محققان سوسک را به نرم ربات تبدیل کردند

    کد خبر :274599

محققان با نصب الکترودهایی روی نوعی سوسک مسیر حرکت آنها را کنترل می کنند. به این ترتیب آنها نرم رباتهایی ساخته اند که در عملیات های جستجو و نجات قابل استفاده است.

به گزارش بازتاب به نقل از نیوساینتیست، محققان دانشگاه فناوری نانیانگ در مالزی توانسته اند مسیرهای پرواز سوسک های نر M. torquata را ردیابی کنند.

برای این منظور آنها الکترودهایی روی 4 ماهیچه مربوط به پرواز حشره قرار دادند و با کوله پشتی هایی بسیار کوچک مسیر حرکت آنها را کنترل کردند.

این حشرات در حقیقت با اضافه کردن دستگاه های مصنوعی به «نرم ربات» هایی تبدیل شدند.

محققان با استفاده از پالس های الکتریکی سوسک ها را به جهات مختلف هدایت کردند. جالب آنکه سرعت آنها را نیز با تغییر فرکانس پالس ها می توان تغییر داد.

در بخشی از این تحقیق آمده است: به جای استفاده از روندهای پیچیده و مکانیسم های جابجایی حشره، می توان یک نمونه واقعی را با قراردادن دستگاه هایی به یک نرم ربات تبدیل کرد.

تحقیق مذکور نشان می دهد حرکت حشره را می توان در جهت مطلوب بررسی کرد. همچنین حاکی از آن است که ساخت ربات های خودکار بیوهیبریدی به اندازه یک حشره از لحاظ فنی قابل انجام است.

از این نرم ربات می توان برای نجات انسان ها در عملیات جستجو و نجات استفاده کرد.به گفته محققان این پروژه نرم ربات ها با افزودن حسگرهای دی اکسید کربن و مادون قرمز می توانند افراد زنده را ردیابی کنند.

همچنین کنترل حشرات بسیار راحت تر از پهپاد ها و کم هزینه تر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید