محقق ایرانی علت بیماری فضانوردان در فضا را کشف کرد

    کد خبر :765390

آغاز سفرهای فضایی نشان داده که احتمال بیمار شدن فضانوردان در خارج از جو کره زمین زیاد است. بررسی علمی یک ایرانی علت این مساله را مشخص کرده است.

تحقیقاتی که در این زمینه توسط پژوهشگران ناسا تحت سرپرستی دکتر افشین بهشتی عضو مرکز تحقیقاتی Ames ناسا، صورت گرفته نشان می‌دهد، سفر به فضا موجب تغییراتی در میتوکندری سلول‌های بدن انسان می‌شود که بیمار شدن افراد را تسهیل می‌کند.

میتوکندری مخزن ذخیره سازی و تولید انرژی سلول‌های بدن محسوب می‌شود و نقش حیاتی در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کند.

به گفته افشین بهشتی، بررسی‌هایی که در جریان این تحقیق صورت گرفته نشان می‌دهد موش‌هایی که کارکرد میتوکندری سلول‌های بدن آنها مختل شده، با مشکلاتی در چشم و کبد خود مواجه شده اند. تحقیقات مذکور حاکیست احتمال اختلال میتوکندری در خارج از جو زمین به علت نبود جاذبه افزایش می‌یابد و همین مساله عملکرد سیستم ایمنی بدن را با مشکلاتی مواجه می‌کند. بنابراین عفونت‌ها و ویروس‌های مضر راحت تر می‌توانند به درون بافت‌های مختلف بدن نفوذ کنند.

نمونه‌های جمع آوری شده از فضانوردان نیز نشان می‌دهد که میتوکندری سلول‌های بدن آنها در مقایسه با افراد عادی مشکلات و اختلالات بیشتری داشته و هر چه مدت زمان اقامت در فضا بیشتر شود، این اختلالات افزایش می‌یابد.

به گزارش مهر، بهشتی که تخصص وی بیوانفورماتیک است در این مورد تصریح کرده: مختل شدن عملکرد میتوکندری بدن انسان به خصوص در سفرهای فضایی طولانی مدت به ماه و مریخ می‌تواند خطراتی ایجاد کند. اما با مصرف دارو و برخی اقدامات احتیاطی می‌توان این مشکلات را کنترل کرد تا فضانوردان بتوانند ماه‌ها در عمق فضا مسافرت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید