لزوم شفاف سازی دولت درباره “ممنوعیت و لغو ممنوعیت” واردات برنج

    کد خبر :595834

هرچند ممنوعیت یا لغو ممنوعیت واردات برنج در شرایط فعلی نیازمند یک تصمیم کارشناسی است اما تغییر به یک باره این تصمیم کمی سوال برانگیز است. بر این اساس لازم بود دولت در این خصوص شفاف سازی کند که فعلا این اتفاق نیفتاده است.

چندی قبل گمرک ایران به استناد تصمیم ستاد تنظیم بازار مجوز واردات برنج را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده بود، حالا ستاد تنظیم بازار تصمیم جدیدی اتخاذ کرده و بر این اساس جلوی ترخیص محموله‌های برنج وارداتی گرفته شد. سوالی که در اینجا مطرح شده و بایستی دولت به ان پاسخ دهد این است که ستاد تنظیم بازار بر اساس چه معیارهایی تصمیم گیری میکند، آیا تصمیم اولیه این ستاد غلط بوده در این صورت بایستی در خصوص جزییات این تصمیم شفاف سازی شود. از سوی دیگر اگر تصمیم اولیه صحیح بوده بایستی مشخص شود چگونه این تصمیم تغییر کرده و بنابراین در این خصوص نیز بایستی توضیح داده شود.

بر اساس مکاتبه مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات با سازمانهای صنعت 31 استان، مشخص شد حسب تصمیمات ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری کماکان برقرار است.

گفتنی است، چند روز قبل نیز محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مکاتبه‌ای با وزیر اقتصاد، خواستار اعلام ممنوعیت واردات برنج به گمرکات پیرو مذاکرات جلسه 20 مرداد ماه هیئت دولت شد.

در تاریخ 20 مرداد ماه دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی با اشاره به نامه دفتر مقررات صادرات و واردات و مکاتبه دبیر کارگروه تنظیم بازار از لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری خبر داده بود.

سوالی که وجود دارد این است که ستاد تنظیم بازار بر اساس چه شاخصهای تصمیماتی را برای آزادسازی واردات یا اجازه توزیع کالاهای وارداتی لحاظ میکند؟ صرف نظر از فرایند تغییر تصمیم این ستاد بایستی در خصوص تصمیمات این ستاد و نحوه جمع بندی صورت گرفته در ستاد تنظیم بازار برای کالاهای مختلف شفاف سازی صورت گیرد.

در روزهای گذشته از سوی تسنیم، به مساله تغییر عجیب تصمیم ستاد تنظیم بازار پرداخته شد در این بین انتظار میرفت با توجه به مطرح شدن نام رئیس سازمان برنامه و همچنین وزیر اقتصاد، شورای اطلاع رسانی دولت “به صورت آنی و صریح” در این مورد موضع گیری داشته باشد اما تا کنون هیچ واکنشی نسبت به موارد مطرح شده در گزارشها درباره فرایند تصمیم سازی در این ستاد و نامه نگاری رئیس سازمان برنامه و وزیر اقتصاد منتشر نشده است!

به عبارت ساده‌تر، هرچند ممنوعیت یا لغو ممنوعیت واردات برنج در شرایط فعلی نیازمند یک تصمیم کارشناسی است اما تغییر به یک باره این تصمیم کمی سوال برانگیز است. بر این اساس لازم بود بدنه اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و یا هر نهاد متولی دیگر در این خصوص شفاف سازی کند که فعلا این اتفاق نیفتاده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید