها مجلس استفاده کند، افزود: بعضی از طرح‌هایی که در مجلس یازدهم ارائه می‌شود کمی نگران کننده است؛ یک مورد طرح نظارت بر انتخابات شوراها بود که سبب خلعیت مجلس و سهیم کردن شورای نگهبان و قوه قضائیه در این زمینه می‌شود یا طرح دیگر مربوط به ترکیب هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است که علاوه بر مجلس، شورای نگهبان و قوه قضائیه را در این باره دخالت خواهند کرد.

صادقی استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان، اساتید و انجمن های علمی توسط کمیسیون‌ها را مهم دانست و گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز ذخیره خیلی خوبی است که در طول زمان شکل گرفته و ارتباط قابلی با بدنه دانشگاهی دارد و نیاز است این بدنه تقویت شود.

نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه اقدامات نظارتی مجلس باید تقویت شود، گفت: قانونگذاری‌ها خیلی زیاد شده در حالی که اقدامات نظارتی برخط، تقویت سیستم‌های الکترونیک و همچنین تقویت جایگاه دیوان محاسبات بسیار مهم است.

وی یادآور شد: در دو دهه اخیر بعضی از دستگاه‌ها خود را از نظارت دیوان محاسبات خارج کردند. البته در دوره دهم، مجلس طرحی برای بازگشت این دستگاه‌ها تحت نظر دیوان محاسبات ارائه کرد که با مداخله همان دستگاه‌ها نهایی نشد.

صادقی به عدم تشکیل کمیسیون حقوقی و قضایی به عنوان یکی از ارکان حقوقی مجلس یازدهم اشاره کرد و اظهارداشت: کمیسیون حقوقی و قضایی نبض مجلس به عنوان قوه قانون‌گذاری است و اینکه هنوز این کمیسیون تشکیل نشده، عجیب است.

نماینده پیشین مجلس افزود: البته به نظر می‌آید یکی از دلایل این موضوع نگاه محلی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است. نمایندگان تلاش می کنند در کمیسیون‌هایی مشغول به فعالیت شوند که که امکانات بهتری برای حوزه انتخابیه فراهم کنند.

وی ورود نیروهای جوان و با انرژی را نقطه قوت مجلس یازدهم عنوان کرد و در عین حال گفت: اگر نیروی جوان به نیروهای با تجربه اتکا نکند این فرصت ممکن است به تهدید تبدیل شود.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه تنوع سلایق سیاسی در مجلس یازدهم کم است، خاطرنشان کرد: اگر تنوع سلایق سیاسی وجود داشت به نوعی رقابت ایجاد می‌شد ولی این فضا در مجلس یازدهم دیده نمی‌شود و به نحوی فضای مجلس تک قطبی است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مهدی گفت:

    آخه مجلسی که با ۱۰ درصد آرای مردم تشکیل شده چه انتظاری میتوان داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید