محققان علوم پزشکی شهیدبهشتی شبیه ساز «آناتومی بدن» ساختند

    کد خبر :387681

گروهی از محققان جوان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق به طراحی و تولید «نرم افزار شبیه ساز آناتومی بدن انسان» بر پایه واقعیت مجازی شدند.

به گزارش بازتاب به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروهی از محققان جوان دانشکده های داروسازی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در قالب گرنت فناورانه موفق به طراحی و تولید «نرم افزار شبیه ساز آناتومی بدن انسان» شدند.

این نرم افزار که تحت نظارت اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی و ساخته شده، از تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته و به صورت مولتی پلتفرم در قالب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده عمل می کند.

مهدی محجوب، مهراد شعشعانی و مهبد شعشعانی محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که فعالیت خود را در حوزه تکنولوژی های آموزشی و پزشکی ازجمله نرم افزارها و شبیه سازها از ۵ سال پیش زیر نظر دکتر حسین وحیدی آغاز کرده اند.

اجرای نرم افزار شبیه سازی آناتومی بدن بر روی سیستم های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

شعشعانی یکی از مجریان طرح نرم افزار شبیه سازی سه بعدی با تاکید بر قابلیت های این شبیه ساز، خاطرنشان کرد: از قابلیت های این شبیه ساز در کنار دقت علمی و توجه بالا به جزئیات؛ می توان به توانایی اجرای آن در پلتفرم های مختلف و اجرا بر روی سیستم های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و امکان پرینت سه بعدی کل بدن یا عضوی از آن با استفاده از چاپگرهای سه بعدی اشاره کرد.

وی افزود: همچنین این نرم افزار می تواند با قابلیت های خود، فضایی مناسب را جهت مطالعه و تشریح آناتومی انسان فراهم سازد.

پروژه شبیه ساز آناتومی بدن انسان به عنوان یک مدل آموزشی کاملا بومی، یکی از پروژه های اجرا شده توسط این تیم است که برای اولین بار در نمایشگاه فناوری های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از دستاوردهای برتر در حوزه فناوری این دانشگاه به نمایش درآمده است.

صرفه جویی در هزینه های تهیه و نگهداری جسد و مولاژ

مجری طرح نرم افزار شبیه سازی سه بعدی ادامه داد: این نرم افزار با امکان مطالعه بدن توسط دانشجویان پزشکی در فضای مجازی، باعث کاهش هزینه های تهیه و نگهداری جسد و مولاژ خصوصا در شرایط فعلی کشور شده و با بهره گیری از این فناوری، نیاز به استفاده از جسد برای تشریح و آموزش دانشجویان پزشکی به مراتب کمتر می شود.

وی زمان ساخت این نرم افزار را حدود ۳ سال اعلام کرد و گفت: دستیابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این فناوری نقطه عطفی برای دانشگاه است.

شعشعانی خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت کشورهای پیشرفته در زمینه IT و شبیه سازها و با توجه به اینکه کشورهای معدودی در دنیا از جمله ژاپن، آمریکا و آلمان موفق به طراحی و ساخت اینگونه نرم افزارها شده اند و صادرکننده این محصولات به سایر کشورها هستند، خرسندیم که توانستیم به این فناوری دست یابیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید