ماجراهای تمام نشدنی فساد و تخلف مالی در بنیاد شهید؛ این قسمت اختلاس 5000 میلیاردی!

    کد خبر :919898

اواخر هفته گذشته اظهارات شوکه کننده رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اختلاس پنج هزار میلیاردی در برخی از زیر مجموعه های این بنیاد در صدر رسانه ها و شبکه های اجتماعی و خصوصا رسانه های فارسی معاند قرار گرفت.

قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با تسنیم گفت: هنوز ما حجم خساراتی را که وارد شده است و اختلاس‌هایی را که اتفاق افتاده است نمی‌دانیم. روز‌های گذشته مدیرعامل فعلی بانک دی، پیش من بود و گزارش می‌داد، فقط یکی از شرکت‌ها حدود ۵ هزار میلیارد تومان اختلاس انجام داده است.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی افزود: متأسفانه بنیاد شهید در این سال‌های اخیر هم که به آفت‌های زیادی گرفتار شده است، مثلاً یک گروه عمده‌ای از مدیران بانک دی دستگیر شدند و در زندان هستند.

هنوز ما حجم خساراتی را که وارد شده است و اختلاس‌هایی را که اتفاق افتاده است نمی‌دانیم. روز‌های گذشته مدیرعامل فعلی بانک دی، پیش من بود و گزارش می‌داد، فقط یکی از شرکت‌ها حدود ۵ هزار میلیارد تومان اختلاس انجام داده است، می‌گفت “آن‌قدر این موضوع بزرگ بوده است که دیگر ما از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خواستیم بیایند، ورود کنند و موضوع را بررسی کنند. ”

گفته می شود سخنان سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی تاثیر منفی بر سهام بانک دی داشت و صف های خرید این سهام در روز های پایانی هفته به صف فروش تبدیل شد که این شرایط باعث سودجویی و سوء استفاده دلالان شد.

بلافاصله بعد از انتشار این این اخبار موج عظیمی از انتقادات در شبکه های اجتماعی به راه افتاد که در این بین، سهامداران بانک دی بیشترین واکنش ها را نسبت به سخنان رییس بنیاد شهید داشتند.

یکی از کانال های تلگرامی که بیشترین اعضای آن را سهامداران بانک دی تشکیل می دهند، در این باره نوشته است:

“بررسی و تحقیقات ما نشان می‌دهد که نه از زمان حضور مدیرعامل جدید بانک دی (جناب آقای قیطاسی)، نه از زمان حضور آقای قاضی‌زاده هاشمی در بنیاد شهید، نه از زمان تشکیل دولت جدید، نه در سال 1401، نه در سال 1400، نه در سال 1399، نه در سال 1398 و نه در سال 1397 چنین اتفاقی در بانک دی روی نداده است.

موضوع اختلاس بانک دی به سال 1395 مربوط می‌شود. دی ماه سال 1399 نیز دادستان تهران از محاکمه 9 نفر از مدیران وقت بانک دی بخاطر تخلفات سال‌های قبل در پرونده موسوم به «خونه به خونه» خبر داده بود که این نیز اصولاً هیچ ارتباطی به حضور و ریاست آقای قاضی‌زاده هاشمی ندارد و مربوط به رویدادهای مالی شخص دیگری است.

در این باره دو سناریو مطرح است:

1- آقای قاضی زاده از جزئیات اختلاس 5000 میلیارد تومانی/ ریالی خبر دارد و با اطمینان خاطر آن را برای اولین بار در رسانه ملی افشا کرده است و ابعاد کامل آن بعدا مشخص می شود.

2- رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اتفاقات و فساد های سال 1395 بانک دی را با شش سال تاخیر به دوران مدیریت خویش منتقل کرده و تصمیم به افشاگری و مبارزه با آن گرفته است.

همانطور که گفته شد اظهارت اقای رییس شوک خبری هفته بود که در آن اشاره ای به جزئیات مربوط به این اختلاس بزرگ نشد به طوریکه این موضوع دستمایه و خوراک خبری و ضد تبلیغ رسانه های معاند قرار گرفت.

در هر صورت شایسته آن است که ایشان به صورت رسمی درباره برخی سخنانش مانند: “در یکی از شرکت‌هاش در همین ایامی که ما تازه اومدیم، مدیران عاملش بالاخره حکم جلب و بازداشت شون صادر شد” توضیح دهند که دقیقاً کدام اشخاص و افراد شناسایی و بازداشت شده اند؟ و همچنین ضمیر “او” در جمله‌ی : “مدیرعاملان قبل از او دستگیر شده بودند“؛ به چه اشخاصی اشاره دارد؟ آیا این جملات یعنی همه مدیرعاملان بانک دی قبل از مدیرعامل کنونی دستگیر شده و در زندان هستند؟

پرسش هایی از این دسته که همچنان منتظر شفاف سازی است و این حداقل انتظاری که سهامداران دارند و اگر محقق نشود معنای صریح و شفاف دیگر آن پشت کردن مدیران عالی این بانک به خانواده سهامدران است و می تواند در آینده به بی اعتمادی بیشتر آنها به نحوه مدیریت این سازمان مالی منجر شود.

ضمناً با توجه به اهمیت بسیار زیاد موضوع در بعد بازار سرمایه، واجب است سازمان بورس و اوراق بهادار هر چه سریعتر درخواست اطلاع‌رسانی در مورد این موضوع از سمت ناشر (شرکت سهامی عام بانک دی) در سامانه کدال را داشته باشد. زیرا که بر اساس ادعای معاون رییس جمهور کشور در رسمی‌ترین رسانه کشور، اختلاسی 5000 میلیاردی در ساختار یک شرکت سهامی عام روی داده و در ایام حضور این معاون محترم بر مسند ریاست بنیاد شهید، برخی افراد بخاطر این فساد مالی دستگیر شده‌اند.

 

آنچه توسط آقای قاضی زاده مورد اشاره قرار گرفت، احتمالا مربوط به بخشی از کارنامه سیاه مدیران شرکت های زیر مجموعه در هلدینگ دی و دیگر بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید است که حالا پس از چندین سال دوباره روابط حاکم بر رأس مدیریتی این هلدینگ به چالش کشیده شده و جزئیات دیگری از تخلفات جدید مرتبط با فعل و انفعالات آن نمایان شده است و البته می دانیم تعدادی از این تخلفات توسط نهاد های نظارتی در حال پیگیری و انجام است، اما از صحبت های اقای معاون اینطور قلمداد می شود که دامنه تخلفات پیش آمده بسیار بیشتر از حجم برخوردهایی است که انجام شده و یا در حال انجام است.

از همین رو از دستگاه های قضایی و نظارتی این انتظار می رود که بدون هیچگونه مماشات و با دقت نظر کافی تمام ابعاد تخلف و فساد احتمالی را در بانک دی زیر نظر بگیرند؛ انتظار به حقی که اگر به درستی پیش گرفته شود در بازگشت اعتماد عمومی نسبت به این مجموعه بسیار موثر خواهد بود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علیرضا گفت:

    خجالت بکشید با این مدیریتتان. یک مشت خودشیفته و دلال در این مملکت شدند مسئول و رئیس و خجالت هم نمی کشند. اگر نمی توانید مجموعه مدیریتی خودتان را مدیریت و اداره کنید، بروید کنار. آدم هم این قدر خودشیفته!!!

دیدگاهتان را بنویسید