احتمال از دست رفتن ماده خاکستری مغز در مبتلایان به کووید-۱۹

    کد خبر :820698
احتمال از دست رفتن ماده خاکستری مغز در مبتلایان به کووید-۱۹

نتایج یکی از مطالعات اخیر حاکی از آن است افرادی که پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بهبود می‌یابند ممکن است به مرور زمان دچار مشکلاتی همچون از دست دادن ماده خاکستری و سایر بافت‌های مغزی بشوند.

مطالعه جدیدی که با استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط بانک اطلاعات پزشکی(Biobank) انگلیس انجام شد، نشان می‌دهد که افراد نجات یافته از بیماری کووید-۱۹ ممکن است با گذشت زمان دچار مشکلاتی مانند از دست دادن ماده خاکستری شوند.

ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتی است و غیرطبیعی بودن حجم ماده خاکستری ممکن است بر عملکرد و ارتباط نورون‌ها تأثیر بگذارد. در این آزمایش، ۷۸۲ داوطلب مورد بررسی قرار گرفتند و محققان اسکن مغزی قبل از همه‌گیری و پس از همه‌گیری افراد را با یکدیگر مقایسه کردند. برای انجام این کار محققان از ۳۹۴ فرد که از بیماری کووید-۱۹ جان سالم به در برده بودند و ۳۸۸ فرد سالم برای انجام چند اسکن مغزی دعوت کردند.

محققان در میان آن دسته از شرکت کنندگان که بهبود یافته بودند، اثرات قابل توجهی از ویروس را در ماده مغزی انسان همراه با اثراتی مانند از بین رفتن ماده خاکستری در مناطق مغز مشاهده کردند. لازم به ذکر است که این مطالعه هنوز مورد بازنگری با دقت و دقیق قرار نگرفته است.

نویسندگان این مطالعه گفتند: یافته‌های ما از دست دادن ماده خاکستری در نواحی قشر لیمبیک که مستقیماً به سیستم بویایی و چشایی اولیه یا مناطقی مغزی مرتبط با درک حواس مانند بویایی و چشایی را نشان می‌دهد.

ماده خاکستری مغز بخشی از سیستم عصبی مرکزی است و اساساً تمام عملکردهای مغز را کنترل می‌کند. ماده خاکستری افراد را قادر می‌سازد تا حرکت، حافظه و احساسات خود را کنترل کنند، بنابراین یک ناهنجاری در ماده خاکستری مغز می‌تواند بر مهارت‌های ارتباطی و سلول‌های مغزی تأثیر بگذارد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که از دست دادن ماده خاکستری در مناطق مربوط به حافظه مغز ممکن است به نوبه خود خطر ابتلا به زوال عقل در طولانی مدت را برای این بیماران افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، این یافته‌ها که در ادامه مطالعه منتشر شده در سال گذشته در مجله “Lancet” انجام شده، نشان می‌دهد که عفونت جدی کووید-۱۹ ممکن است به مغز آسیب برساند و به عوارض طولانی مدت مانند سکته مغزی یا علائم مشابه زوال عقل منجر شود. نویسندگان خاطرنشان کردند که داده‌های بیشتری برای ارزیابی اثرات کووید-۱۹ بر سلامت مغز مورد نیاز است.

بیشتر بازماندگان کووید-۱۹ که در این تحقیق شرکت داشتند، علائم خفیف تا متوسط ​​را تجربه کرده بودند یا برخی از آنها نیز اصلاً علائمی نداشتند که این موضوع به عنوان یک بررسی با تجزیه و تحلیل قوی تلقی می‌شود چرا که پیشتر محققان دیگر بر تصویربرداری مغزی افراد مبتلا به نوع متوسط ​​تا شدید کووید- ۱۹ متمرکز شده بودند.

در مطالعه بانک اطلاعات پزشکی آمده است: یک نیاز اساسی برای اطلاعات بیشتر در مورد اثرات مغزی بیماری حتی در خفیف‌ترین شکل آن وجود دارد.

بنابر گزارش رویترز تغییراتی در مغز گروهی که به این ویروس آلوده نشده بودند دیده نشده است. نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا بازماندگان کووید-۱۹ در طولانی مدت از نظر توانایی یادآوری رویدادهای برانگیزاننده احساسات دچار مشکل می‌شوند یا خیر لازم است. آنها همچنین نمی‌توانند تأیید کنند که از دست دادن ماده خاکستری نتیجه انتشار ویروس به مغز یا تاثیر دیگر این بیماری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید