محافظت چربی ها از زنان در برابر التهاب مغز

    کد خبر :960278
خبر-خوش-دانشمندان-برای-زنان-چربی-هایتان-از-مغز-محافظت-میکند

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط دانشمندان کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا صورت گرفته، شواهد قابل توجهی بدست آمد که نشان می دهد چربی های زیر جلدی –که به طور معمول در جاهایی مانند باسن و زیر بازوها شکل می گیرد- از زنان در برابر التهاب مغز، حداقل تا زمان یائسگی محافظت می کند.

نکته جالب توجه این دستاورد علمی این است که چربی های احشایی که در مردان و به طور معمول در اطراف شکم ظاهر می شوند، چنین کارکردی ندارند و برعکس حتی عوارض متعددی را می توانند برای فرد به دنبال بیاورند.

الکسیس ام استراناهان، عصب شناس کالج پزشکی جورجیا و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: «این یافته به سادگی نشان می دهد که در بررسی تفاوت های میان مردان و زنان نباید فقط به کلیشه های تفاوت هورمونی اکتفا کرد.» استراناهان تصدیق می کند که این یافته ها به طور بالقوه بدعت آمیز و انقلابی هستند و قطعاً حتی برای خود او نیز تعجب آور هستند.

چربی زیر جلدی از مغز زنان محافظت می کند

برای درک چگونگی ملتهب شدن مغز، محققان افزایش میزان و محل بافت چربی و همچنین سطوح هورمون های جنسی و التهاب مغزی در موش های نر و ماده را در فواصل زمانی مختلف بررسی کردند. از آنجایی که موش‌های ماده چاق چربی زیر جلدی بیشتر و چربی احشایی کمتری نسبت به موش‌های نر دارند، آنها استدلال کردند که الگوهای متمایز چربی ممکن است دلیلی کلیدی برای محافظت در برابر التهابی باشد که ماده‌ها قبل از یائسگی ممکن است بدان گرفتار شوند.

در آزمایشی دیگر این دانشمندان با انجام عمل لیپوساکشن چربی های زیر جلدی را در موش های ماده برداشتند. در کمال تعجب دانشمندان مشاهده کردند کاهش چربی زیر جلدی باعث افزایش التهاب مغز در زنان بدون تغییر سطح استروژن و سایر هورمون‌های جنسی می‌شود.

استراناهان می گوید با این یافته های جدید اکنون شاخص BMI که اساس آن نسب قد به وزن است، دیگر نمی تواند معیار دقیقی برای نشان دادن اضافه وزن، چاقی و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف باشد. به نظر ما شاخص ساده تر و دقیق تری که هم می تواند خطرهای متابولیک و هم سلامت مغز را نشان دهد، محاسبه نسبت دور کمر به باسن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید