ماجرای تخریب کتیبه خشایارشا هخامنشی در همدان با نارنجک چهارشنبه سوری چیست؟

    کد خبر :1057244
تخریب کتیبه خشایارشا هخامنشی همدان نارنجک چهارشنبه سوری

صبح امروز تصویری در فضای مجازی و در بین دوستداران میراث فرهنگی همدان دست به دست شد که حاکی از اصابت یک بمب دستی به کتیبه‌های گنجنامه همدان و به جاماندن لکه سیاه حاصل از دود بر یکی از این کتیبه‌هاست.

در همین راستا مدیر‌کل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه اثر بمب در حال پاکسازی است، گفت: نگرانی وجود ندارد و تیم مرمت در حال از بین بردن آثار باقی مانده از بمب دستی هستند که چیزی جز دود سیاه نیست.

محسن معصوم‌علیزاده گفت: پیش از این چندین جلسه با شهرداری و فرمانداری همدان برای حفاظت از محوطه گنجنامه و کتیبه‌های چند‌هزار ساله تشکیل شده که در نهایت به برخی جمع بندی‌ها رسیده و به زودی اجرایی می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا هشدار به حفاظت از کتیبه گنجنامه به فراموشی سپرده شد نیز افزود: از همان بازه زمانی این مهم در دست پیگیری قرار دارد، اما چون محوطه گنجنامه و زمین آن در اختیار شهرداری است لازم است برخی تشریفات اداری طی شود.

وی افزود: تله‌کابین گنجنامه متقاضی مدیریت فیزیکی از محوطه گنجنامه است که با مذاکرات انجام شده در دستور کار قرار گرفته، اما برای اجرایی شدن نیازمند هماهنگی بهتر و بیشتر بین فرمانداری، شهرداری و میراث فرهنگی در همدان هستیم.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اصابت بمب دستی به کتیبه گنجنامه نیز مجدد تاکید کرد: مشکل خاصی پیش نیامده و جای نگرانی نیست اگرچه آسیب به بنا‌های تاریخی می‌تواند مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد.

معصوم علیزاده افزود: در حفاظت از آثار و بنا‌های تاریخی ما بیشتر از هر چیزی به فرهنگ‌سازی و آموزش نیازداریم تا بتوانیم میراث و هویت خود را محفوظ بداریم.

وی حفاظت از آثار باستانی و تاریخی را حفاظت از هویت ملی آن جامعه دانست و گفت: طبق آمار بیش از هزار و ۹۰۰ اثر تاریخی را در همدان ثبت کرده ایم که عدد بزرگی است و نیازمند توجه، برنامه و راهبرد فرا دستگاهی برای حفاظت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان عنوان کرد: حفاظت از آثار تاریخی و باستانی به این دلیل است که ما به داشتن فرهنگ و تمدن پیشینه تاریخی اذعان کنیم و به همه دنیا بگوییم که ما ریشه داریم و ریشه داشتن برای استان با باز تاریخ چند هزار ساله خود مسئله مهمی است.

کتیبه‌های گنجنامه از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین آثار تاریخی دیار هگمتانه به شمار می‌رود، این دو کتیبه نوشتار‌هایی از دوران حکمرانی داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل صخره‌های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان قرار دارد.

 تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید