لاغری بعد از عمل بینی

    کد خبر :1050796

علت لاغری بعد از عمل بینی یکی از موضوعاتی است که به طور معمول در ذهن افرادی که این عمل را انجام می دهند یا قصد انجام آن را دارند، ایجاد می شود. لاغری بعد از جراحی بینی علل گوناگونی دارد، اما اگر بخواهیم در ابتدای صحبتمان به شکل کلی به این موضوع اشاره کنیم می توان گفت تغییر در رژیم غذایی، استرس و تغییر در سبک زندگی در هفته های اولیه پس از عمل باعث کاهش وزن می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به طور کامل تر در مورد این موضوع صحبت کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

تاثیر وزن انسان بر نتیجه جراحی بینی

بینی از استخوان و غضروف شکل گرفته است. با عمل جراحی بینی مقدار بسیار کمی از بافت بینی مانند غضروف کاهش می یابد بنابراین لاغری یا چاقی فرد بر نتیجه جراحی بینی تاثیر گذرا نیست، اما از نظر ظاهری با چاق شدن صورت شخص، بینی نسبت به سایر اجزای صورت کوچکتر نشان داده می شود و با لاغر شدن صورت نیز گویی، بینی نسبت به سایر اجزای صورت بزرگتر به نظر می رسد که این موضوع بیشتر از بُعد روانی در بین افراد مشاهده می شود و پایه و اساس علمی برای آن وجود ندارد که وزن شخص می تواند بر نتیجه جراحی بینی تاثیر داشته باشد.

دقیقا بعد از جراحی بینی چه مواد غذایی مصرف شود؟

دوره نقاهت بعد از عمل زیبایی بینی مهم ترین بخشِ این جراحی محسوب می شود. به همین علت داشتن یک برنامه غذایی مناسب می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. یک برنامه غذایی مناسب سبب می شود که فرد بداند دقیقا چه چیزهایی را بخورد و چه چیزهایی را نباید بخورد.

1.غذاها و میوه ها و سبزیجات فیبردار: غذاهای فیبردار سبب می شود فرد روند ترمیم بعد از عمل زیبایی بینی را راحت تر طی نماید. غذاها و میوه های فیبردار سیستم گوارش بدن را تقویت می کند و مانع یبوست می شوند، به همین علت توصیه می شود که شخص میوه هایی مانند سیب با پوست، پرتقال، توت فرنگی، هویج، سیب زمینی و یا حبوباتی مانند نخود مصرف کند. همچنین مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج آب پز و خوردن غذاهایی مانند سیب زمینی می تواند بسیار مفید باشد. خوردن نان سبوس دار مانند نان سنگک نیز می تواند گزینه بسیار خوبی برای گرفتن رژیم پس از عمل زیبایی بینی محسوب شود.

2.غذاهای نرم: غذاهای آبکی و نرم می تواند بر روند دوران نقاهت بعد از عمل زیبایی جراحی بینی تاثیرگذار باشد. غذاهای نرم سبب می شوند فشار ناشی از جویدن کم تر شود و به بخیه ها و زخم های بعد از عمل بینی فشار کمتری وارد شود. به همین علت درد نیز کمتر خواهد شد. سوپ مرغ، سوپ بلغور، سوپ جو دوسر، سیب زمینی پوره شده، تخم مرغ له شده، برنج نرم (کته) از جمله غذاهای نرم و مناسب برای دوران نقاهت می باشند.

3.نوشیدنی های مقوی: نوشیدنی های مناسبی چون؛ آب کرفس و آب آناناس علاوه بر این که هضم غذا را بهتر می نمایند از التهاب و ورم بعد از جراحی زیبایی بینی تا حدود زیادی می کاهند. شیک های پروتئینی و نوشیدن شیر موز سبب تقویت و انرژی بالای بدن می شوند. به طور کلی تر مصرف آب و نوشیدنی هایی که بیان کردیم سبب هیدراته کردن وضعیت بدن شخص می شوند و روند ترمیم بعد از جراحی را تسریع و انرژی بیمار را بیشتر می نمایند.

4.غذاهای ضد التهابی: از آن جایی که بینی پس از عمل ملتهب است و ورم دارد غذاها و خوراکی های ضدالتهابی روند بهبود زخم و بخیه ها را سریع تر می نمایند. غذاها، میوه ها و نوشیدنی هایی که چربی های اشباع نشده ندارند بهترین گزینه برای تغذیه بیمار بعد از عمل جراحی زیبایی بینی محسوب می شوند. آووکادو، ماهی چرب، کلم بروکلی، انگور، توت فرنگی، قارچ و نوشیدن چای سبز می توانند برای دوران نقاهت پس از عمل بسیار مفید باشند.

5.مصرف ویتامین های مفید: ویتامین هایی مانند K، E، D، C، زینک و آهن می تواند به بهبود سریع تر زخم های پس از جراحی بینی کمک کنند.

وزن مناسب برای جراحی بینی

بسیاری از بیماران قبل از عمل جراحی بینی این سوال برایشان ایجاد می شود که چه وزنی برای انجام این عمل مناسب است؟ باید بدانید که برای انجام عمل زیبایی بینی وزن خاصی مد نظر پزشکان نمی باشد، اما نکته مهم، توجه به این موضوع است که افرادی که اضافه وزن بسیار بالایی دارند اغلب به بیماری های قلبی، انسداد رگ ها و فشار خون مبتلا هستند که همین امر ایجاد خطر را در حین جراحی بالا خواهد برد. به همین خاطر اغلب قبل از عمل، دکتر آزمایشاتی مانند تست چربی خونو تست قلب را تجویز می کند.

تاثیر تغییر وزن بر چهره

بینی از بافت غضروف؛ استخوان و کمی چربی تشکیل شده است. به علت وجود چنین بافتی معمولا چاقی و لاغری نمی تواند تاثیر مستقیمی بر بینی فرد پس از جراحی زیبایی بینی داشته باشد. حال اگر فردی پس از انجام عمل جراحی اضافه وزن پیدا کند سبب خواهد شد که چربی در بافت های اطراف بینی مانند گونه یا سایر قسمت های صورت جمع گردد و صورت بزرگ تر از حالت معمول نشان داده شود. این اتفاق در نهایت سبب خواهد شد تناسب بین صورت و بینی از بین برود. در این حالت بینی هیچ گونه تغییری نکرده است و این تغییر به خاطر چربی اضافه شده ناشی از چاقی در سایر اجزای صورت است. جالب است این موضوع را بدانید که، بعد از جراحی بینی و حذف غضروف یا استخوان و حتی کم کردن بافت چربی در بینی های گوشتی، سایز بینی ثابت می شود و حتی با چاق شدن نیز به بافت چربی بینی اضافه نخواهد شد.

اگر فرد پس از جراحی مقدار زیادی وزن کم کند بافت چربیِ سایر اجزا صورت کاهش می یابد یا پوست صورت، شل و افتاده می شود. در چنین حالتی شخص گمان می کند که، بینی بعد از عمل بسیار بد فرم شده است در حالی که بینی بعد از عمل تغییر نمی کند و این تاثیر لاغری پس از عمل است که با تغییر در بافت چربی سایر اجزا این گمان اشتباه را در فرد ایجاد می کند.

شایع ترین دلیل لاغری و کاهش وزن بعد از جراحی بینی

شایع ترین دلیل لاغری بعد از عمل بینی به تغذیه شخص بستگی دارد. در واقع پس از عمل به دلیل ورم و درد، بیمار معمولا علاقه ای به خوردن مواد غذایی ندارد به همین علت ممکن است شخص با لاغری و کاهش وزن بعد از جراحی بینی روبرو شود. در چنین شرایطی تغذیه مناسب می تواند تاثیر خوبی بر روند درمان بگذارد و کالری از دست رفته فرد را به او بازگرداند.

اهمیت رژیم غذایی افراد بعد از جراحی بینی

وقتی انسان جراحی انجام می دهد صرف نظر از این که با هدف زیبایی یا با هدف دیگری انجام شود سبب خواهد شد فرد مقداری کالری و انرژی بدن را از دست بدهد. به همین علت معمولا پس از جراحی های مختلف اعم از عمل جراحی بینی، افراد لاغری جزیی در بدن را تجربه می کنند و انرژی کافی نخواهند داشت. رژیم غذایی مناسب سبب خواهد شد که مواد مغذی برای ترمیم زخم ها به بدن برسد و در نهایت سبب تسریع روند ترمیم بدن خواهند شد و شخص می تواند سریع تر به فعالیت های روزمره خود برگردد.

در رژیم غذایی پس از جراحی بینی علاوه بر این که باید بدانیم خوردن چه چیزهایی سبب بهبود شرایط و ترمیم زخم ها می شود باید این را هم بدانیم که نخوردن چه مواد غذایی برای بدن بهتر است. همان طور که در بالا به رژیم غذایی مناسب اشاره کردیم بهتر است بدانید برخی مواد غذایی، نوشیدنی ها، میوه و سبزیجات را نیز بهتر است بعد از عمل جراحی زیبایی بینی مصرف نکنید، که شامل موارد  زیر است:

1. از خوردن مشروبات الکلی به شدت خودداری نمایید، زیرا التهاب پس از عمل را بیشتر خواهد کرد.

2. مصرف قهوه و نوشابه را در دوران نقاهت پس از عمل به حداقل ممکن برسانید زیرا نوشیدنی های کافئین دار زخم های شما را ملتهب تر خواهد کرد و آب بدن شما را کاهش خواهند داد. یک لیوان چای حدود دو لیوان آب از بدن شما می کاهد که این مسئله برای بهبود پس از جراحی زیبایی بینی مناسب نیست!

3. غذاهای خیلی گرم و یا خیلی سرد برای دوران نقاهت مفید نمی باشد. بهتر است بگذارید غذا کمی ولرم شود و سپس آن را میل کنید. به عنوان مثال: بستنی سبب تحریک درد بیمار خواهد شد.

4. غذاهایی با نمک زیاد، پنیر های شور، غذاهای تند و تیز یا غذاهای فرآوری شده برای افرادی که عمل بینی انجام داده اند تا بهبودی کامل آن ها ممنوع می باشد. زیرا به عنوان مثال: غذاهای تند درد شما را بیشتر خواهند کرد و باعث تورم بیشتر و خونریزی خواهند شد.

5. تنقلاتی مانند: چیپس، پفک و کرانچی برای رژیم غذایی پس از عمل بینی مناسب نمی باشد.

6. از میل کردن غذاهای سفت که جویدن آن ها سبب فشار بر بینی می شود جدا خودداری نمایید. زیرا امکان آسیب به بخیه ها و زخم های شما فراهم خواهد شد.

dr-hosnani.com/%d8%b9%d9%85%d9%84-%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%da%af%d9%88%d8%b4%d8%aa%db%8c/

نتیجه گیری

لاغری بعد از عمل بینی بیشتر از این که جنبه علمی داشته باشد می تواند تنها به علت ضعیف شدن بدن شخص پس از عمل باشد. بعلاوه لاغری بعد از جراحی بینی در خیلی مواقع ممکن است در نتیجه القا فرد و بُعد روانی این مسئله در شخص بروز کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید