لهستان و جنجال آغاز جنگ جهانی سوم

    کد خبر :954204

مبهم بودن ماهیتِ حادثه اصابت دو موشک به خاک لهستان، مساعد نبودن شرایط برای جهان غرب جهت جنگ افروزی علیه روسیه، و در نهایت، اراده غرب جهت فرسایشی کردن جنگ اوکراین و تضعیف تدریجی روسیه و شخص ولادیمیر پوتین، سه دلیل عمده و محوری هستند که توضیح می دهند به چه دلیل جهان در شرایط کنونی و تحت تاثیر اتفاق جدید حادث شده در لهستان، در آستانه تجربه یک جنگ جهانی نیست.

بازتاباخیرا در بحبوحه جنگ اوکراین، اصابت دو موشک به روستایی در خاک لهستان و در منطقه نزدیک به مرز اوکراین، جنجال های زیادی را به پا کرده است. در این راستا، از همان نخستین ساعات انتشار این خبر که از کشته شدن دو شهروند لهستانی و زخمی شدن شمار دیگری از افراد در این ماجرا خبر می داد، منابع رسانه ای غربی به طرح این گمانه زنی پرداختند که موشک های مذکور، از سوی روسیه به لهستان شلیک شده اند.

این در حالی اسست که وزارت دفاع روسیه طرح اخباری از این دست را صرفا با هدف جنجال آفرینی ارزیابی کرده و تاکید نموده که روسیه هیچ حمله و اقدام موشکی را که بخواهد خاک لهستان را هدف قرار دهد، انجام نداده است. از این رو، این اقدام، حرکتی تحریک آمیز بوده که توسط جبهه مخالف با روسیه انجام شده و سعی بر تنش‌آفرینی علیه کرملین دارد. در عین حال، برخی منابع دیگر خبر داده اند که موشک های فرود آمده در لهستان احتمالا مربوط به سیستم پدافندی اوکراین بوده اند. موضوعی که حتی مورد اشاره بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز بوده است.

با این همه، این رویداد بهانه ای شده تا برخی ناظران و تحلیلگران در عرصه بین المللی، با توجه به عضویت لهستان در سازمان ناتو، از احتمال واکنش دسته جمعی کشورهای عضو سازمان مذکور به روسیه و متعاقبا آغاز جنگ جهانی سوم صحبت کنند. با این حال، هنوز یک سوال اساسی مطرح است:

آیا واقعا چنین پدیده ای می تواند منجر به آغاز رویداد بزرگی نظیر جنگ جهانی شود؟

به نظر می رسد به 3 دلیل، این احتمال از شانس تحقق برخوردار نیست.

 

1: اصل ماجرا کاملا مبهم است

همانطور که پیشتر نیز گفته شده، در مورد اینکه مبدا دو موشک شلیک شده به خاک لهستان کجا بوده، اما و اگرهای فراوانی وجود دارد و شواهد موجود چندان حاکی از این نیستند که روس ها چنین کاری را انجام داده باشند. زیرا اساسا به نفع روسیه نیست که بخواهد دامنه جنگ اوکراین را در شرایط کنونی به ضرر خود گسترده‌تر کند. با این حال، اوکراین از این مساله کاملا سود می برد و می تواند فشارها علیه مسکو را بیش از پیش تشدید کند.

از این رو، هیچ بعید نیست که این حمله موشکی کار خود اوکراین باشد تا از این طریق، جو و فضای سنگینی را علیه روسیه در عرصه بین المللی ایجاد کند و زمینه را جهت تحمیل هزینه های سنکین به این کشور فراهم کنند. کما اینکه خود لهستانی ها نیز به این نکته اشاره داشته اند که هیچ بعید نیست موشک های اصابت کرده به خاکشان، از مبدا اوکراین شلیک شده باشند (اکنون اغلب تحلیل ها حتی در غرب بر این احتمال تاکید دارند).

 

2: جهان غرب در موقعیت جنگ افروزی نیست

دومین مولفه مهم و اصلی که توضیح می دهد چرا اساسا رویداد اخیر مبنی بر اصابت دو موشک به خاک لهستان که با طرح اتهاماتی علیه روسیه مبنی بر نقش داشتن در این رویداد همراه شده، نمی تواند ختم به وقوع یک جنگ جهانی تازه شود این است که اساسا دولت ها و کشورهای غربی در شرایط فعلی، در موقعیت جنگ افروزی نیستند.

جهان غرب اکنون با تبعات اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا و همچنین بحران فراگیر انرژی جهانی دست و پنجه نرم می کند و اگر بخواهد در این وضعیت دست به جنگی گسترده علیه کشوری نظیر روسیه بزند و بخش قابل ملاحظه ای از منابع مالی خود را صرف تقویت ماشین جنگی اش کند، عملا بایستی شاهد فروپاشی اقتصادهایش باشد. از این منظر، حداقل در شرایط کنونی، جهان غرب در موقعیت اجرای سناریوهای مرتبط با ماجراجویی های نظامی علیه روسیه نیست.

 

3: راهبرد غرب در مورد جنگ اوکراین روشن است

در نهایت باید گفت که به یک دلیل عمده و اساسی دیگر، صحبت کردن از وقوع یک جنگ جهانی در پی شلیک دو موشک به خاک لهستان و جوسازیهای گسترده در این رابطه از سوی غربی ها، منجر به آغاز یک جنگ فراگیر نخواهد شد و آن این است که راهبرد غربی ها در مورد معادله جنگ اوکراین کاملا روشن است و آن ها در این رابطه صرفا به دنبال فرسایشی کردن جنگ با هدف تضعیف تدریجی روسیه و به ویژه موقعیت رئیس جمهوری آن یعنی “ولادیمیر پوتین” هستند.

از این منظر، غرب به دنبال باتلاقی کردن خاک اوکراین برای روس هاست تا از این طریق این رقیب راهبردی خود در عرصه معادلات بین المللی را تا جای ممکن تضعیف کند. در این چهارچوب، اینکه قرار باشد یک جنگ فراگیر جهانی جهت مقابله با روسیه شکل گیرد، به هیچ عنوان در دستورکارهای کشورهای غربی قرار ندارد و اساسا همانطور که پیشتر نیز گفته شد، آن ها ظرفیت های چندانی در این رابطه در برهه زمانی کنونی ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید