مجید انصاری: با مستند‌های بی اعتبار به تخریب آیت الله هاشمی می‌پردازند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ ۱۶:۵۶
    کد خبر :459723

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم آیت الله هاشمی ملبس به لباس میانه روی و حسن تدبیر بود و به خوبی مجمع تشخیص مصلحت را اداره می کرد.

به گزارش شفقنا، حجت الا سلام مجید انصاری صبح پنجشنبه در همایش تقنین در جمهوری اسلامی« بررسی عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام» که در دانشگاه مفید برگزار شد اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی از مؤثرترین رجال در پیشرفت کشور بود و ایشان موجب سربلندی حوزه های علمیه است؛ در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی از هر زاویه ای که وارد شویم سخن برای گفتن فراوان است.

او گفت: در منظومه فکری امام راحل و نگاهی که ایشان به رسالت و مسؤلیت دین در اداره جامعه داشتند این دغدغه وجود داشت که مبادا در نگاه های محدود اسلام و در قالب های پیشین و سطوح متعارف غیر کارآمد متوقف شود و در نتیجه متهم شود به عدم کارایی در اداره جامعه و خود امام(ره) در مقام بیان دیدگاه ها، بن بست شکنی های بزرگی کرد و راه را باز نمود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از اقدامات و تأسیساتی که امام در امر تقنین کشور انجام دادند این بود که به نتیجه رسیدند آرام آرام اصرار بر احکام اولیه آن هم بر فقهی که کمتر به میدان عمل و آزمون رسیده بود بن بستی در اداره کشور و داوری در رابطه با داوری اسلام برای اداره جامعه ایجاد کرده و مرحوم رفسنجانی بسیار در این خصوص پیگیری داشت و تلاش کرد راهی برای این بن بست ها بیابد.

او با بیان اینکه بن بست شکنی و حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی از مهم ترین اهداف تشکیل مجمع تشخیص مصلحت است ابراز داشت: نوعا مصوبات مجلس و برنامه های دولت ها به دلیل تغییر ۴ ساله مجلس و دولت ناپایداری و عدم ثبات در آنها وجود دارد که بحث سیاست های کلی نظام مطرح شد و اولین بار سیاست های کلی نظام توسط امام راحل رسما تدوین و ابلاغ گردید.

انصاری خاطرنشان کرد: در قانون اساسی سه کارکرد برای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر گرفته شده است که کارکرد اصلی ان همانطور که گفته شد بن بست شکنی و رفع اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن مصالح کشور و نظام است.

او با اشاره به اینکه کارکرد دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقام مستشار عالی رهبری است و به رهبر جمهوری اسلامی مشورت می دهد ابراز کرد: سومین کارکرد این مجمع حل معضلات نظام است که از طریق عادی قابل حل نیست و یا سایر مواردی است که رهبری به ان ارجاع می دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی به نوعی مؤسس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و من در طول ۱۷ سال عضویت در این مجمع ۱۵ سال آن در خدمت آیت الله هاشمی بودم و ایشان با همه ظرفیت و توانایی هایی که داشت توانست مجمع را در جای خود استقرار و تثبیت کند.

او با بیان اینکه ۳۷ عنوان سیاست کلی در طول ریاست ایشان در مجمع تصویب شده که راهگشا در موضوعات مختلف است گفت: در حوزه حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس نزدیک به ۲۰۰ مورد بوده که در ۴۰ مورد مجمع نظر شورای نگهبان و بقیه موارد نظر مجلس را تأیید کرد.

انصاری با بیان این که این روزها مسائلی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام شورای نگهبان دوم شده است توضیح داد: طبق قانون اساسی آیین نامه مجمع تشخیص را خود مجمع تصویب می کند و در آیین نامه آمده که در موارد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس مجمع می تواند در همان موادی که شورای نگهبان ایراد گرفته در صورت لزوم اصلاحی انجام دهد.

او ادامه داد: مطالعه زیاد، مشورت در موضوعات تخصصی، احترام و اعتماد به نظر کارشناسان دستگاه های مختلف، صبر و حوصله زیاد از ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر دو خصلت میانه روی و اعتدال آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: حقیقاتا ایشان ملبس به لباس میانه روی و حسن تدبیر بود و به گونه ای از صبر برخوردار بود که در زمان انتخابات ریاست جمهوری که می توانست مجمع چالش زا باشد اجازه نداد تا وارد حاشیه شود و با صبوری آن را اداره کرد.

او بیان کرد: مصالح کشور و مردم بر هر چیزی در دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی اولویت داشت و آنچه مجلس امروز دارد تأسیسات عملی و اقدامات خوبی بود که ایشان در دوره ریاست خود بنیان گذاری کرد و مجمع تشخیص مصلحت هم اگر امروز در جایگاه شایسته خود قرار دارد ناشی از مدیریت های ایشان بوده است.

نظام قانون گذاری ما اگر بخواهد آسیب شناسی شود چه بسا نیازمند مجلس دومی باشد

انصاری با بیان اینکه مرحوم آیت الله هاشمی نقش بزرگی در تشکیل حلقه مفقوده تقنین در کشور ایفا کرد گفت: مجمع تشخیص مصلحت به عنوان یک حلقه مکمل در نظام تقنین کشور از یک سو و سیاست گذاری نظام از سوی دیگر نهاد مهمی است و نظام قانون گذاری ما اگر بخواهد آسیب شناسی شود چه بسا نیازمند مجلس دومی باشد.

او مطرح کرد: در منظومه فکری امام که مردم رکن و اساس تصمیم گیری هستند و مجلس محل قانون گذاری است نباید مرجعیت مجلس در قانون گذاری تضعیف شود بلکه باید در رأس امور باشد و عملکرد خود مجلس است که این جایگاه را حفظ می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این روزها شاهد هجمه شدید بر اصل انقلاب و شخص امام هستیم و مستندهای بی اعتباری می سازند و به تخریب چهره های شاخص انقلاب و روحانیت چون آیت الله هاشمی می پردازند که متآسفانه در حوزه هم جلوه هایی از این مشاهده می شود و فکر می کنم جا دارد هم در دانشگاه و حوزه، زندگی، افکار و شیوه های مدیریت و اقدامات شخصیت هایی چون آیت الله هاشمی که فرزند حوزه بود به عنوان متون درسی در مدارس تدریس شود.

او اظهار کرد: حوزه باید مطهری ها، بهشتی ها و هاشمی ها را تحویل جامعه بدهد و این ذخایر روحانیت که در میدان عمل توانستند افتخار بیافرینند باید معرفی شوند نه این که تخریب شوند و با آنها با تفرقه، کینه و اختلاف افکنی برخورد شود .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید